Gå til innhold

Bundet i 5 års kontrakt, ekstrem mistrivsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei..

For snart 1 år siden fikk jeg noen kurs betalt av jobben (privat bedrift) for å videreutvikle meg i jobbsammenheng. Jeg hadde jobbet her i 6 måneder og stortrivdes med alt og kollegene var helt supre. Arbeidslistene var tilpasset slik at det ikke var noe problem ifht barna mine ( er 50% alenemor). 

Jeg skrev under på en kontrakt som sier at jeg må være her i 5 år etter endt kursing. Visst jeg velger å slutte må jeg betale. Summen startet på rundt 200.000 som kursing og utstyr har kostet, deretter minker det med rundt 50.000 for hvert år jeg er her.. Til slutt går vi da i null etter 5 år og jeg kan da velge å slutte uten å måtte betale noe. 

Når jeg skrev under på kontrakten var alt helt topp og jeg stortrivdes. Følte jeg hadde drømmejobben.

Nå, snart 1 år etter har alt forandret seg.. Sjefen min pusher meg, gir meg altfor mange arbeidsoppgaver som ikke står i kontrakten,jeg har prøvd å ta opp ting med han, men får beskjed om at meningen min ikke betyr noe, at jeg bare må gjøre som jeg får beskjed om.  han har også endret på jobb listene mine totalt. Plutselig må jeg jobbe 3 dager i uken til kl 21.30, 2 dager i uken til kl 18.30 og hele lørdagen- alt dette når jeg har barna mine.. Å det er helt umulig for meg å få til.. Da må jeg ha barnevakt hver eneste dag.. Jeg prøvde å spør om det er mulig å bytte rundt litt, men da fikk jeg beskjed om at nei det var det ikke. Jeg må altså velge mellom å "godta" den nye listen, eller gå ned i stilling.. og som alenemor har jeg ikke mulighet til det økonomisk sett.. Men jeg føler ikke jeg har noe valg.. Mistrives så sterkt på jobb at jeg synker sammen i gråt når jeg kommer hjem, har vondt i magen hver eneste dag, og finner ingen glede i noe lengre.. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Er det NOEN som helst måte å kunne komme seg unna en slik kontrakt..? Jeg er helt desperat.. Jeg kommer ikke til å overleve her i 4 år til.. Bokstavelig talt.. Håper noen har noen gode råd til meg... 

Anonymkode: 0c541...62d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da går du til verneombudet, eller til sjefen til sjefen din, og tar det opp der. Om han gir deg arbeidsoppgaver utover hva som er dine oppgaver, og gir deg urimelige arbeidstider, tar du det oppover i systemet først. 

Anonymkode: d8488...557

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min har ingen sjef, han er eier av firmaet. Privat bedrift, eid og driftet av han. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du er med i en fagforening, kan du høre med dem om de kan tilby noen råd eller hjelp. 

• Liker 11
Gjest Dævendøtte
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei..

For snart 1 år siden fikk jeg noen kurs betalt av jobben (privat bedrift) for å videreutvikle meg i jobbsammenheng. Jeg hadde jobbet her i 6 måneder og stortrivdes med alt og kollegene var helt supre. Arbeidslistene var tilpasset slik at det ikke var noe problem ifht barna mine ( er 50% alenemor). 

Jeg skrev under på en kontrakt som sier at jeg må være her i 5 år etter endt kursing. Visst jeg velger å slutte må jeg betale. Summen startet på rundt 200.000 som kursing og utstyr har kostet, deretter minker det med rundt 50.000 for hvert år jeg er her.. Til slutt går vi da i null etter 5 år og jeg kan da velge å slutte uten å måtte betale noe. 

Når jeg skrev under på kontrakten var alt helt topp og jeg stortrivdes. Følte jeg hadde drømmejobben.

Nå, snart 1 år etter har alt forandret seg.. Sjefen min pusher meg, gir meg altfor mange arbeidsoppgaver som ikke står i kontrakten,jeg har prøvd å ta opp ting med han, men får beskjed om at meningen min ikke betyr noe, at jeg bare må gjøre som jeg får beskjed om.  han har også endret på jobb listene mine totalt. Plutselig må jeg jobbe 3 dager i uken til kl 21.30, 2 dager i uken til kl 18.30 og hele lørdagen- alt dette når jeg har barna mine.. Å det er helt umulig for meg å få til.. Da må jeg ha barnevakt hver eneste dag.. Jeg prøvde å spør om det er mulig å bytte rundt litt, men da fikk jeg beskjed om at nei det var det ikke. Jeg må altså velge mellom å "godta" den nye listen, eller gå ned i stilling.. og som alenemor har jeg ikke mulighet til det økonomisk sett.. Men jeg føler ikke jeg har noe valg.. Mistrives så sterkt på jobb at jeg synker sammen i gråt når jeg kommer hjem, har vondt i magen hver eneste dag, og finner ingen glede i noe lengre.. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Er det NOEN som helst måte å kunne komme seg unna en slik kontrakt..? Jeg er helt desperat.. Jeg kommer ikke til å overleve her i 4 år til.. Bokstavelig talt.. Håper noen har noen gode råd til meg... 

Hva står det i arbeidskontrakten din? Står det noe om arbeidstider? 

AnonymBruker
Skrevet

Dette lukter svindel. Tipper du ikke er medlem av en fagforening, så da bør du kontakte en advokat med arbeidsjus som spesialfelt.

Det ordner seg nok! :)

Anonymkode: 80382...a11

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Hva står det i arbeidskontrakten din? Står det noe om arbeidstider? 

Det står ikke noe om arbeidstider, annet enn 37,5 timer i uka.. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du organisert? Jeg skal ikke si dette med sikkerhet, men jeg tror ikke de har rett til å binde deg pga kursing. Undersøk dette med organisasjonen din eller eventuelt organiser deg.  Jeg er statlig ansatt, og min arbeidsplass hadde ikke lov til bindingstid (pga betalt videreutdannelse) på meg slik jeg forsto det. 

Anonymkode: bd8fb...56d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lukter svindel. Tipper du ikke er medlem av en fagforening, så da bør du kontakte en advokat med arbeidsjus som spesialfelt.

Det ordner seg nok! :)

Jeg er medlem i fagforbundet.. har fått et møte med dem, men vil bare så gjerne vite om noen har noen erfaringer eller vet noe om det.. klarer ikke vente til møtet... føler bare alt er så håpløst nå.. :( 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du organisert? Jeg skal ikke si dette med sikkerhet, men jeg tror ikke de har rett til å binde deg pga kursing. Undersøk dette med organisasjonen din eller eventuelt organiser deg.  Jeg er statlig ansatt, og min arbeidsplass hadde ikke lov til bindingstid (pga betalt videreutdannelse) på meg slik jeg forsto det. 

Jo, arbeidsgiver kan være i sin fulle rett til å kreve bindingstid mot dyr kursing/etterutdanning. 

• Liker 5
Skrevet

Åh, skynd deg å melde deg inn i en fagforening! Du må dessverre være medlem der et en måned eller noe (til første medlemsavgift er betalt) før de kan hjelpe deg, men i mellomtiden kan du ringe til Arbeidstilsynet for å få råd.
Det gjorde jeg da jeg hadde en drittsjef i privat bedrift. Om du ikke vil ringe eller har veldig mye å si, kan det være enklere å skrive ordene ned i en mail, men du får et raskere svar om du ringer.

Jeg skjønner godt at du blir demotivert av å enten få gjeld eller være der i fire år til, men Norge er veldig flinke på regler som gjør at ansatte ikke skal bli lurt, og som gjør at man trives i arbeidslivet, så dette løser seg sikkert helt fint.

Men det første du gjør er å melde deg inn i en fagforening (det er så billig at alle har råd til det), så kontakter du Arbeidstilsynet for gratis råd. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er medlem i fagforbundet.. har fått et møte med dem, men vil bare så gjerne vite om noen har noen erfaringer eller vet noe om det.. klarer ikke vente til møtet... føler bare alt er så håpløst nå.. :( 

Ser at du er organisert. Mens du venter på møtet synes jeg at du skal kontakte Arbeidstilsynet. Kanskje google eller leie en bok om lovverket innen privatbedrift. Det er ikke sikkert at sjefen din har så mye peiling. Mange av dem er dessverre helt udugelige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, arbeidsgiver kan være i sin fulle rett til å kreve bindingstid mot dyr kursing/etterutdanning. 

Det er et spørsmål om hvorvidt disse 200.000 er reelle. Dersom arbeidsgiver organiserer kurs og sier "dette toukerskurset koster 200.000", så vil det vanligvis være mulig å bestride det. Her har vi i tillegg det faktum at arbeidsforholdene har endret seg drastisk etter at TS ble kontraktbundet, så jeg stiller meg tvilende til at det kan være lovlig.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis hvis det er tydelig urimelig for arbeidstaker med tanke på lengde av bindingen, innhold, fleksibilitet i arbeidsforhodlet etc.. Og det er ganske drøyt å binde seg 5 år, jeg hadde aldri godtatt en kontrakt som hadde bundet meg opp fem år etter kurs. I tillegg har arbeidsgiver drastisk endret jobbens karakteristikk, noe som kan falle utenfor arbeidsgivers styringsrett i seg selv. Dette er advokatmat. 

Her er blant annet en artikkel om dette:

https://www.arbeidsmiljo.no/arbeidstakernes-bindingstid/

Anonymkode: c54a5...c88

• Liker 3
Skrevet

Hva skjer om du presterer så dårlig på jobb at du blir sagt opp? Må du likevel betale summen for kurset? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tibbie skrev:

Ser at du er organisert. Mens du venter på møtet synes jeg at du skal kontakte Arbeidstilsynet. Kanskje google eller leie en bok om lovverket innen privatbedrift. Det er ikke sikkert at sjefen din har så mye peiling. Mange av dem er dessverre helt udugelige.

Tusen takk for tips. setter pris på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg gjort mitt ytterste for å finne forhold som gjør arbeidskontrakten ugyldig. Du har jo allerede nevnt én ting, at du blir satt til oppgaver som ikke står i kontrakten. Du kan jo starte det, nekte å gjøre alt kontrakten ikke spesifiserer. Hvis ikke er jo sykemelding (av psykiske grunner) en fin ting.

Anonymkode: 144ba...ff9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bindingstid i forbindelse med at jobben sponser kurs/ videreutdanning er vel ikke så uvanlig, men en lengde på fem år høres mye ut. Og at både arbeidsoppgaver og arbeidstider endres uten videre, tviler jeg på at han har belegg for. Ser du skal ta det med Fagforbundet, men finnes det ikke også et verneombud på jobben din?

Anonymkode: a59f1...13f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden våre politikere, som sitter og bestemmer reglene for sykemeldinger, selv sykemelder seg så fort det blåser litt på toppene, ser jeg ingen grunn til hvorfor ikke du kan ta deg ett "friår" med en sykmelding fra den jobben du mistrives så sterkt i.

Mistrivsel kan over tid føre til sykdom, det er ikke bra å gå i det sånn dag etter dag.

Anonymkode: 5aea1...910

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt at arbeidstaker får kursing/videreutdanning mot bindingstid, ingenting uvanlig eller ulovlig med det. Jeg har selv fått betalt videreutdanning av min statlige arbeidsplass mot tre års binding. 

Anonymkode: 2506c...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...