AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 På f.eks. datingtjenester får man gjerne disse valgalternativene for utdanning: Ungdomsskole, Videregående skole, høyere utdanning (høyskole/universitet) Hvordan skal man tolke det når det står at noen "har videregående utdanning". Betyr det bare at de har fullført skoleårene på VGS, eller betyr det at de også har tatt fagbrev etter VGS? Nå tenker jeg litt sånn per definisjon. Selvsagt er det sikkert forskjellig hvordan folk oppfatter det og hva de velger. Men det er så stort sprang mellom alternativene. VGS er jo på en måte ubrukelig og ufullstendig om man ikke har tatt fagbrev. Anonymkode: 0676f...5d2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Dersom du har fullført VGS, altså har studiekompetanse så kan du si at du har videregående utdanning. Dersom du har fagbrev, yrkesfag med påbygg e.l kan du også si det. Det er iallefall logisk for meg Anonymkode: 859be...279 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #3 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom du har fullført VGS, altså har studiekompetanse så kan du si at du har videregående utdanning. Dersom du har fagbrev, yrkesfag med påbygg e.l kan du også si det. Det er iallefall logisk for meg Anonymkode: 859be...279 Jepp, det er nok begge deler som ligger i definisjonen, med mindre det er et alternativ til som feks "fagutdanning" eller lignende. Anonymkode: 8e951...f3e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, det er nok begge deler som ligger i definisjonen, med mindre det er et alternativ til som feks "fagutdanning" eller lignende. Anonymkode: 8e951...f3e Det er det som er så merkelig. Fagutdanning er ikke et alternativ. Man kan bare velge de tre alternativene av utdanning, og på et annet alternativ om man har jobb eller ikke. Så det er helt umulig å si om noen har fagutdanning og er i full jobb i faget sitt, eller om de bare har halt seg gjennom noen år på VGS for deretter å ikke følge opp med læreplass, men heller har fått seg en enkel jobb som medarbeider i butikk, lager eller lignende. Anonymkode: 0676f...5d2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Det er det som er så merkelig. Fagutdanning er ikke et alternativ. Man kan bare velge de tre alternativene av utdanning, og på et annet alternativ om man har jobb eller ikke. Så det er helt umulig å si om noen har fagutdanning og er i full jobb i faget sitt, eller om de bare har halt seg gjennom noen år på VGS for deretter å ikke følge opp med læreplass, men heller har fått seg en enkel jobb som medarbeider i butikk, lager eller lignende. Anonymkode: 0676f...5d2 Det er jo ikke merkelig, fagbrev og utdannelser som snekker, elektriker o.l er på videregående nivå. Dersom du ikke har tatt fagbrevet er du jo ikke ferdig med videregående (og kan heller ikke søke høyere utdanning som ingeniør, sykepleier etc for de retningene som har muligheten). Forstår ikke helt hvordan dette er et problem, du kan jo skrive i profilen at du er f.eks frisør? Anonymkode: 859be...279 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke merkelig, fagbrev og utdannelser som snekker, elektriker o.l er på videregående nivå. Dersom du ikke har tatt fagbrevet er du jo ikke ferdig med videregående (og kan heller ikke søke høyere utdanning som ingeniør, sykepleier etc for de retningene som har muligheten). Forstår ikke helt hvordan dette er et problem, du kan jo skrive i profilen at du er f.eks frisør? Anonymkode: 859be...279 Tror nok heller TS vil vite om de hun potensielt skal date har utdanning eller ikke. Foreslår at hun spør. Anonymkode: 8e951...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tror nok heller TS vil vite om de hun potensielt skal date har utdanning eller ikke. Foreslår at hun spør. Anonymkode: 8e951...f3e Skjønner, da misforstod jeg litt. Jeg har høyere utdanning selv, men har en god kompis som aldri fullførte videregående og i dag jobber innen IT med en lønn jeg bare kan drømme om Tror det er vanskelig å si så mye om folk ut i fra utdanning alene uansett. Anonymkode: 859be...279 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, da misforstod jeg litt. Jeg har høyere utdanning selv, men har en god kompis som aldri fullførte videregående og i dag jobber innen IT med en lønn jeg bare kan drømme om Tror det er vanskelig å si så mye om folk ut i fra utdanning alene uansett. Anonymkode: 859be...279 Så absolutt, men så er ikke lønn alt det heller da. Anonymkode: 8e951...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 Ser egentlig ikke hvorfor dette er problematisk. Alternativene viser til hvilket høyeste utdanningsnivå man har fullført. Om det er videregående nivå dreier det seg enten om yrkesutdanning eller fullført studiekompetanse. "Høyere utdanning" sier jo også lite uten å spesifisere det mer. Noen bachelorgrader er jo eksempelvis helt ubrukelige der man ikke kan arbeide innenfor den retningen man har utdannet seg innenfor. Så er det jo også et ganske stort sprang mellom bachelor og PhD for eksempel. Ta det som hva det er, en pekepinn, så kan du heller spørre videre når du kommer i kontakt med de du tenker ser interessante ut. Anonymkode: e5bb5...720 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke merkelig, fagbrev og utdannelser som snekker, elektriker o.l er på videregående nivå. Dersom du ikke har tatt fagbrevet er du jo ikke ferdig med videregående (og kan heller ikke søke høyere utdanning som ingeniør, sykepleier etc for de retningene som har muligheten). Forstår ikke helt hvordan dette er et problem, du kan jo skrive i profilen at du er f.eks frisør? Anonymkode: 859be...279 Jeg hadde lyst til å snike inn at jeg har fagbrev på en litt indirekte måte uten å virke for "skrytete" og skrive det direkte på profilen. Det er greiere å vise til slikt litt indirekte via de alternativene som tjenesten lar deg spesifisere, for da får man frem noen fakta man vil ha frem uten at det ser ut som man aktivt prøver å gjøre en big deal utav det. Ikke at det er noe veldig stort og spesielt med fagbrev, men greit å vise til at man er stabil, har en utdanning og dermed er mer attraktiv i arbeidsmarkedet enn de som ikke har fagbrev. Anonymkode: 0676f...5d2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde lyst til å snike inn at jeg har fagbrev på en litt indirekte måte uten å virke for "skrytete" og skrive det direkte på profilen. Det er greiere å vise til slikt litt indirekte via de alternativene som tjenesten lar deg spesifisere, for da får man frem noen fakta man vil ha frem uten at det ser ut som man aktivt prøver å gjøre en big deal utav det. Ikke at det er noe veldig stort og spesielt med fagbrev, men greit å vise til at man er stabil, har en utdanning og dermed er mer attraktiv i arbeidsmarkedet enn de som ikke har fagbrev. Anonymkode: 0676f...5d2 Skjønner det, men det er ikke skrytete å f.eks skrive at du er utdannet som elektriker eller trives i jobben som elektriker. Synes fagbrev er større og mer spesielt enn mange tullete bachelorgrader, så ingenting galt i å nevne et fagbrev. Anonymkode: 859be...279
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 Jeg skjønner egentlig ikke problemet. Har du høyere utdanning skriver du det, har du utdanning på videregående nivå skriver du det. Om det er en datingprofil dette gjelder, skriver du selvfølgelig mer i selve profilen. Det er jo den folk leser. "Jeg jobber som kokk" viser til ditt daglige virke. Så kan du jo legge til om du har en verdensmestertittel, om du syns det er for kjipt å være kokk, i motsetning til å ha en phd. Anonymkode: d51cd...ebe
Gliffy Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Å ha fullført et utdanningsløp med to år vgs og to år lære er jo en vidergående utdanning som er fullført, selv om det ikke er studiekompetanse. Det er jo et lengre utdanningsløp enn studiekompetanse er, så det er i det minste videregående utdanning.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Gliffy skrev: Å ha fullført et utdanningsløp med to år vgs og to år lære er jo en vidergående utdanning som er fullført, selv om det ikke er studiekompetanse. Det er jo et lengre utdanningsløp enn studiekompetanse er, så det er i det minste videregående utdanning. Studiespesialisering er 3 år, fagbrev er 2 år. Tar man med lærlingstiden, bør man også ta med universitetet etter videregående som flere tar og da kan man plusse på 3, 5 eller 8 år. Det er forskjell på fagbrev og studiespesialisering men dette løses greit med å si hva man jobber som. Anonymkode: 6f09b...33e 2
Gliffy Skrevet 3. januar 2018 #15 Skrevet 3. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Studiespesialisering er 3 år, fagbrev er 2 år. Tar man med lærlingstiden, bør man også ta med universitetet etter videregående som flere tar og da kan man plusse på 3, 5 eller 8 år. Det er forskjell på fagbrev og studiespesialisering men dette løses greit med å si hva man jobber som. Anonymkode: 6f09b...33e Du får ikke fagbrev etter to år. Du får det etter fire (vgs+læretid). Hvorfor skulle man "ta med universitet"? Jeg argumenterer for at man har fullført en videregående utdanning, ikke for at man har en grad i noe. En fagutdanning er også en videregående utdanning.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #16 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, Gliffy skrev: Du får ikke fagbrev etter to år. Du får det etter fire (vgs+læretid). Hvorfor skulle man "ta med universitet"? Jeg argumenterer for at man har fullført en videregående utdanning, ikke for at man har en grad i noe. En fagutdanning er også en videregående utdanning. Når du sammenligner det med utdanningsløp tok du ikke med at flere ikke stopper sin egen utdanning etter videregående. De fortsetter gjerne utdanning sin. Læretid kan sammenlignes med å jobbe, men for luselønn. Vil ikke kalle det for et lengre utdanningsløp selv om en annen aldri gikk videre med utdannelsen sin. Fagbrev er to år utdanning, og to år læretid. Dette betyr ikke at det er fire års utdanning. Eventuelt kan man jobbe i 5 år før man kan ta fagbrev. Anonymkode: 6f09b...33e 1
Gliffy Skrevet 3. januar 2018 #17 Skrevet 3. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Når du sammenligner det med utdanningsløp tok du ikke med at flere ikke stopper sin egen utdanning etter videregående. De fortsetter gjerne utdanning sin. Læretid kan sammenlignes med å jobbe, men for luselønn. Vil ikke kalle det for et lengre utdanningsløp selv om en annen aldri gikk videre med utdannelsen sin. Fagbrev er to år utdanning, og to år læretid. Dette betyr ikke at det er fire års utdanning. Eventuelt kan man jobbe i 5 år før man kan ta fagbrev. Anonymkode: 6f09b...33e Jeg sammenlignet det bare med studiekompetanse. Og jeg sa ikke at det var et "lengre utdanninsløp" i seg selv, men at det er mer omfattende å ta fagbrev enn studiekompetanse. Poenget mitt var at det selvsagt teller som en fullført videregående utdanning. Det er faktisk krav til en del ting man skal gjennom som læring altså. Man kan ikke bare sette lærlingene til å skrelle poteter i to år, det er et opplringsopplegg 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #18 Skrevet 3. januar 2018 11 minutter siden, Gliffy skrev: Jeg sammenlignet det bare med studiekompetanse. Og jeg sa ikke at det var et "lengre utdanninsløp" i seg selv, men at det er mer omfattende å ta fagbrev enn studiekompetanse. Poenget mitt var at det selvsagt teller som en fullført videregående utdanning. Det er faktisk krav til en del ting man skal gjennom som læring altså. Man kan ikke bare sette lærlingene til å skrelle poteter i to år, det er et opplringsopplegg På hvilken måte mener du det? Det vet jeg, men lærlingsårene teller likevel ikke som utdanning. Utdannelsen var de ferdig med på videregående, og så fortsetter de lærlingstiden på jobb. Anonymkode: 6f09b...33e
Gliffy Skrevet 3. januar 2018 #19 Skrevet 3. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: På hvilken måte mener du det? Det vet jeg, men lærlingsårene teller likevel ikke som utdanning. Utdannelsen var de ferdig med på videregående, og så fortsetter de lærlingstiden på jobb. Anonymkode: 6f09b...33e Jeg mener at det er en større oppgave/mer omfattende. Jeg har selv studiekompetanse, og syns det var rimelig grei skuring sammenlignet med hva lærlingene på jobben må gjennom. Se for eksempel hva en mekanikerlæring skal gjennom i sine to år som lærling: https://www.udir.no/kl06/BMK3-01/Hele/Komplett_visning?print=1 Jeg syns det er rart du ikke anerkjenner dette som udanning. Lærlingene skal gjennom mye, og det er ikke det samme som å gå rett i jobb bare med mindre lønn. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #20 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, Gliffy skrev: Jeg mener at det er en større oppgave/mer omfattende. Jeg har selv studiekompetanse, og syns det var rimelig grei skuring sammenlignet med hva lærlingene på jobben må gjennom. Se for eksempel hva en mekanikerlæring skal gjennom i sine to år som lærling: https://www.udir.no/kl06/BMK3-01/Hele/Komplett_visning?print=1 Jeg syns det er rart du ikke anerkjenner dette som udanning. Lærlingene skal gjennom mye, og det er ikke det samme som å gå rett i jobb bare med mindre lønn. Jeg er nok uenig med deg, men det får så være Utdanningen får de som sagt på skolen. De har to år utdanning, og to år læretid (jobb). Læretid kan kanskje sammenlignes med praksis i diverse andre utdanninger selv om dette blir litt for annerledes igjen. De som har praksis får ikke betalt. Man får ikke fagbrev uten å ha bestått videregående og læretid, og man får ikke bachelor eller master uten hå ha bestått praksis. Anonymkode: 6f09b...33e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå