Gå til innhold

Stønad om barnetilsyn og barnetrygd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Trenger litt hjelp her. Blir ikke klokere av å lese på NAV sine sider.

Hva har mor krav på når det gjelder økonomisk støtte fra NAV? Vi samarbeider godt, men vi er usikre på hva hun har krav på. 

Har mor krav på dobbel barnetrygd og stønad til barnepass (barnehage) KUN hvis hun har barnet 100%? Med ord, at jeg ikke har samvær i det hele tatt?

Er det noe inntektstak for å få stønad til barnepass?

Nå har jeg barnet annenhver helg og onsdager. 

Takker for alle svar. 

Anonymkode: 96b1f...2b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får dobbel barnetrygdt, barnet er hos faren annenhver helg. 

Anonymkode: 7e21f...84c

AnonymBruker
Skrevet

Nei, om dere har 50/50 så er det meningen at dere skal få en barnetrygd hver. Så lenge mor har barnet mest får hun dobbel barnetrygd. Stønad til barnetilsyn kommer an på inntekten hennes tror jeg? Jeg er også enslig forsørger, men fikk avslag på barnetilsyn fordi kommunen jeg bor i tilbyr redusert foreldrebetaling.

Anonymkode: 71aa3...ffe

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, om dere har 50/50 så er det meningen at dere skal få en barnetrygd hver. Så lenge mor har barnet mest får hun dobbel barnetrygd. Stønad til barnetilsyn kommer an på inntekten hennes tror jeg? Jeg er også enslig forsørger, men fikk avslag på barnetilsyn fordi kommunen jeg bor i tilbyr redusert foreldrebetaling.

Utvidet barnetrygd*, ikke dobbel

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det nå nylig du søkte om stønad til tilsyn? Det er godt mulig at man ikke får det hvis man tjener for mye, men at det er redusert foreldrebetaling har faktisk ikke noe å si. Det fikk jeg bekreftet av nav. Så jeg ville evt søkt igjen hvis jeg var deg 😊

Skrevet

En stund siden jeg hadde dette nå, men da gjaldt fölgende: 

- ekstra barnetrygd og stönad til barnetilsyn for den med hovedomsorgen - dvs. I deres tilfelle er det mor og hun har dermed rett på dette. Den med hovedomsorg må ha barnet entydig mest, men absolutt tikke 100%. Ved vanlig samvär, som dere åpenbart har lagt opp til, har mor klart mest og dermed krav på den ekstra barnetrygden og stötte til barnetilsyn

- stönad til barnetilsyn er behovsprövd etter inntekt (men jeg vet ikke hvor grensen går) og man får maksimalt dekket 64% av utgiftene. Dette legges også inn i kalkulatoren ved beregning av bidrag, og gjör dermed at ditt bidrag blir noe lavere enn uten slikt tilskudd. 

Så mor kan bare söke i vei, hun har i deres situasjon krav på begge deler (dvs. Så lenge hun tjener under inntektsgrensen for stönad til barnetilsyn).

AnonymBruker
Skrevet

Takk. Ble litt smartere nå ;-)

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, applestories skrev:

Inntektstaket for stønad til barnetilsyn er på 6G.

Det står også at mor som hovedregel må fylle kravene for enslig forsørger - da er det strenge krav til hvor lite samvær den andre forelderen kan ha, og hvor nært vedkommende kan bo - blant annet.
https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/barnetilsyn

Takk

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Redusert foreldrebetaling har ingenting å si. Men tjener du over 6G blir stønaden redusert eller faller helt bort. Ville søkt igjen. 

Anonymkode: 3d7bf...2b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Trenger litt hjelp her. Blir ikke klokere av å lese på NAV sine sider.

Hva har mor krav på når det gjelder økonomisk støtte fra NAV? Vi samarbeider godt, men vi er usikre på hva hun har krav på. 

Har mor krav på dobbel barnetrygd og stønad til barnepass (barnehage) KUN hvis hun har barnet 100%? Med ord, at jeg ikke har samvær i det hele tatt?

Er det noe inntektstak for å få stønad til barnepass?

Nå har jeg barnet annenhver helg og onsdager. 

Takker for alle svar. 

Hvorfor vil du ikke ha barnet mer? Du er jo tross alt faren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du ikke ha barnet mer? Du er jo tross alt faren.

Har barnet hver dag frem til 18 i ukedagene. Overnatter hos mor. Samt annenhver helg. Kanskje en dårlig deal...men inntil videre fungerer det greit nok. Mor krever henting i barnehagen kl15, men får det ikke til selv. 

Gidder ikke gå innom problematikken mellom oss. Men for min del, orker ikke krangling ;-)

Fungerer det, så fungerer det. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barnet hver dag frem til 18 i ukedagene. Overnatter hos mor. Samt annenhver helg. Kanskje en dårlig deal...men inntil videre fungerer det greit nok. Mor krever henting i barnehagen kl15, men får det ikke til selv. 

Gidder ikke gå innom problematikken mellom oss. Men for min del, orker ikke krangling ;-)

Fungerer det, så fungerer det. 

Så bra at mor gikk med på at du fikk ha overnatting annenhver helg! 😊

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Redusert foreldrebetaling har ingenting å si. Men tjener du over 6G blir stønaden redusert eller faller helt bort. Ville søkt igjen. 

Okei, jeg er student så har ikke høye inntekten. Men blir snart samboer så da har jeg uansett ikke krav på det 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Er det nå nylig du søkte om stønad til tilsyn? Det er godt mulig at man ikke får det hvis man tjener for mye, men at det er redusert foreldrebetaling har faktisk ikke noe å si. Det fikk jeg bekreftet av nav. Så jeg ville evt søkt igjen hvis jeg var deg 😊

2 år siden jeg søkte. Jeg er student så har ikke allverdens med inntekt. Men blir snart samboer så da har jeg uansett ikke krav på det 😊

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 år siden jeg søkte. Jeg er student så har ikke allverdens med inntekt. Men blir snart samboer så da har jeg uansett ikke krav på det 😊

Gratulerer 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...