Gå til innhold

Utfordrende å amme med store pupper. Tips og triks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid med nummer to nå, og terminen nærmer seg med stormfart. Med førstemann syntes jeg amminga var veldig utfordrende - jeg hadde nok melk, fikk ikke såre brystvorter eller andre "vanlige" problemer, men jeg fant aldri noen god ammestilling på grunn av puppenes størrelse. Jeg har også flat/liten brystvorte, noe som også kan gjøre det vanskeligere.

Jeg ammet i sju mnd, og ved hver eneste amming var jeg avhengig av å sitte i en sofa/stol og bruke CosyFix ammepute. Greit nok det når man er hjemme, men etterhvert som babyen blir større er det jo greit å bare kunne "slenge frem puppen" som jeg ser mange gjør - i bæresjal, sittende på en stein i skogen, gående på kjøpesenter osv. For ikke å snakke om at man slipper å drasse med seg den enorme ammeputa bare man skal på besøk til venner, og at det hadde gjort nattammingen mindre "styrete" (var ikke snakk om å amme i søvne her iallfall).

Så: er det noen som har tips og triks de vil dele? Mine pupper er store i utgangspunktet, de er tunge og peker derfor nedover og ut til hver sin side. Dette gjør at jeg blir sittende å holde puppen på plass for at baby ikke skal miste grepet sitt. Jeg har sett på Ammehjelpens nettisder hvor de anbefaler for eksempel tvillingstilling og liggende amming - dette skal jeg helt klart prøve, men det egner jo seg best når man er hjemme, evt har et skjermet/uforstyrret sted å sette seg/legge seg. Jeg følte at det ble så "mye pupp" da jeg skulle amme borte med førstemann. På forhånd hadde jeg trodd at dette skulle bli uproblematisk da jeg ikke er sjenert av meg, men så ble det likevel ganske ekkelt.

Her fant jeg en video om hvordan man kan bruke elastisk sjal til å avlaste armer/skuldre, er det noen med store pupper som har fått det til å fungere? Kanskje kunne jeg droppet å ta med den ammeputa overalt dersom jeg hadde klart å bruke noe sånt. Å støtte opp med vanlige puter o.l. fungerte dårlig for meg, og å bare holde ham i armene mine ble for tungt.

Anonymkode: 3a13b...327

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tvilling-grepet eller tvilling-stilling, når babyen er helt nyfødt og første uker. Hmm.. det er sånn på siden og oppå puppen, skal se om jeg finner illustrasjon. Fant, her - https://ammehjelpen.no/artikkel/146/Tvillingstilling

Men spør på sykehuset, kanskje de hjelper deg der. Det funket supert for oss. :) 

Anonymkode: 8c38b...7ed

AnonymBruker
Skrevet

oppå PUTE, ikke puppen.. 

Anonymkode: 8c38b...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke gutten vår født ennå, men vi har kjøpt caboo close og jeg synes den ser veldig fin ut å amme i for til og med meg som allerede har store bryst. Får dessverre ikke testet ut på enda et par måneder... 

Anonymkode: 8b249...01f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt store bryster, barnet er 15 måneder og jeg ammer fortsatt, enten liggende  eller at jeg sitter i sofaen, på stol, på gulvet/bakken (med bena i kryss). Barnet står eller sitter på fanget eller i armkroken og styrer diinga selv. Man kan holde brystet som barnet dier fra, dersom man føler det er nødvendig.

Jeg ammer ikke gående i bæresjal eller lignende. Har prøvd noen ganger, men synes ikke helt jeg fikk det til, og jeg synes jeg måtte styre puppen eller at barnet dro mye i puppen. Hadde kanskje gått bedre med mer trening, men jeg synes ikke det har vært noe problem å stoppe opp og sette seg ned for å amme. Koselig å få litt ro rundt amminga.

Anonymkode: 4b3cb...16f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker str 75i, og har en baby på snart 4 mnd. I starten ammet jeg bare liggende og i tvillingstilling med vanlige puter (ammeputen ble liggende ubrukt). Fikk hjelp på ammepolyklinikken pga startvansker (babyen hadde en lammelse som gjorde at vi måtte bruke skjold). Der viste de også hvordan jeg kunne amme litt bakoverlent. Jeg må ofte holde brystet litt på plass, men nå styrer babyen det for det meste av seg selv. Hun tar tak i brystet og holder det på plass

Anonymkode: 8737c...9f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke gutten vår født ennå, men vi har kjøpt caboo close og jeg synes den ser veldig fin ut å amme i for til og med meg som allerede har store bryst. Får dessverre ikke testet ut på enda et par måneder... 

Med ammepute i sofaen går det nok greit her også, men jeg tenker mer på når man er ute og ikke har den muligheten. Lykke til med ammingen! :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker str 75i, og har en baby på snart 4 mnd. I starten ammet jeg bare liggende og i tvillingstilling med vanlige puter (ammeputen ble liggende ubrukt). Fikk hjelp på ammepolyklinikken pga startvansker (babyen hadde en lammelse som gjorde at vi måtte bruke skjold). Der viste de også hvordan jeg kunne amme litt bakoverlent. Jeg må ofte holde brystet litt på plass, men nå styrer babyen det for det meste av seg selv. Hun tar tak i brystet og holder det på plass

Så nå ammer du bare ved å holde baby i "vanlig" ammestilling, uten problemer? Hva gjør du hvis du er ute og ikke har tilgang på sofa/en god stol og puter? Med min forrige ble det rett og slett for tungt for meg å skulle holde ham, pluss holde brystet på plass, ble helt ødelagt i nakke og skuldre av det.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt store bryster, barnet er 15 måneder og jeg ammer fortsatt, enten liggende  eller at jeg sitter i sofaen, på stol, på gulvet/bakken (med bena i kryss). Barnet står eller sitter på fanget eller i armkroken og styrer diinga selv. Man kan holde brystet som barnet dier fra, dersom man føler det er nødvendig.

Jeg ammer ikke gående i bæresjal eller lignende. Har prøvd noen ganger, men synes ikke helt jeg fikk det til, og jeg synes jeg måtte styre puppen eller at barnet dro mye i puppen. Hadde kanskje gått bedre med mer trening, men jeg synes ikke det har vært noe problem å stoppe opp og sette seg ned for å amme. Koselig å få litt ro rundt amminga.

Anonymkode: 4b3cb...16f

Jeg måtte som regel holde brystet på plass. Problemet med det var at jeg fikk veldig vonde skuldre/nakke av det. Skulle også gjerne hatt mulighet til å amme når vi er "på farten", for eksempel på skogstur eller ved cafe-besøk. Følte meg veldig låst til huset ettersom jeg var så avhengig av en god stol og ammepute.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at jeg leste innlegget ditt litt for kjapt, beklager! Jeg hadde også Caboo close med førstemann, men på grunn av ryggproblemer ble det ikke brukt. Har solgt den videre, men har kjøpt en moby wrap denne gangen - skal helt klart forsøke å amme i den. Får søke opp videoer på youtube og se om det dukker opp noen tips der :)

Skrevet

Vi dro med Cosyfix overalt i starten. Etter hvert klarte jeg å amme henne i armene, men da var hun ganske stor og sugesterk. Fikk plass til puta under vogna!

Alle tips om tvillingstilling, ruller med kluter under brystet osv. bare stresset meg og hjalp ingen ting.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Mistymya skrev:

Vi dro med Cosyfix overalt i starten. Etter hvert klarte jeg å amme henne i armene, men da var hun ganske stor og sugesterk. Fikk plass til puta under vogna!

Alle tips om tvillingstilling, ruller med kluter under brystet osv. bare stresset meg og hjalp ingen ting.

Når du da klarte å amme uten Cosyfix'en, følte du at du kunne sitte komfortabelt? Jeg ble så anstrengt i skuldre, rygg og nakke at det forsinket utdrivningsrefleksen og dermed ble babyen sint og kavete, og det ble enda vanskeligere - en ond sirkel med andre ord.

Jeg ble også bare stresset av å skulle prøve alskens rare tips da jeg fikk min føste, men denne gangen er jeg litt mer forberedt og motivert. Jeg ser for meg å prøve tvillingstilling, tilbakelent og liggende amming i starten når baby er nyfødt, men fant noen videoer på youtube med tips jeg skal prøve når han har blitt litt større:

Skrevet

Fikk vondt om jeg ammet helt uten støtte, men med et hjørne i en sofa og en vanlig pute fikk jeg støttet opp. Neste gang vil jeg prøve tilbakelent, men tvilling f.eks. var helt håpløst. Alt og alle bare veltet rundt! Har F cup til vanlig og hadde rundt H når jeg ammet. 

Skrevet

Ammepute og tvillingstilling!

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, elentari skrev:

Ammepute og tvillingstilling!

Men hva når jeg er ute og triller tur på en skogsvei? :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å be om å få låne en pute eller setter meg i et hjørne på en sofa e.l. Det gjør jeg også på kafé o.l. Jeg har vært på noen turer ute. Dersom min mann er med støtter jeg meg på ham. Ellers tåler jeg å holde babyen den tiden det tar. På ammepolyklinikken var de opptatt av at man kan bruke egen kropp som støtte. Jeg støtter derfor bare babyen hode de og puppen i "vanlig" ammestilling.

På natten ammer jeg fortsatt liggende. Babyen foretrekker dette, så noen ganger får hun mat slik på dagen også. Ellers bruker vi stort sett vanlig ammestilling med noen justeringer for å ikke bli sår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...