Gå til innhold

Bollehjelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bakte boller for første gang siden heimkunnskapen på ungdomskolen i julen. 

I oppskriften sto det at man skulle smelte 100 g smør, tilsette 5 dl melk, og varme til 37 grader. Men da jeg helte melken oppi det smeltede smøret, stivnet smøret til ekle klumper i melken, så i stedet for å se ut som på bildet i steg-for-steg-oppskriften, altså som gul flytende væske, ble det melk med smørklumper i... 

Hva gjorde jeg feil? Melken var romtemperert da jeg helte den i smøret. Skulle jeg helt melken i litt og litt, og vispet godt mens jeg helte i? Eller?

Anonymkode: 063f7...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er blandingen for kald. La det stå på pannen til smøret er flytende igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sitronterte skrev:

Da er blandingen for kald. La det stå på pannen til smøret er flytende igjen.

Jeg lot det stå til det var langt over de 37 gradene man skulle varme opp til, uten at det hjalp det minste. Eneste jeg oppnådde var å sitte i en halvtime og vente på at temperaturen skulle synke til 37 grader igjen :/ 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe stort problem. Du bare fortsetter fremgangsmetoden og knar godt/kjører deigen i eltemaskin, så ordner det seg.

Anonymkode: 27253...8ba

Skrevet

Da lar du det bare være sånn. Jeg tar som oftest og kjøler ned ved å la pannen stå i vasken med kaldt vann. 

AnonymBruker
Skrevet

Resultatet ble veldig bra til slutt, selv om jeg endte opp med å bare hive melet oppi melkesmørklumpeblandingen :P Men jeg blir alltid stresset når ting overhodet ikke ser ut som på instruksjonene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...