Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rett før jul fikk jeg beskjed om at mine arbeidsdager ble endret, fordi det passet bedre for en annen. Greit nok at dagene ble endret. Men idag får jeg beskjed at tidspunktene også blir endret. Sa ifra tidligere at en viss dag i uken kan jeg ikke jobbe sent, men de fire andre dagene kan jeg. Så akkurat den ene dagen i uken har arbeidsgiver bestemt at jeg skal jobbe sent. Sa det rett ut igjen at det går ikke. Fikk bare noe mumling tilbake at det var jo egentlig sånn den forrige jobbet i samme stilling, så da ble det sånn. Det jeg sa ja til i starten var helt andre dager og tider, med unntak av rullering på fredag.. Kan arbeidsgiver bare si sånn? Føles ut som om de vil ha meg ut av jobben og jeg bare er en byrde. jeg får omtrent ikke  ekstra vakter heller, selv om de strever med å få inn vikar. Om jeg får må det skrives av til avspasering. 

Anonymkode: 9dfe4...c17

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen arbeidsgivere sikrer seg veldig ved å skrive veldig vidt i arbeidskotrakten mtp endringer de kan foreta seg. Vet ikke om det står noe om dette i din? Blir det store forandringer i ens arbeidssituasjon, tror jeg det gjør at man kan forhandle på nytt

Anonymkode: 656ec...691

AnonymBruker
Skrevet

Utpressing på gang?

Kontakte verneombud!

Anonymkode: 3abf3...8c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rett før jul fikk jeg beskjed om at mine arbeidsdager ble endret, fordi det passet bedre for en annen. Greit nok at dagene ble endret. Men idag får jeg beskjed at tidspunktene også blir endret. Sa ifra tidligere at en viss dag i uken kan jeg ikke jobbe sent, men de fire andre dagene kan jeg. Så akkurat den ene dagen i uken har arbeidsgiver bestemt at jeg skal jobbe sent. Sa det rett ut igjen at det går ikke. Fikk bare noe mumling tilbake at det var jo egentlig sånn den forrige jobbet i samme stilling, så da ble det sånn. Det jeg sa ja til i starten var helt andre dager og tider, med unntak av rullering på fredag.. Kan arbeidsgiver bare si sånn? Føles ut som om de vil ha meg ut av jobben og jeg bare er en byrde. jeg får omtrent ikke  ekstra vakter heller, selv om de strever med å få inn vikar. Om jeg får må det skrives av til avspasering. 

Anonymkode: 9dfe4...c17

Hva sier fagorgansisasjonen og de tillitsvalgte til dette? Er du ikke fagorganisert så anbefales du å organisere deg fortere enn kjappt  

Anonymkode: 0fd89...533

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti noen som truer med sånt og det er som regel veldig ustabile arbeidsplasser. Ville sett meg om etter noe annet på sikt for plutselig sitter du der uten jobb. Merkelig at det går ann å være så useriøs i dag men slik har arbeidsmarkedet i noen bransjer altså blitt. 

Anonymkode: ee615...83e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de kan teoretisk sett ikke bare endre arbeidsvilkårene dine sånn uten videre, men i dagens arbeidsliv skjer det dessverre likevel. AML overholdes som regel aldri, og det er bølla som vinner på arbeidsplassen. Du må reagere bestemt og gjerne med aggresjon hvis, selv ville jeg muligens truet med vold om en møkkaarbeidsplass hadde behandlet meg slik. 

Anonymkode: 81a38...90f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dersom du allerede har gitt beskjed om hvilke tider du ikke kan jobbe og du har en aktverdig grunn for dette så kan ikke sjefen din endre arbeidstiden din til noe som ikke passer.

Anonymkode: 05f85...ac3

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de kan teoretisk sett ikke bare endre arbeidsvilkårene dine sånn uten videre, men i dagens arbeidsliv skjer det dessverre likevel. AML overholdes som regel aldri, og det er bølla som vinner på arbeidsplassen. Du må reagere bestemt og gjerne med aggresjon hvis, selv ville jeg muligens truet med vold om en møkkaarbeidsplass hadde behandlet meg slik. 

Vold og trusler faktisk...

Ikke akkurat det smarteste med mindre en vil bli sagt opp på dagen

• Liker 6
Gjest Embryo
Skrevet

Du bør google arbidsgivers styringsrett før du kontakter fagforeningen din og lager sak av at du, i likhet med andre kolleger, må jobbe i bedriftens åpningstider.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Embryo skrev:

Du bør google arbidsgivers styringsrett før du kontakter fagforeningen din og lager sak av at du, i likhet med andre kolleger, må jobbe i bedriftens åpningstider.

Når man har en muntlig avtale om arbeidstider, så er det det som gjelder, uavhengig hva drittsekker som deg mener om det. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du skriftlig arbeidstidsplan er det 4 ukers varsel / oppsigelse på disse tider innen det kan endres. Arbeidsgiver har styringsrett på arbeidstid så du har vel egentlig lite du sku ha sagt. Men som arbeidsgiver burde man prøve å finne en løsning sammen med personalet. 

Som regel går alt bra hvis man bare kommunisere godt nok sammen. 

Anonymkode: e227b...122

Gjest Embryo
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har en muntlig avtale om arbeidstider, så er det det som gjelder, uavhengig hva drittsekker som deg mener om det. 

Hvis du hadde dratt ræva di ut av Narnia istedenfor å slenge med leppa her på KG hadde du visst at det jeg sier ikke er meningen min, men slik det er i virkeligheten.

Skrevet

I AML §10-2  står det følgende 

(3) Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. 

Turnusplan skal dessuten utarbeides i sammarbeid med tillitsvalgte.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Embryo skrev:

En leder kan ikke gjøre hva han vil og si at h*n har styringsrett. Det er ikke så enkelt å si at alle må jobbe innenfor bedriftens åpningstider. Har man kontrakt så har man kontrakt. 

Anonymkode: ff1b4...f50

Gjest Embryo
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En leder kan ikke gjøre hva han vil og si at h*n har styringsrett. Det er ikke så enkelt å si at alle må jobbe innenfor bedriftens åpningstider. Har man kontrakt så har man kontrakt. 

Anonymkode: ff1b4...f50

Nei, men jeg vil anta at det ikke er skrevet en kontrakt med helt spesifikke arbeidstider for hver enkelt ukedag. Det ble ikke nevnt i HI og ville, for begge parter, vært veldig dumt - for ikke å snakke om uvanlig. Det skal svært mye til før en endring i arbeidstider/turnus vil anses som urimelige eller ulovlige av en domstol. Muntlige avtaler om at feke. Guri aldri skal jobbe tirsdag kveld kan dessverre ikke bevises. Vi får vite veldig lite i HI, men jeg tviler på at det finnes en jurist i en fagforening som ønsker å ta en sak som dette, slik jeg forstår den. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Embryo skrev:

Hvis du hadde dratt ræva di ut av Narnia istedenfor å slenge med leppa her på KG hadde du visst at det jeg sier ikke er meningen min, men slik det er i virkeligheten.

Og hadde du faktisk forstått betingelser for en ansettelse i stedet for å trekke inn arbeidsgivers styringsrett og selv slengt med leppa nedlatende mot TS, så hadde du selv unngått kommentarer. Men ja, slike kommentarer midt på natta er jo typisk for udugelige dagdrivere som deg så fuck off. 

Gjest Embryo
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hadde du faktisk forstått betingelser for en ansettelse i stedet for å trekke inn arbeidsgivers styringsrett og selv slengt med leppa nedlatende mot TS, så hadde du selv unngått kommentarer. Men ja, slike kommentarer midt på natta er jo typisk for udugelige dagdrivere som deg så fuck off. 

Gudhjelpemeg for en usmakelig person du er. Skråsikker på betinglser for ansettelse, men totalt ukjent med turnusarbeid? Troverdig... Tøff ekspert bak AB, ganske feigt. Men ha et fortsatt fint liv i Narnia! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...