Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #1 Skrevet 4. februar 2005 Jeg (tror jeg) ønsker å bli kokk. Men det har jeg nå kommet frem til etter at jeg har gått vgs. Jeg gikk allmenn fordi jeg var usikker på hva jeg ville bli. Hvordan kan jeg bli kokk uten å måtte gå om igjen vgs (altså hotell-fag)? Finnes det egne kokkeskoler? Hvor i såfall? Hva ligger lønnen på ved endt utdanning ca? På forhånd takk.
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #2 Skrevet 4. februar 2005 Det er flere kokke/stuertskoler rundt om i landet,men du må jo ta kokkfag.(het det før) Det er grunnkurs 1 og grunnkurs 2. Så er det lælingetid. Tar du to år på skole blir det kortere lælingetid. kokkfag er slitsomt og dårlig betalt. stressyrke.
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2005 #3 Skrevet 7. februar 2005 tror du må gå vgs, ja. Det er to år på skolebenken, men du slipper vel kanskje å ta om igjen fag du har hatt før på allmenn? Norsk og sånt? Så er det lærlingtid, ja, det er vel 1,5 år. Så er det fagprøve, teori og praksis.' Du kan velge mellom institusjonskokk og restaurantkokk. Institusjonskokk er neppe et stressende yrke, har hørt det er lite utfordring og mye snuing av hver krone for å få lapskausen i hop. Restaurantkokk kan være full fart. Du må ha god rygg og gode føtter, hendene dine blir herdet etterhvert. Kan være lange dager og sene kvelder. Ugunstig arbeidstid. Du kan jo se langt etter fri på 17. mai, f.eks. Du svettar når bongemaskina begynner å spytte ut bestillinger, og den står og går kontinuerlig i fire timar, du mister oversikten og aner ikke hvor du er eller hva som er neste. Men det er ett kick. Kjempegod følelse når rushet er over og alle gjestene er mette og fornøyde, og servitørene overbringer ros fra gjestene. Når du blir kallt ut i restauranten og får applaus fra selskapet. Når du får til noe du aldri har prøvd før, når du får skryt i lokalavisa og omsetninga går oppover. Og så blir du fort dradd ned på jorda igjen når du klarer å tømme den halvstive karamellpuddingen ut over det nyskrubba golvet.... Kokker (og servitører) er en egen rase, tror jeg. De elsker å ha det travelt, de elsker fart, ståkete omgivelser, uforutsigbarhet og har en stor stolthet for yrket sitt. De er stort sett kroniske B-mennesker, har få venner utenom bransjen (fordi andre folk ikke orker at de alltid jobber om kveldene), liker god drikke og er svært sosiale etter at alle andre har gått hjem. De er munnrappe, tåler å bli tilsnakket og utskjelt, og kan være sleipe og utspekulerte ovenfor gjester som ikke oppfører seg. De er kreative, og utpreget serviceinnstillte. Kokkeyrket er ikke noe for sarte sjeler, eller alenemødre. Gled deg! (og gå på bibiloteket og lån "Kokkejævler")
Eliza Doalot Skrevet 8. februar 2005 #4 Skrevet 8. februar 2005 Nei, du behøver ikke å begynne på vgs igjen. Jeg tok fagbrevet mitt i fjor vår, etter tre år som lærling. Jeg hadde da artium fra før. Lærlingetiden er i utgangspunktet fire år, men du får fratrekk for artium, samt for relevant erfaring (jobbet som servitør, kokk el) hvis du har det. Du må opp til en teoretisk eksamen før fagprøven som du må lese til på egenhånd.
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #5 Skrevet 8. februar 2005 Eliza: var det vanskelig å få lærlingeplass uten å ha skole?
Eliza Doalot Skrevet 8. februar 2005 #6 Skrevet 8. februar 2005 Jeg var heldig og fikk mellom kjente, men jeg tror det har mye å si hvor tent du virker. Du har jo også fordelen i aldern. Veldig mange av de som begynner som lærlinger etter vk1 slutter i løpet av lærlingetiden. Du er eldre, har prøvd andre ting, og kan jo sånn sett argumentere bedre for at det er dette du faktisk vil!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå