AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Tok en syns-hurtigtest hos Brilleland i dag, og det ble -0,25 og -1,25 Jeg har ingen problem i hverdagen, jeg ser andre har stor tekst på mobilen, leser avisa på armlengdes avstand eller helt nært, klarer ikke lese prislapper i butikken etc, jeg har ikke noe problem i hverdagen jeg, men det er vel den -0,25 som redder meg. Vel, dette er helt nytt for meg, og jeg gruer meg veldig. Jeg har migrene, og er redd dette blir et 3 mnd helvete liksom før hjernen er innstilt på brillene / kontaktlinsene og ting normaliserer seg. Brilleland mente at grunnet den -1,25, så ville jeg noe være endel sjøsyk i begynnelsen. Jeg har så lite lyst å starte denne prosessen, men fikk nå en time for ordentlig synsundersøkelse i morgen. Men betyr dette at når man har briller, når man er tilvent briller, så vil man føle ubehag/sjøsyk når man tar de av også? Så er det dette med briller eller kontaktlinser, velger man briller, så må man vel kjøpe nye solbriller også med styrke?! Jeg bruker mye oransje briller som hjelper litt mor migrenen, da de stopper blått lys fra tv, pv og mobil, så da må jeg ha dem også med styrke... Jeg har kronisk vondt i armene, så jeg vet ikke om det å ta av og på linser er optimalt for meg, iallefall i begynnelsen når jeg ikke kommer til å få det til tenker jeg. Hvordan opplevde dere dette med å begynne med briller/ kontaktlinser? Anonymkode: 992ca...59e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Jeg har litt dårligere syn enn deg -0,75 og -1,25. Du er nærsynt, dvs at du ikke ser ting som er langt borte så bra. Da jeg begynte med brillene tok jeg det sakte. Brukte de en halvtime, så en pause på en time. Økte så tiden jeg brukte de gradvis. Etter en uke brukte jeg de fast. Ble aldri sjøsyk.Det eneste jeg merker er at hvis jeg går et par timer uten de så er jeg sliten i øynene. Jeg var veldig plaget med migrene, men etter jeg begynte med briller har jeg nesten ikke hatt anfall. Når du har brukt briller en stund så legger du merke til hvor dårlig du faktisk ser uten briller. Anonymkode: a14e1...7b3 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Jeg har - 0.5 og - 1, men veldig skeive hornhinner (-1.75). Jeg valgte linser istedet for briller. Da kan jeg fortsette å bruke de solbrillene jeg har. Startet med dagslinser, men har nå gått over til ukeslinser som jeg har på en uke i strekk. Jeg synes ikke det var vanskelig å ta av og på linser i starten, tok meg kanskje 1-2 min den første uken, deretter raskere, men det er sikkert ganske individuelt. Jeg hadde ikke mye tilpassing heller. Brukte de 3 timer de første to dagene, deretter halve tiden jeg var våken på dag 3 og hele dagen jeg var våken på dag 4. Lykke til😀 Anonymkode: fac98...e81
Gjest Linaria Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 Jeg hadde -1.25 på begge da jeg begynte med linser og var aldri "sjøsjuk" eller noe sånt. Kunne bare endelig se ting jeg ikke kunne se før, og det var bare deilig. Du er nærsynt forresten, så du kan ikke se ting langt unna. Nære ting ser også jeg fint uten linser eller briller, selv om jeg nå har -2.25
Måbarefåsiat... Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 Om du bruker briller eller linser, er smak og behag. Jeg hater briller, har bruk linser i 30 år. Mannen min hater linser og bruker kun briller. Jeg har dog et par briller som reserve. Ser mye dårlligere enn deg, så jeg bruker dem når jeg leser på sengen etc. Sett i gang prosessen, prøv deg litt frem til hva som passer deg best. 1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 (endret) Jeg bruker briller har brukt det siden 1990. Men jeg bruker dem bare når jeg leser og ser på tv\dataen. Trenger ikke bruke dem helle tiden. Når jeg gikk på skolen var jeg ganske flau over dem og ville ikke at noen skulle se det. Nå bryr jeg meg ikke om folk ser meg med briller. Endret 3. januar 2018 av Balian de Ibelin
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 Begynte med linser/briller da jeg var 16. For en vakker verden jeg oppdaget! Pluselig var alt så pent å se på. Hadde da -0,5 på begge, nå 9 år senere har jeg -2;75. Nærsynthet er et av de letteste hemmingene man kan ha mener jeg. Har ikke migrene selv, så kan ikke si så mye om det. Håper det kommer til å gå bra! Anonymkode: 0d2ab...515 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Hvordan får man vite tallene? Jeg har tatt synstest og fikk ikke noe tall! Kan jeg sende mail og spørre? er nyssgjerrig på synet mitt. Har briller. Jeg er nærsynt. Jeg merket ikke at jeg hadde dårlig syn før jeg begynte å kjøre bil. For jeg slet med skiltene. Så fikk jeg briller og hele verden ble klarere. Teksten på tven er krystallklart! Før var det skurrete og tåkete. Jeg kan se skilt som er langt unna. Tekst blir mye tydligere og klarere. Den kroniske hodepinen ble borte! Noe jeg har levd med i mange, mange år. Anonymkode: 8852f...d1d 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 Lukk øynene mens du tar de av. Det hjelper på meg. Begynte med briller for noen måneder siden. Går veldig bra:) syns det er helt sykt sexy.(etter alle andre begynte å si det 😂) vendte meg lett til det, men i starten var det litt rar vibbe når jeg tok de av. Anonymkode: 27442...e01
applestories Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 Jeg fikk briller da jeg var 9, linser da jeg var 14, er nå 33 og har -6,5 og -7,75. Har hele veien bare merket at det blir godt å se bedre når jeg får sjekket synet og endret styrken - men det har heldigvis stabilisert seg veldig de siste ti årene eller så. Jeg bruker linser og merker at jeg blir veldig trett når jeg har briller. Det er ti år siden jeg fikk dem, så jeg bruker dem bare til å se på TV eller lese. Ville absolutt ikke vært foruten begge deler - briller må jeg ha fra og til senga, men det dogger veldig, regn og sludd setter seg fast - var vanskelig på sykkel husker jeg. Migrene har jeg ikke, og til min store overraskelse sa optikeren i fjor at det til tross for 18 år med linsebruk (og det er ikke få netter jeg har sovnet med dem) så er det ingen skade på øynene - kvaliteten på linser er nok en helt annen enn tidligere. Til den som lurte på sin egen styrke så er det greit å huske på at det er forskjell på linsestyrke og brillestyrke. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 Jeg har -6 på begge øynene. Brukte linser i nærmere 30 år. Nå kun briller pga problemer med øynene. Øyelegen på sykehuset fraråder meg fra å bruke linser. (Uansett type). Ikke bare pga mine dårlige øyne, men generelt. Hvis du velger linser sørg for å gi øyet hvile og bruk briller ofte. Hvis du velger briller trenger du ikke solbriller med styrke. Man kan kjøpe solbriller og sette over brillene om du skjønner. Skal ærlig innrømme jeg savner å bruke linser, men alt for øynene mine.❤️🤓 Anonymkode: a6fc9...126 1
_popcorn_ Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 Jeg begynte med -0,5 på begge øyne, og linser. Hadde ingen tilvenning i starten, og følte det var himmelrike fra første øyeblikk! All hodepine forsvant, og jeg innså hvor lite detaljer jeg faktisk hadde sett før linsene!
miss summers Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Jeg elsket å begynne med linser og briller, alt ble så klart og fint! Og hodepinen forsvant! 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 Jeg synes du problematiserer dette i vel stor grad. Brillene blir du vant til, det samme med å ta av og på linser (det tar 1 sekund å ta de på/av når du er vant med det). Du kan bruke solbriller med linser eller kjøpe solbriller med styrke, men det finnes også egne solbriller som man kan ta utenpå brillene. Man blir ikke dårlig av å ta av seg brillene når du er vant til å bruke de. Du kan også bytte på å bruke linser og briller. Det gjør jeg og de fleste jeg kjenner. Ellers kan du jo høre om du er egnet til operasjon (evt. når da synet bør ha stabilisert seg før man gjør det), og begynne å spare til dette. Dette er en trygg og enkel operasjon. Jeg skjønner at det ikke er noe særlig å begynne med linser/briller, men nå er jo dette noe en stor andel i befolkningen må bruke. Du overlever tilvenningsfasen. Etter det er det jo egentlig ikke et stort problem lenger annet enn at det jo er mest behagelig å ikke ha bruk for linser/briller. Anonymkode: db29b...dfc 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #15 Skrevet 3. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tok en syns-hurtigtest hos Brilleland i dag, og det ble -0,25 og -1,25 Jeg har ingen problem i hverdagen, jeg ser andre har stor tekst på mobilen, leser avisa på armlengdes avstand eller helt nært, klarer ikke lese prislapper i butikken etc, jeg har ikke noe problem i hverdagen jeg, men det er vel den -0,25 som redder meg. Vel, dette er helt nytt for meg, og jeg gruer meg veldig. Jeg har migrene, og er redd dette blir et 3 mnd helvete liksom før hjernen er innstilt på brillene / kontaktlinsene og ting normaliserer seg. Brilleland mente at grunnet den -1,25, så ville jeg noe være endel sjøsyk i begynnelsen. Jeg har så lite lyst å starte denne prosessen, men fikk nå en time for ordentlig synsundersøkelse i morgen. Men betyr dette at når man har briller, når man er tilvent briller, så vil man føle ubehag/sjøsyk når man tar de av også? Så er det dette med briller eller kontaktlinser, velger man briller, så må man vel kjøpe nye solbriller også med styrke?! Jeg bruker mye oransje briller som hjelper litt mor migrenen, da de stopper blått lys fra tv, pv og mobil, så da må jeg ha dem også med styrke... Jeg har kronisk vondt i armene, så jeg vet ikke om det å ta av og på linser er optimalt for meg, iallefall i begynnelsen når jeg ikke kommer til å få det til tenker jeg. Hvordan opplevde dere dette med å begynne med briller/ kontaktlinser? Anonymkode: 992ca...59e Du blir neppe sjøsyk med en så liten styrek på brillene. Det avgjørende er hvordan du bruker brillene. Er problemet prislapper i butikkene og periodiske så kan du kjøpe deg et lite forstørrelsesglass til å ha i lommen eller vesken, så er det problemet løst. Kontaktlinser er mange tilhengere av. Men jeg har sett baksiden av medaljen nemlig plagene kontaktlinsebruk kan gi på sikt. Skader på hornhinnen er en av disse. Da er det slutt for kontaktlinsene om noe slikt oppstår. Det krever og at du tåler et fremmedlegeme på øyet noe jeg vil tro kan bli mer triggende på migrene enn briller. Linser krever god hygiene, og teknikk for å få dem av og på. Husk og på at forbruk av kontaktlinser er forbruk av plast og forsøpling av kloden. Å begynne med briller ble en befrielse for meg som barn. Jeg så temmelig dårlig men fikk ikke riktige briller før etter mange år. Anonymkode: 712bb...ccc 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #16 Skrevet 3. januar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Tok en syns-hurtigtest hos Brilleland i dag, og det ble -0,25 og -1,25 Jeg har ingen problem i hverdagen, jeg ser andre har stor tekst på mobilen, leser avisa på armlengdes avstand eller helt nært, klarer ikke lese prislapper i butikken etc, jeg har ikke noe problem i hverdagen jeg, men det er vel den -0,25 som redder meg. Vel, dette er helt nytt for meg, og jeg gruer meg veldig. Jeg har migrene, og er redd dette blir et 3 mnd helvete liksom før hjernen er innstilt på brillene / kontaktlinsene og ting normaliserer seg. Brilleland mente at grunnet den -1,25, så ville jeg noe være endel sjøsyk i begynnelsen. Jeg har så lite lyst å starte denne prosessen, men fikk nå en time for ordentlig synsundersøkelse i morgen. Men betyr dette at når man har briller, når man er tilvent briller, så vil man føle ubehag/sjøsyk når man tar de av også? Så er det dette med briller eller kontaktlinser, velger man briller, så må man vel kjøpe nye solbriller også med styrke?! Jeg bruker mye oransje briller som hjelper litt mor migrenen, da de stopper blått lys fra tv, pv og mobil, så da må jeg ha dem også med styrke... Jeg har kronisk vondt i armene, så jeg vet ikke om det å ta av og på linser er optimalt for meg, iallefall i begynnelsen når jeg ikke kommer til å få det til tenker jeg. Hvordan opplevde dere dette med å begynne med briller/ kontaktlinser? Anonymkode: 992ca...59e Nei, kroppen venner seg til å ha de både av og på:) Men det er ikke alle som har en sånn tilvenningsprosess hvor de blir uvel, det er mer at de glemmer å bruke brillene:P Ang. solbriller med styrke; jeg liker dem ikke. Har jeg solbriller med stryke og kjører inn i en tunnel, så ser jeg ingenting. Og jeg ser for dårlig til at jeg kan ta dem av. Sikkert litt forskjell på hvor mørke glassene er, men ellers takk. Derfor bruker linser når jeg skal bruke solbriller, så kan jeg kjøpe meg skikkelig tøffe solbriller Ellers bruker jeg linser når jeg trener ute(pesing i skjerf + briller = dugg), eller svømmer ol. Men som sagt, jeg ser veldig dårlig:P Å ta på linsene inn og ut går raskt når du først har blitt vant med det:) Anonymkode: b2260...ed1
Celtic Heart Skrevet 3. januar 2018 #17 Skrevet 3. januar 2018 Bruker kun briller og etter at jeg har blitt flinkere til å sjekke synet hvert år ( nærsynt, skjeve hornhinner og skjult skjeling gjør at jeg har ustabilt syn) så har jammen migrenen forsvunnet. har kontaktlinser også, men brukes kun når jeg skal bade mye. Skjult skjeling kan ikke korrigeres med linser og i tillegg så har jeg veldig tørre øyne. Har brukt briller siden 1988 og aldri opplevd sjøsyke eller noen ting og har -9,25 og -9,75 så er passe blind uten briller. Brillene mine er den viktigste tingen i hele verden for meg. Har solbriller med styrke, men de gule brillene har jeg clip-on til de vanlige brillene mine. Bruker de når jeg kjører i snø, regn og når det er mørkt. Du venner deg fort til både briller og linser. 1
Uni Skrevet 3. januar 2018 #18 Skrevet 3. januar 2018 (endret) Jeg har -1.25\-1.0 i skjeve hornhinner. Har prøvd linser 2 ganger, endte med å droppe det begge gangene for jeg syntes ikke det praktiske herket var verdt den lille forbedringen i synet. Har også briller, men bruker dem bare innimellom. Hadde ingen problemer med sjøsyke verken da jeg brukte linser eller da jeg sluttet med dem, merket heller ingen endring i min migrene med eller uten linser\briller. Endret 3. januar 2018 av Uni
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #19 Skrevet 4. januar 2018 6 timer siden, Uni skrev: Jeg har -1.25\-1.0 i skjeve hornhinner. Har prøvd linser 2 ganger, endte med å droppe det begge gangene for jeg syntes ikke det praktiske herket var verdt den lille forbedringen i synet. Har også briller, men bruker dem bare innimellom. Hadde ingen problemer med sjøsyke verken da jeg brukte linser eller da jeg sluttet med dem, merket heller ingen endring i min migrene med eller uten linser\briller. Så du har kun skjeve hornhinner, verken langsynt eller nærsynt? Linser skal være tilpasset - hvis du bare merket litt synsforandring, er det ikke sikkert de var riktig tilpasset? Det finnes egne linser for oss med skeive hornhinner. Jeg vet ikke hvordan skeive hornhinner påvirker synet, jeg har en del mer skeive hornhinner enn deg (-1.75) og optikeren min sier at skeive hornhinner er mitt hovedproblem. Anonymkode: fac98...e81
Uni Skrevet 4. januar 2018 #20 Skrevet 4. januar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Så du har kun skjeve hornhinner, verken langsynt eller nærsynt? Linser skal være tilpasset - hvis du bare merket litt synsforandring, er det ikke sikkert de var riktig tilpasset? Det finnes egne linser for oss med skeive hornhinner. Jeg vet ikke hvordan skeive hornhinner påvirker synet, jeg har en del mer skeive hornhinner enn deg (-1.75) og optikeren min sier at skeive hornhinner er mitt hovedproblem. Linsene var tilpasset ja. Jeg så bedre med linser, men bedringen hadde så lite å si i hverdagen at jeg syntes ikke det var verdt det praktiske herket. Å tukle med å få på plass linsene hver morgen, alltid huske å ta dem av før jeg sovnet for å unngå alvorlige infeksjoner, få rusk i øyet som satte seg fast i linsen midt i synsfeltet, se "dobbelt" helt ute i kanten av linsen, etc.Ingenting er perfekt. Skjeve hornhinner gjør at alt vi ser på blir uklart uansett avstand, i motsetning til langsynthet og nærsynthet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå