AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Hei. Har en kollega på jobb som jeg oppfatter som slitsom og dominerende. Denne personen er ikke en leder, men er i stilling som "lederens høyre hånd". Hen kan si ting som "du må gjøre oppgave B"når jeg står og gjør oppgave A og oppgave B kunne denne personen fint gjort selv. At hen på en måte overfører jobb på meg istedenfor å gjøre dette selv. Gjerne foran leder. Har lyst til å si 'Det ordner du selv',men føler det blir som om jeg blåser og bagateller.Denne personen avbryter ofte og kan være litt nedlatende i språket. Feks kan hen si "Klarer du det?" på ting der hen likegodt kunne sagt noe annet, noe som jeg oppfatter som om personen på en måte setter seg over meg og snakker ned til meg. Hen har ofte vært i klinsj med andre og har i enkelte tilfeller der hen er blitt konfrontert,oppført seg som et offer og hevder seg trakassert... Nå har denne personen fått skaffet stilling til en venn og gir denne vennen "lette" oppgaver. Skryter av vennen (som ikke akkurat er verken rask eller flink som man må være på denne arbeidsplassen) og bruker denne vennen som sin personlige assistent. Vi hadde et møte og leder snakket om ting som hadde gått bra og ting som gikk dårlig i det forrige året. Etterpå kom da denne personen og samlet til et møte utenom leder og begynte å si akkurat det samme som leder men brukte såklart mer nedlatende ord...ser ikke vitsen med dette da det er leder som har ansvar for møter. Hen blander seg i arbeidsoppgaver som hen ikke vet noe om og begynner å diktere folk. Det er forøvrig ikke bare jeg som opplever dette. Personen har blitt omtalt som spesiell av flere og som sagt vært i klinsj. Leder vet om problemet men man får bare "ignorer hen" som svar. Hvordan takle sånne hersketeknikker? Anonymkode: 1e447...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Man må bare være tøff tilbake, ikke la deg overkjøre. Det er ingen som bryr seg om arbeidsmiljø i dagens arbeidsliv, i praksis er det den sterkestes rett som gjelder. Knus h*n hvis du må. Anonymkode: 0ad1f...f2c 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Enten takler du det, på en eller annen måte, eller så bytter du jobb. Anonymkode: 792e3...24a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 Hvis leder er blitt informert fra flere hold, så er jo det en god ting. Da kan du jo si ifra. Hvis X pusher på oppgave B mens du sitter med A, så svarer du "jeg sitter med dette nå, men kan ikke du begynne på B?". Eventuelt kan du følge opp med "klarer du det?". Speiler du Xs oppførsel, har du jo ikke ordlagt deg verre. Anonymkode: c3cf2...243 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 Takk for svar men kunne trengt mer konkrete tips. Altså alle kan jo sine oppgaver og denne personen er vanlig ansatt,men skal på en måte ha ansvar hvis det er noe som skjer da feks om noe er et problem/forsinket/feil osv så skal denne personen ta seg av det. Jeg føler det blir litt teit å 'krangle'på å gjøre en oppgave,men liker ikke at denne personen skal fortelle meg hvordan jeg gjør min jobb eller si at jeg må gjøre ditt og datt. Merkelig nok sies dette omtrent kun når leder er tilstede,nesten som om hen vil vise at hen har kontrollen og 'passer på' at vi andre gjør jobben vår. Oppfører seg som en 'wannabe'leder kan man si,en slags uformell leder og det undergraver jo lederen selv når vedkommede er slik. Anonymkode: 1e447...5d4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar men kunne trengt mer konkrete tips. Altså alle kan jo sine oppgaver og denne personen er vanlig ansatt,men skal på en måte ha ansvar hvis det er noe som skjer da feks om noe er et problem/forsinket/feil osv så skal denne personen ta seg av det. Jeg føler det blir litt teit å 'krangle'på å gjøre en oppgave,men liker ikke at denne personen skal fortelle meg hvordan jeg gjør min jobb eller si at jeg må gjøre ditt og datt. Merkelig nok sies dette omtrent kun når leder er tilstede,nesten som om hen vil vise at hen har kontrollen og 'passer på' at vi andre gjør jobben vår. Oppfører seg som en 'wannabe'leder kan man si,en slags uformell leder og det undergraver jo lederen selv når vedkommede er slik. Anonymkode: 1e447...5d4 Er jo akkurat det jeg ga over her. Ta tak i utsagnene når de kommer. Anonymkode: c3cf2...243 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar men kunne trengt mer konkrete tips. Altså alle kan jo sine oppgaver og denne personen er vanlig ansatt,men skal på en måte ha ansvar hvis det er noe som skjer da feks om noe er et problem/forsinket/feil osv så skal denne personen ta seg av det. Jeg føler det blir litt teit å 'krangle'på å gjøre en oppgave,men liker ikke at denne personen skal fortelle meg hvordan jeg gjør min jobb eller si at jeg må gjøre ditt og datt. Merkelig nok sies dette omtrent kun når leder er tilstede,nesten som om hen vil vise at hen har kontrollen og 'passer på' at vi andre gjør jobben vår. Oppfører seg som en 'wannabe'leder kan man si,en slags uformell leder og det undergraver jo lederen selv når vedkommede er slik. Anonymkode: 1e447...5d4 Du synes det blir teit å krangle om en oppgave, men samtidig plager dette deg såpass mye? Stå opp for deg selv og si klart i fra at dette finner du deg ikke i. De tipsene du har fått, er jo konkrete tips som kan hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 En fin måte er å så hat mellom personen og lederen. Hvis lederen din sier at du skal gjøre noe så spør du lederen om det er greit for den slitsomme kollegaen når lederen spør deg hvorfor det er relevant så beklager du deg og sier at det at det bare føltes sånn. Spør han deg om hvorfor det føltes sånn så svarer du at den slitsomme kollegaen på en måte har tatt en leder rolle. Anonymkode: f72e3...118
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 1 time siden, Dævendøtte skrev: Du synes det blir teit å krangle om en oppgave, men samtidig plager dette deg såpass mye? Stå opp for deg selv og si klart i fra at dette finner du deg ikke i. De tipsene du har fått, er jo konkrete tips som kan hjelpe deg. Jo jeg har fått et par tips men trenger flere☺ Nå jobber ikke jeg på kafé,men la oss si jeg gjorde det da. At jeg står og lager kaffe og den andre står og smører skiver. Så kommer leder og den andre sier til meg "du må rydde av bordene". Jeg tenker da at det blir litt teit å si "nei vet du hva,det kan du gjøre selv!'. Jeg vet jo at bordene må ryddes ETTER at kaffen er laget og at jeg godt kan gjøre det,men poenget er at det er slitsomt når en skal diktere deg på ting og 'passer på' deg. Anonymkode: 1e447...5d4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: En fin måte er å så hat mellom personen og lederen. Hvis lederen din sier at du skal gjøre noe så spør du lederen om det er greit for den slitsomme kollegaen når lederen spør deg hvorfor det er relevant så beklager du deg og sier at det at det bare føltes sånn. Spør han deg om hvorfor det føltes sånn så svarer du at den slitsomme kollegaen på en måte har tatt en leder rolle. Anonymkode: f72e3...118 Nei jeg ønsker ikke så hat mellom noen eller sette noen opp mot hverandre. Anonymkode: 1e447...5d4
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo jeg har fått et par tips men trenger flere☺ Nå jobber ikke jeg på kafé,men la oss si jeg gjorde det da. At jeg står og lager kaffe og den andre står og smører skiver. Så kommer leder og den andre sier til meg "du må rydde av bordene". Jeg tenker da at det blir litt teit å si "nei vet du hva,det kan du gjøre selv!'. Jeg vet jo at bordene må ryddes ETTER at kaffen er laget og at jeg godt kan gjøre det,men poenget er at det er slitsomt når en skal diktere deg på ting og 'passer på' deg. Anonymkode: 1e447...5d4 Eneste som hjelper, er å stå opp for deg selv. Hvis det kommer noen og dikterer meg på jobben, gir jeg klar beskjed om at jeg ikke finner meg i det. Hvorfor er det teit å svare at det kan vedkommende gjøre selv? Når du faktisk vet at bordene skal ryddes? Står jeg og selger noe til en kunde og en annen ansatt kommer bort til meg og sier at jeg skal feie gulvet, gir jeg rolig beskjed om at det kan han gjøre selv hvis det er så viktig og haster så fælt. Man trenger jo ikke heve stemmen eller bli irritert, bare si det som det er.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nå jobber ikke jeg på kafé,men la oss si jeg gjorde det da. At jeg står og lager kaffe og den andre står og smører skiver. Så kommer leder og den andre sier til meg "du må rydde av bordene". Jeg tenker da at det blir litt teit å si "nei vet du hva,det kan du gjøre selv!'. Jeg vet jo at bordene må ryddes ETTER at kaffen er laget og at jeg godt kan gjøre det,men poenget er at det er slitsomt når en skal diktere deg på ting og 'passer på' deg. Anonymkode: 1e447...5d4 Da sier du "ja da masa", med et smil. Det er uangripelig, likevel sier du fra. Anonymkode: 792e3...24a 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 1 time siden, Dævendøtte skrev: Eneste som hjelper, er å stå opp for deg selv. Hvis det kommer noen og dikterer meg på jobben, gir jeg klar beskjed om at jeg ikke finner meg i det. Hvorfor er det teit å svare at det kan vedkommende gjøre selv? Når du faktisk vet at bordene skal ryddes? Står jeg og selger noe til en kunde og en annen ansatt kommer bort til meg og sier at jeg skal feie gulvet, gir jeg rolig beskjed om at det kan han gjøre selv hvis det er så viktig og haster så fælt. Man trenger jo ikke heve stemmen eller bli irritert, bare si det som det er. Jo det har du rett i. Jeg tenker jeg skal adressere hen neste gang det skjer og si noe som " du trenger ikke fortelle meg opplagte ting" eller "slutt å dikter meg rundt,jeg vet hva jeg skal gjøre". Det verste som finnes må være sånne ansatte som tror de er ledere. Er du ikke ansatt som leder så trenger du ikke oppføre deg som om du er det. Lederen vår er grei,men tror nok hen er lei av å forsøke å megle på ting så da blir det bare "ignorer det" som svar. Anonymkode: 1e447...5d4 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo det har du rett i. Jeg tenker jeg skal adressere hen neste gang det skjer og si noe som " du trenger ikke fortelle meg opplagte ting" eller "slutt å dikter meg rundt,jeg vet hva jeg skal gjøre". Det verste som finnes må være sånne ansatte som tror de er ledere. Er du ikke ansatt som leder så trenger du ikke oppføre deg som om du er det. Lederen vår er grei,men tror nok hen er lei av å forsøke å megle på ting så da blir det bare "ignorer det" som svar. Anonymkode: 1e447...5d4 Bra, øv deg inni deg på å svare rolig og behersket hvis det kan blir vanskelig. Prøv også å ha direkte øyekontakt med vedkommende. Selv er jeg leder, men ville aldri snakket sånn til mine ansatte. Uten dyktige og fornøyde ansatte, vil ikke firmaet funke. Men noen ting bør løses uten innblanding av lederen, greit å ta tak i sånt før det går for langt. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #15 Skrevet 3. januar 2018 Jeg ville vært forsiktig med å «ta igjen med samme mynt» eller stå for hardt opp for meg selv. Denne personen høres ikke god ut. Noen mennesker som er sånn som du beskriver, har et psykelig behov for å hevde seg og dominere andre. Hvis du utfordrer vedkommende, risikerer du at hen hevner seg eller plukker deg ut som en hen skal være ekstra vanskelig og slem mot. Du risikerer at arbeidsdagen blir et helvette og at du må bytte jobb for å slippe unna. Så lenge personen kun er irriterende og ikke noe verre, så er det best å bare overse det og være glad for at personen ikke regelrett mobber og ødelegger for deg på jobben. Anonymkode: 8945c...def 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #16 Skrevet 3. januar 2018 1 time siden, Dævendøtte skrev: Bra, øv deg inni deg på å svare rolig og behersket hvis det kan blir vanskelig. Prøv også å ha direkte øyekontakt med vedkommende. Selv er jeg leder, men ville aldri snakket sånn til mine ansatte. Uten dyktige og fornøyde ansatte, vil ikke firmaet funke. Men noen ting bør løses uten innblanding av lederen, greit å ta tak i sånt før det går for langt. Lykke til Ja får gjøre mitt beste☺ men hva hadde du som leder syns om at en ansatt tar egne møter eller oppfører seg som om hen er i din rolle? Og det med denne vennen som får lette oppgaver og får skryt for nada er jo en uting. Hen skryter om vennen til leder og får det til å fremstå som om vennen er uvurderlig. Anonymkode: 1e447...5d4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #17 Skrevet 3. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville vært forsiktig med å «ta igjen med samme mynt» eller stå for hardt opp for meg selv. Denne personen høres ikke god ut. Noen mennesker som er sånn som du beskriver, har et psykelig behov for å hevde seg og dominere andre. Hvis du utfordrer vedkommende, risikerer du at hen hevner seg eller plukker deg ut som en hen skal være ekstra vanskelig og slem mot. Du risikerer at arbeidsdagen blir et helvette og at du må bytte jobb for å slippe unna. Så lenge personen kun er irriterende og ikke noe verre, så er det best å bare overse det og være glad for at personen ikke regelrett mobber og ødelegger for deg på jobben. Anonymkode: 8945c...def Ja jeg har noen ganger bare ikke svart hen. Ignorert det (etter råd) Men det er bare hele væremåten som er irriterende. Og den trangen til å diktere folk og leke mini-leder. Anonymkode: 1e447...5d4
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2018 #18 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja får gjøre mitt beste☺ men hva hadde du som leder syns om at en ansatt tar egne møter eller oppfører seg som om hen er i din rolle? Og det med denne vennen som får lette oppgaver og får skryt for nada er jo en uting. Hen skryter om vennen til leder og får det til å fremstå som om vennen er uvurderlig. Anonymkode: 1e447...5d4 Hadde aldri skjedd på min jobb, for å si det sånn. Så der vil jeg kanskje påstå at lederen ikke følger godt nok med i timen som lar en ansatt ture fram på den måten. Sånt gjennomskuer jeg lett. Men det finnes ledere som er konfliktskye og tenker at så lenge ting virker greit, så er det greit. Uansett ville jeg først prøvd å rydde opp i dette selv før jeg gikk til lederen med det. Kanskje det rett og slett er det som må til, at du setter vedkommende på plass og viser tydelig at du ikke finner deg i sånt.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #19 Skrevet 3. januar 2018 Angående arbeidsoppgaver som pålegges deg kan du jo svare "jeg er litt opptatt nå, men jeg ser at du er ledig, så da kan jo du ta det?". Vis at du legger merke til hva som skjer. "Jeg ser at du..." Når det gjelder møter som går på nøyaktig det samme som lederen din nettopp har hatt, kan du jo spørre lederen om det er nødvendig med to møter, siden uformell leder har kalt inn. Greit at lederen får innblikk i sånne ting. Du kan også legge til en setning om effektivitet og gjøre samme tingen to ganger... Anonymkode: 65a85...bfb 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #20 Skrevet 3. januar 2018 Dersom han er lederens høyre hånd har han vel rett til å delegere oppgaver til deg for å frighøre tid til å hjelpe lederen med lederoppgaver? Dette må du nesten avklare med din leder Anonymkode: fd030...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå