Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nemlig brent meg en gang tidligere på sykepleien da jeg forstod at den delen med anatomi, biologi, fysikk o.l. ikke var overkommelig for meg og jeg måtte avslutte løpet. Nå har jeg funnet en interesse for vernepleien, og slik jeg forstår det så har man muligheten til å gi ut medisiner til pasienter. Det jeg lurer på er hvor omfattende denne delen av studiet er? Hva konkret innebærer det? Er det kun medikamentutregning? Var det overkommelig for deg som hadde lite/ingen forkunnskap om dette fagfeltet?

På forhånd takk for svar :)

Anonymkode: f538e...aac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok litt fra sted til sted, men der jeg gikk var det hvertfall omkring 5-6 uker på hver (anatomi/fysiologi osv, medikamentregning/farmakologi og praktisk øving av prosedyrer). Jeg hadde ingen forkunnskaper, og er heller ikke særlig glad i matte, men leste disiplinert gjennom alle emnene, og det gikk helt fint. Men det var litt mer lesing og pugging i disse fagene enn de andre på studiet. Men med disiplin og jobbing går det helt fint 🙂 

Anonymkode: 2295e...f7a

• Liker 1
Skrevet

jeg går på HiOA og vi har helsefaglige emner, legemiddelregning og praksis i grunnleggende pleie og omsorg. i helsefaglige emner lærer vi om anatomi, fysiologi, patologi og farmakologi. for eksempel celler og vev, organsystemer, mikrobiologi og hygiene, helsesvikt, behandlingsformer og legemiddeladministrasjon. det er også mye praktiske øvelser i stell, forflytning osv. helsefaglige emner er delt inn i del I og del II. begge har en skoleeksamen på 10 studiepoeng. oppgavene er hentet fra nasjonal eksamen (?) som de har på sykepleiestudiet. i tillegg er det jo legemiddegreninga som man må ha 100% rett på for å bestå. vi har også en egen praksisperiode på 6 uker som kalles "sykepleiepraksis" hvor vi skal bruke teorien vi har lært i praksis ved å dosere, dele ut medisiner, sette sprøyter og utføre andre "sykepleieprosedyrer". jeg synes den helsefaglige delen av studiet er krevende, men det er ikke så stor del av det. det utgjør jo bare 30 av 180 studiepoeng. slik er det i hvertfall på HIOA :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...