Gå til innhold

Lang reising med baby

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ganske langt fra svigers, og jeg synes reisen dit er stressende og slitsom selv uten barn. Det involverer enten en så lang kjøretur at vi pleier dele den opp over to dager (og det er kun aktuelt å kjøre om sommeren, om vinteren er flere fjelloverganger stengt og det ville tatt oss over tre dager), eller så må vi fly, ta tog, og bli hentet på togstasjonen med bil, og det tar en syv timers tid. 

Nå venter vi vårt første barn, og jeg ser mørkt på å ta den reisen med en baby. Kjøringen måtte blitt delt opp i minst 3 dager, og da bruker vi jo 6 feriedager bare på kjøreturen... I tillegg er det er problem at vi ikke har stor bil. Vognen tar nesten all bagasjeplassen, og vi må jo ha med oss en god del ekstra bagasje som vi ikke har plass til. Så da gjenstår fly+tog-muligheten. 

Men også det ser jeg mørkt på. Flyet er greit. Problemet er togturen og å være der oppe uten bil. Det er snakk om et lite lokaltog, hvor det i feriene er stappfullt, folk må stå i midtgangen, og det er ikke plass til noe særlig bagasje noe sted. Iom at det er ganske landlig der oppe, må vi nesten ha med bilstol for å komme oss noe sted i sviger sin bil. Så da må vi drasse på både vogn, bilstol, OG all bagasje i tillegg... Jeg blir svett av tanken. 

Gjør jeg dette verre enn det egentlig er? Min nye kollega satt nettopp og fortalte at de hadde vært i nord-norge (riktignok i en by med god flyforbindelse, så de slapp det med tog og bil og greier) i julehelgen, og på sørlandet i nyttårshelgen, med en baby, så er det bare jeg som er i overkant pessimistisk og negativ? Kan man kanskje droppe vognen? (men igjen, da må vi ordne med et annet sted babyen kan dagsove, og hva om ungen bare vil sove i vognen?)

Anonymkode: f44bb...d9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av oss aner noe om strekning eller hvor dette er snakk om, men jeg vil ihvertfall si en ting: ikke ta sorgene på forskudd!! Kjøp en takboks, så får du bagasjen der, det er det minste problemet! 

Jeg har svigers bare 50 mil unna, så det er en dagstur. Men jeg ville hatt egen bil der ja, istedenfor å ta med både vogn og bilstol osv på fly... 

Men igjen - ikke ta sorgene på forskudd... Å måtte bruke en ferieuke bare på reising til svigers skjønner de at ikke kan skje ofte! Kanskje de må komme til dere istedenfor, enklere for to voksne å fly uten alt "styret" som må være med, enn for dere. Sånn ble det ihvertfall her etter hvert, svigers ble pensjonister og alt var mye enklere for dem enn for oss!

Men som sagt: ikke ta sorgene på forskudd! Veien blir til mens man går ;)

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Bilstol kan de kjøpe til å ha der. 

Men hvorfor kan ikke de heller besøke dere?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje svigers heller kan komme til dere, i alle fall i første omgang? Altså, dette kommer jo helt an på baby også, dere aner jo ikke hvordan dette blir. Dere kan få en rolig og enkel baby, eller en som gråter mye, er veldig avhengig av rutiner osv. Jeg ville rett og slett sett an til etter fødsel og ikke planlagt hverken det ene eller det andre enda.

Min mor bor litt over en time unna med tog, men jeg husker godt den togturen hvor jeg måtte stå med vogna som sild i en tønne og baby begynte å skrike av full hals. Jeg var stresset, svett og folk begynte å få irriterte ansiktsuttrykk. Hadde den togturen vært på flere timer.. hjelp. Tok langt tid før jeg tok toget igjen :fnise:

Så er det jo noen som synes det er lett som en plett å reise med babyer, mens andre synes det er pes med alt som skal være med og en baby som kanskje «slår seg vrang». Folk er forskjellige og ikke minst er babyer det. 

Anonymkode: 1ac8e...c50

AnonymBruker
Skrevet

Vi vil jo at de heller skal besøke oss, men svigermor "liker ikke å reise"... Hun reiser aldri for å besøke noen av de to andre barna sine. De kommer til oss en gang i året, da om sommeren, og det er Helt Forferdelig for svigermor hver gang. Mannen prøvde ymte frempå at de kunne jo komme til oss i julen når babyen kom, men det var helt latterlig forslag, for svigermor reiste da aldri noe sted i julen (vel, det har aldri jeg gjort heller...). 

Vi har vel mer eller mindre bestemt at vi ikke reiser til dem i det hele tatt i år, verken i sommer eller til julen, men heller inviterer dem til oss. Så får det være opp til dem om de vil komme eller ikke. Mannen er heller ikke lysten på alt balet med den reisen. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi vil jo at de heller skal besøke oss, men svigermor "liker ikke å reise"... Hun reiser aldri for å besøke noen av de to andre barna sine. De kommer til oss en gang i året, da om sommeren, og det er Helt Forferdelig for svigermor hver gang. Mannen prøvde ymte frempå at de kunne jo komme til oss i julen når babyen kom, men det var helt latterlig forslag, for svigermor reiste da aldri noe sted i julen (vel, det har aldri jeg gjort heller...). 

Vi har vel mer eller mindre bestemt at vi ikke reiser til dem i det hele tatt i år, verken i sommer eller til julen, men heller inviterer dem til oss. Så får det være opp til dem om de vil komme eller ikke. Mannen er heller ikke lysten på alt balet med den reisen. 

Dere starter en ny familie og derfor egne tradisjoner. Så helt innafor at dere inviterer og så får de velge å takke ja eller nei.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, altså, det er ikke for å blidgjøre svigermor jeg tenker på å reise, altså. Det var bare generell undring på om jeg er unormalt negativ til det, og om jeg burde prøvd for at mannen også skulle få litt tid på hjemstedet sitt i år (det blir litt "urettferdig" når vi bor på hjemstedet mitt, og med mine foreldre som vi ser hele tiden). 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører 7 timer til mine svigerforeldre. Det har vi gjort tre ganger med babyen vår som er 3,5 mnd. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å vente med den turen til hun ble større, men så har alt gått så greit, og hun sovner stort sett i bilen, så vi gå det en sjanse. Vi har ikke med vognen når vi reiser. På dagen sover hun i babynest på sofaen eller i sengen. Babytøy er så smått, så det blir ikke så mye ekstra bagasje.

Veldig små babyer skal ikke sitte mer enn to timer (eller er det én?) I bilsetet om gangen. Vi reiste derfor ikke før hun var 7 uker gammel. Svigermoren din må innse at hun igsp må reise litt dersom hun vil ha et godt forhold til barnebarn. Det holder ikke å nøte dem én-to ganger i året.

Anonymkode: e3702...70e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timer i bilen er det snakk om totalt?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjører 7 timer til mine svigerforeldre. Det har vi gjort tre ganger med babyen vår som er 3,5 mnd. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å vente med den turen til hun ble større, men så har alt gått så greit, og hun sovner stort sett i bilen, så vi gå det en sjanse. Vi har ikke med vognen når vi reiser. På dagen sover hun i babynest på sofaen eller i sengen. Babytøy er så smått, så det blir ikke så mye ekstra bagasje.

Veldig små babyer skal ikke sitte mer enn to timer (eller er det én?) I bilsetet om gangen. Vi reiste derfor ikke før hun var 7 uker gammel. Svigermoren din må innse at hun igsp må reise litt dersom hun vil ha et godt forhold til barnebarn. Det holder ikke å nøte dem én-to ganger i året.

Ja, hadde det bare vært 7 timer å kjøre, og det var unnagjort på en dag, hadde det vært adskillig mer aktuelt. Men er det minst det dobbelte, enda mer om man skal ta pauser så ofte som en baby trenger :s Og jeg får så vondt i ryggen av å sitte i bilen så lenge selv, at jeg ikke trenger babyhyling fra baksetet oppå det hele. 

Jeg tenker stellesaker, babynest, bæresele ++ tar jo en del plass i bagasjen det også? Vi har en Opel Corsa, så altså ikke fryktelig god plass.. Og vi pleier fylle bilen allerede nå når vi ikke har barn... Vi tenker på å investere i større bil, men det blir ikke i år. 

Ja, jeg tenker også at det er svigermors egen feil om hun ikke vil komme å besøke oss, men fortsetter å insistere på at alle skal komme til henne. De to barnebarna som bor halve reisetiden vekke fra dem i forhold til oss, har hun ikke besøkt på ti år, i følge min svigerinne... 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer i bilen er det snakk om totalt?

Mellom 14-16 timer, inkludert stopping for ferger og slikt. På dårlige veier store deler av tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde det bare vært 7 timer å kjøre, og det var unnagjort på en dag, hadde det vært adskillig mer aktuelt. Men er det minst det dobbelte, enda mer om man skal ta pauser så ofte som en baby trenger :s Og jeg får så vondt i ryggen av å sitte i bilen så lenge selv, at jeg ikke trenger babyhyling fra baksetet oppå det hele. 

Jeg tenker stellesaker, babynest, bæresele ++ tar jo en del plass i bagasjen det også? Vi har en Opel Corsa, så altså ikke fryktelig god plass.. Og vi pleier fylle bilen allerede nå når vi ikke har barn... Vi tenker på å investere i større bil, men det blir ikke i år. 

Ja, jeg tenker også at det er svigermors egen feil om hun ikke vil komme å besøke oss, men fortsetter å insistere på at alle skal komme til henne. De to barnebarna som bor halve reisetiden vekke fra dem i forhold til oss, har hun ikke besøkt på ti år, i følge min svigerinne... 

Det hadde jeg ikke gjort før babyen er noen mnd iallefall! 

Det tar selvsagt litt ekstra plass med babyting, men man trenger jo ikke store mengder. Vi hadde med noen få bleier (kjøpte en pakke da vi var fremme), en pakke tørrservietter, sinksalve og babyolje til stell+litt klær, bæresele, babynest, noen leker og et babyteppe. Det var plass til alt utenom nestet i en kabinkoffert.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører fra Stavanger til Eidsvåg, ca en time fra Molde hvert år.

Turen var en del enklere med bare et barn men nå er de to.

Vi deler opp reisen slik at det blir to overnattinger, på den måten blir ikke turen så hard for de små. 

Vi invisterte i en vogn som blir liten sammenlagt. Hvis ikke så hadde vi ikke hatt plass til noe annet.

Dette gjør vi for å besøke oldeforeldre som har det svært vanskelig for å reise hit. Ellers så tar de voksne i familien hensyn til de små.

Anonymkode: af9a1...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Som en annen bruker sier tidligere i tråden ville jeg ikke tatt sorgene på forskudd. Dere må se babyen an, og jeg ville kanskje ventet til sommeren 2019 med å kjøre så langt. Mye av babyutstyr som nest og lignende blr svigerforeldrene dine kunne kjøpe brukt på Finn og ha liggende hos seg når dere er der. Jo mer man må drass på desto mer tungvint.

Jeg har selv baby på 2,5 mnd og må krysse store deler av landet for å besøke mine foreldre. Jeg synes så langt det virker tungvint uansett hvordan jeg velger å reise, så utsetter det fram til sommer i alle fall. I bil er det ikke aktuelt før til sommeren, normalt kjører jeg på en dag men er da dødsliten etterpå. Med baby måtte jeg ha lagt inn overnatting. Det fortoner seg også tungvint fordi jeg nok må reise alene da samboer er i jobb og må prioritere sine særkullsbarn i ferier. Vi rekker ikke opp til mine foreldre på ei helg. Og i feriene har han andre hensyn å ta enn å besøke min familie.

Anonymkode: 8a11b...2f5

Skrevet

Det høres strevsomt ut med en så lang tur med baby. Vi har besøkt oldeforeldre i bil noen ganger med både baby og småbarn, men det er 7-8 timer i bil, og det har ikke vært noe problem. Men det er jo ikke noe vi har gjort i en helg, med noen få unntak (og da var ingen av dem babyer de få gangene vi kjørte bil i en langhelg), men i sommerferie og påskeferie. I andre helger, dvs. fra torsdag kveld til søndag kveld har vi flydd. Men da har min bestefar kjøpt et bilsete, sånn at han har hentet oss på flyplassen og vi har kunnet låne hans bil med bilstol når vi har vært der.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt at det ikke er aktuelt med så lang reise i barnets første leveår, men at de er velkomne til dere. Hvis hun er så sær at hun ikke skjønner at det er mye mindre stress for henne å reise akkurat nå enn dere, lurer jeg litt om det er noe stort tap å ikke se henne i den perioden...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Det høres strevsomt ut med en så lang tur med baby. Vi har besøkt oldeforeldre i bil noen ganger med både baby og småbarn, men det er 7-8 timer i bil, og det har ikke vært noe problem. Men det er jo ikke noe vi har gjort i en helg, med noen få unntak (og da var ingen av dem babyer de få gangene vi kjørte bil i en langhelg), men i sommerferie og påskeferie. I andre helger, dvs. fra torsdag kveld til søndag kveld har vi flydd. Men da har min bestefar kjøpt et bilsete, sånn at han har hentet oss på flyplassen og vi har kunnet låne hans bil med bilstol når vi har vært der.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt at det ikke er aktuelt med så lang reise i barnets første leveår, men at de er velkomne til dere. Hvis hun er så sær at hun ikke skjønner at det er mye mindre stress for henne å reise akkurat nå enn dere, lurer jeg litt om det er noe stort tap å ikke se henne i den perioden...

Det er akkurat det jeg også tenker... Men får litt dårlig samvittighet overfor mannen. Akkurat svigermor har jeg ikke dårlig samvittighet overfor, da jeg synes hun er urimelig om hun forventer/forlanger at alle skal reise til henne hele tiden, til tross for at det er både enklere og billigere for henne å reise til dem i stedet (og hun er pensjonist og har all verdens med tid til å reise på). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...