lulletulla Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Jeg har endelig fått oppfylt drømmen om egen hund, en herlig omplasseringshund på 1,5 år. Føler vi kommer godt overens, og hunden har knyttet seg til meg. Har mye erfaring med dyr fra før, men aldri hatt egen hund, så jeg føler meg litt i villrede ang stimulering, leser så mye rart så tenkte å høre litt hvordan andre gjør det. Hvor mye tid bruker dere på hunden i hverdagen? Til dere som har med hunden på jobb: aktiviserer dere hunden iløpet av arbeidsdagen? Jeg har med han med på jobb ca 80% av tiden. Før jobb tisser han på vei til bilen. Etter jobb går vi tur på enten 30 eller 60 minutter, og på kveldstid gjør vi det samme, da får han gjerne løpe litt fritt og kose seg. En liten tissetur før vi tar kvelden. Vi trener lydighet noen ganger hver dag, leker litt og de fleste dager får han en kong eller annen godbitleke og eller en tygg. Det blir ca 3 aktivisere timer hver dag, ellers er han veldig rolig og slapper av eller sover. Føler det er en god rytme, men merker at de siste timene på jobb er harde for lillegutt og at han er rastløs når arbeidsdagen er over. Noen tips til enkel aktivisering som ikke går ut over arbeidet? Han er en JRT, med herlig temperament, full av liv og nysgjerrighet. Tips og triks til nybakt hundemor mottas med takk
Tabris Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 De fleste hunder bør få både fysisk og mental aktivisering. Hvor mye av hva kommer an på hvilken rase man har. En JRT er jo egentlig en arbeidshund og har ofte en del energi de trenger å få brukt, spesielt en så ung som din. Det høres ut som om dere har en god rutine, men det kan være greit å variere den litt. F.eks krever det ikke noe særlig av en hund å gjøre triks/lydighet som de allerede kan - nyinnlæring er en god mental aktivisering. Trene inn nye triks, shape tilfelding ting eller trene inn ulike varianter av lydighet, f.eks Nesearbeid er jo en ypperlig måte å aktivisere de på. Godbitsøk er en enkel måte å gjøre det på - kast ut godbiter på plenen/grøfta og la hunden snuse seg frem til dem. Gjør det først veldig enkelt med å bare kaste noen få rett foran nesen på dem til de skjønner hva det handler om, og så kan du gjøre det gradvis vanskeligere med å kaste mer og mer litt mer utover. Hunden kan gjerne få f.eks frokost eller kveldsmat på den måten - godbitsøk på plenen i stedet for i skål. God fysisk mosjon er også bra. Varier både lengden på turene samt hvor dere går. Gå gjerne tur med andre hunder også innimellom så han får litt sosial omgang av egen art. Kong eller noe annet å tygge på kan han jo f.eks få når han begynner å bli rastløs på mot slutten av jobbdagen?
Hmmmmmm Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Jeg fikk en JRT når den var to år gammel. Aldri hatt hund før selv. Han får lufte seg om morgenen, ettermiddag og kveld. alene hjemme på dagtid løs. Så får han kong og litt lek med tennisball inne. Høres greit ut det du gjør for meg i allefall.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 Jeg har en golden retriever som er 3 år. Hun får en tissetur om morgenen, ca 1-1,5 timer tur midt på dagen, ca 30 minutter søk/nesearbeid og 20 minutters kveldstur. Hun får også noe å tygge på/kong i løpet av dagen. Hun virker fornøyd med det. Enig med Tabris over her, en kong eller noe å tygge på mot slutten av dagen når han begynner å bli rastløs kan være fint. Evt. gjemme godbiter han får lete etter (rundt i rommet eller gjemt i et pledd e.l.). Anonymkode: e9529...54f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå