Gå til innhold

overtidsbetaling i hotell- og restaurantbransjen??


Sjanten

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i denne bransjen i noen få år (som kokk), og lurer på om det er bare meg som har vanskeligheter med å få overtidsbetaling??? Får alltid den samme leksa hos arbeidsgiverene at enten får jeg godta vanlig timelønn, ellers finner de noen andre som kan jobbe de ekstra timene, for de har ikke råd til å betale meg mer......

Jeg har akkurat begyndt hos ny arbeidsgiver(et par måneder siden...), men vi blir ikke enige om kontrakten pga overtidsbetaling. (de mener at det jeg jobber over 154 t skal(!) jeg avspasere).

Vi skal snart ha et nytt møte om kontrakten, og bør jeg godta vanlig timelønn (avspasering er utelukket!!), eller skal jeg se meg etter ny jobb?? Og hvor stor er sjansen for at jeg får overtidsbetaling andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kjenner ikke til hvor vanskelig det er å få overtidstillegget i bransjen din, men jeg vet i hvertfall så mye at det er en bransje hvor det kryr av useriøse bedrifter.

I følge arbeidsmiljølovens §49-3 Skal man ha minimum 40% tillegg for overtidsarbeid.

AML §46 sier noe om arbeidstiden før overtid skal utbetales. Blant annet så har man i vanlig dagarbeid ikke krav på overtidsbetalt før etter 9 timer om man er uorganisert. Organiserte har krav på dette etter 7,5 timer.

Det jeg ikke helt leser ut fra innlegget ditt er hva 154 timer står i forhold til.

Er det antall arbeidede timer i måneden?

Jeg kan litt lite om arbeid som gjelder skift/turnus, så hvor mange timer skal du jobbe i måneden?

Jeg mener det må være 38 eller 36 i uka følge AML.

Jeg kan lite om Hotell og Restaurant overenskomst så hva som står der tør jeg ikke si.

Jeg synes ikke du skal godta vanlig timelønn, for det har de ikke lov til å tilby deg.

Hvis du er organisert bør du bruke tiullitsvalgte.

Husk uansett hva du sier så vær litt forsiktig, så du ikke buser ut med noe som gjør det vanskelig for deg.

Tror heller ikke du kan bli pålagt avspassering sånn uten videre.

Du kan gjerne ta kontakt med et lokalt LO-senter om det finnes.

Telefonnummere til Hotell og restaurantarbeiderforbundet finner du sikkert på LO sin hjemmeside. http://www.lo.no/

Ellers finner du AML og andre lover på Lovdata, http://www.lovdata.no/

Sjekk litt rundt kanskje om hvordan overtid håndteres andre steder, men jeg tror det dessverre er mye skalting og valting i din bransje.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest hotelldirektør

Hotell og restaurantbransjen sliter med å få inntjeningen til å stå i forhold til utgiftene. Det som skiller denne bransjen fra mange andre, er at den er veldig personalintensiv. Dvs. at personalkostnaden er høy i forhold til omsetningen.

Derfor må vi spare timer. En måte å gjøre det på er å unngå overtidsbetaling.

Ingen ansatte har krav på å få jobbe overtid. De fleste fulltids-ansatte hos meg jobber sine vakter, dvs. 154 timer. Ved behov spør jeg de om å bytte en vakt mot en annen. Dersom det passer gjør de det. Dette kan kanskje kalles å avspasere time mot time.

For å få driften til å gå rundt er vi også avhengige av ekstrahjelper. Disse kalles inn når vi trenger ekstra hender. Det sparer vi på i forhold til å betale ut overtidsbetaling.

Selv går jeg på fast lønn. Jeg arbeider maaange timer i døgnet, så jeg er nok en av de med dårligst timebetaling i hotellet.

Men - en kjempeartig bransje som anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...