Gå til innhold

Ville dere vært personlig assistent for venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jobbsøker og min karriereveileder synes det er en god ide at jeg søker jobb hos en venninne som trenger assistenter. 

Jeg kan godt tenke meg å jobbe som personlig assistent men synes det er en dårlig ide å blande roller på den måten. Om jeg hadde fått den stillingen ser jeg for meg en masse problemstillinger som kan sette et vennskap på prøve. Og det vil jeg ikke risikere. Om hun ville ønsket meg som sin assistent er jo et annet spørsmål. 

Har dere gode erfaringer med det?

Anonymkode: 2aa1e...210

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde vært helt uaktuelt. 

Anonymkode: 7da9c...622

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Er hun venninna di, så er hun venninna di og kun det. (Hvis du skulle mikse roller måtte du eventuelt være verge.)

Anonymkode: a87a9...1bc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, det går ikke. Ville ikke vært assistent for en venninne. Jeg ville heller ikke hatt en venninne som assistent. Den karriereveilederen kan umulig være seriøs om han eller hun ikke skjønner det.

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 9
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, helt uaktuelt.

Gjest Springfjær
Skrevet

Helt uaktuelt. Hadde heller ikke latt en venn bli min assistent dersom jeg hadde behøvd det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Springfjær skrev:

Helt uaktuelt. Hadde heller ikke latt en venn bli min assistent dersom jeg hadde behøvd det. 

Nei jeg ville også styrt unna det. Min venninne trenger ikke hjelp til personlig stell , men det er jo likevel mange situasjoner som kan gjøre det litt kleint å være venninne og assistent. 

Siden denne snakket om at mange hadde (gode) erfaringer med en slik rolle så blir jeg jo nysgjerrig på hvor mange de er og også om de har like gode erfaringer hele veien?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei jeg ville også styrt unna det. Min venninne trenger ikke hjelp til personlig stell , men det er jo likevel mange situasjoner som kan gjøre det litt kleint å være venninne og assistent. 

Siden denne snakket om at mange hadde (gode) erfaringer med en slik rolle så blir jeg jo nysgjerrig på hvor mange de er og også om de har like gode erfaringer hele veien?

Jeg har vært det, men bare som kortvarig vikar. Det har gått bra, men situasjoner som har vært irriterende har dukket opp, men ikke flere eller verre enn at de har vært lett å løse. Siden jeg har måttet bo hos henne har vi levd tett på hverandre. Som fast ansatt tror jeg det ville være verre.

Anonymkode: 72f3f...fa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært det, men bare som kortvarig vikar. Det har gått bra, men situasjoner som har vært irriterende har dukket opp, men ikke flere eller verre enn at de har vært lett å løse. Siden jeg har måttet bo hos henne har vi levd tett på hverandre. Som fast ansatt tror jeg det ville være verre.

Som fast ansatt ville jeg ikke tatt jobben selv om jeg hadde bodd for meg selv. Dette har bare vært kortvarige vikariater, lengste på fjorten dager. Men siden jeg har bodd hos henne har arbeidstiden vart hele døgnet på en måte selv om hun ikke trenger personlig pleie. Setter mer pris på å dra dit på besøk, hjelper selvsagt til med å lage middag og rydde og se etter dyrene også uten lønn.

• Liker 1
Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Det blir en veldig vanskelig rollekonflikt. Noen klarer det sikkert, men jeg hadde ikke ønsket å jobbe som assistent for en venninne. Ofte er det snakk om ganske intime situasjoner når man har behov for personlig assistent, og jeg hadde hatt lyst til å spare en nær venn for å bli sett i slike situasjoner.

Jeg har jobbet lenge i omsorgsyrker, og er veldig glad i jobben min, men jeg ville ikke vært komfortabel med å gjøre noe slikt for verken venner eller familie. Det handler om å ta hensyn både til seg selv og den som trenger hjelp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har assistent og både kommunen og firmaet jeg bruker advarte meg mot å ansette noen jeg kjenner. De sa de hadde dårlige erfaringer med det. Jeg kunne virkelig ikke tenke meg å ha en venninne så tett på meg i min private sfære. 

Anonymkode: 78bf2...dba

• Liker 3
Skrevet

Nei. Ville vært veldig vanskelig å "kun" være venninne i ettertid, redd det hadde ødelagt veninneforholdet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Niks og nei. Jeg følte grensene ble pushet når en mors gode venninne ble BPA for morens handikappede barn. 

Men det gikk over all forventning. Men allerde der blandes roller. Det er tøft og endrer dynamikken i vennskapet. Det profesjonelle forholdet har regler og kontrakt. Det andre forholdet er det som blir endret mest og ødelagt. 

Anonymkode: 285e8...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er forferdelig umoralsk i mine øyne å få betalt for å henge med en venn.

Mange utvikler et genuint vennskapsforhold med klientene sine også etter å ha vært assistent for de en stund, men da har det i det minste startet profesjonelt og holdes profesjonelt , man henger ikke sammen på fritiden ellers, slik man gjør med eksisterende venner, og det ville blitt merkelig å skille mellom betalt vennetid og vennetid. Nei, det ville vært meget spesielt og umoralsk.

Anonymkode: 04e01...cce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trekker tilbake delvis det jeg skrev, for jeg trodde du mente støtte kontakt. Men personlig assistent til f.eks en rullestol bruker , som man uansett er mye med og hjelper mye, er greit å være betalt assistent for så lenge det er den trengende selv som ønsker og foreslår det.
Jeg vet om en som har sin beste venn som assistent, de bor sammen og er sammen hele tiden uansett, og siden denne bestevennen uansett kan alle rutinene og tingene som må gjøres, og rullestolbrukeren er komfortabel med han og har dårligere erfaring med flere assistenter på rullering som man aldri får helt god kjemi med, så støtter jeg absolutt det å være personlig assistent for en venn. OM det er han eller hun selv som foreslår det og man uansett ikke syntes det blir noe belastning eller "arbeidsplikt" men gjør det uansett og er i livet hans/hennes uansett med samme oppgaver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Niks og nei. Jeg følte grensene ble pushet når en mors gode venninne ble BPA for morens handikappede barn. 

Men det gikk over all forventning. Men allerde der blandes roller. Det er tøft og endrer dynamikken i vennskapet. Det profesjonelle forholdet har regler og kontrakt. Det andre forholdet er det som blir endret mest og ødelagt. 

Anonymkode: 285e8...a67

Hadde jeg hatt et funksjonshemmet barn hadde jeg ikke spurt venner om de ville jobbe som avlastningshjem.  Hørt om en som gjorde det, men vet ikke om de har like god kontakt idag. 

Det kan fort bli dårlig stemning hvis en kjenner på frustrasjon i jobben ( noe som er ganske vanlig) og ikke vet hvordan en skal ta det opp, når det er venner som har jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kompis som har assistenter døgnet rundt. 
Han har da to "ukjente" med helsefaglig bakgrunn, og en kompis. 
De "ukjente" tar seg av det meste av dusjing og annen personlig hygiene, kompis er mer som en venn som lager middag, spiller spill, og slikt, men er også opplært til alle andre oppgaver. 
Men før han begynte jobbe som assistent, så hadde dem en skikkelig samtale om det, for å sørge for at det ikke skal gå ut over vennskap og slikt. 

Anonymkode: ade66...2e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kompis som har assistenter døgnet rundt. 
Han har da to "ukjente" med helsefaglig bakgrunn, og en kompis. 
De "ukjente" tar seg av det meste av dusjing og annen personlig hygiene, kompis er mer som en venn som lager middag, spiller spill, og slikt, men er også opplært til alle andre oppgaver. 
Men før han begynte jobbe som assistent, så hadde dem en skikkelig samtale om det, for å sørge for at det ikke skal gå ut over vennskap og slikt. 

Anonymkode: ade66...2e5

For å få det til å fungere så er de avhengige av at begge er dønn tydelige og ikke konfliktskye. 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trekker tilbake delvis det jeg skrev, for jeg trodde du mente støtte kontakt. Men personlig assistent til f.eks en rullestol bruker , som man uansett er mye med og hjelper mye, er greit å være betalt assistent for så lenge det er den trengende selv som ønsker og foreslår det.
Jeg vet om en som har sin beste venn som assistent, de bor sammen og er sammen hele tiden uansett, og siden denne bestevennen uansett kan alle rutinene og tingene som må gjøres, og rullestolbrukeren er komfortabel med han og har dårligere erfaring med flere assistenter på rullering som man aldri får helt god kjemi med, så støtter jeg absolutt det å være personlig assistent for en venn. OM det er han eller hun selv som foreslår det og man uansett ikke syntes det blir noe belastning eller "arbeidsplikt" men gjør det uansett og er i livet hans/hennes uansett med samme oppgaver.

Har hørt om folk som ansetter familiemedlemmer som assistenter.  Sikkert greit å tjene penger men...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke 

Anonymkode: e988d...4e4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...