Gjest tante Skrevet 4. februar 2005 #1 Skrevet 4. februar 2005 HJELP! Jeg skal passe niesa mi på tre år i helgen :o Kjekt det, men jeg syns det er vanskelig å leke med henne. Vi bor midt i byen så aking, sandkasse og lignende blir "prosjekt" i og med at vi må gå et stykke for å kunne gjøre dette. Av inneleker vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre sammen. Jeg liker å bygge lego, men det eneste hun syns er morsomt er å bygge høye duplo-tårn som hun etterpå river ned. Dette blir bråkete og jeg syns det er lite kontruktivt. Vi har passet henne før og det er en tendens til at onkel "øser" henne opp slik at det blir mye bråk og styr - som sagt tårn som skal rives, sisten, lekeslossing og kiling - dette blir veldig bråkete og slitsomt når det foregår hele tiden fra fredag til søndag i en liten leilighet midt i byen... Hadde vært så kjekt hvis jeg kunne fått henne engasjert i noe stille og rolig. Noen som har forslag til noe kjekt vi kan gjøre sammen? Vil jo så gjerne hun skal ha det hyggelig hos os! Jeg liker å lage ting - male, lime mm, men hva av dette kan en treåring like? Noen spill hun kan synes er morsom? Mener vi hadde noe bildelotto når vi var små, kan det være noe? Perler til å lage smykker av er kanskje vanskelig for henne enda? Noen forslag til noe som kan være hyggelig for oss å gjøre sammen?
Gjest Molly mus Skrevet 4. februar 2005 #2 Skrevet 4. februar 2005 Tegne/male, lese bøker er vel noe som engasjerer. Det er jo bollesøndag, hva med å bake sammen? det synes barn er gøy
smil Skrevet 4. februar 2005 #3 Skrevet 4. februar 2005 Billedlotto er fint . Smykker kan du også lage sammen med henne. Hun trenger nok en del hjelp, men det blir sikkert populært uansett.
Gjest tante Skrevet 4. februar 2005 #4 Skrevet 4. februar 2005 Takk for svar! Stikker innom en lekebutikk og bokhandel på vei hjem og ser om jeg kan finne perler, spill og bøker. Baking var også en god ide! Hun "hjalp" meg å lage mat sist hun var her og så ut til å like det
Gjest Pjusk Skrevet 4. februar 2005 #5 Skrevet 4. februar 2005 Tre perlekjeder, pusle puslespill, tegne, leire, bake, male, lese (titte på bilder, mens du forklarer).
:-) anna Skrevet 4. februar 2005 #6 Skrevet 4. februar 2005 Treåringer er veldig forskjellige da... Han jeg har her i huset liker veldig godt å bygge togbane. Men kjeder seg veldig raskt når vi skal tegne f.eks. Han hadde ikke syntes noe om å tre perler og hadde kanskje blitt utålmodig veldig raskt. (Mens andre unger jeg vet om på samme alder blir helt fokusert på sånt småplukk. Men unger er forskjellige da..) De aller fleste barn liker å lese bøker, bygge hytte (av sofaputer f.eks), bade (Tøyenbadet har eget barnebasseng), kle seg ut o.s.v. Men det viktigste av alt er at de voksne gjør noe sammen med dem, der de får lov til å bestemme leken... selv om det vil si å bygge tårn som bare skal rives ned igjen. Bor du i Oslo kan jeg anbefale å finne en akebakke, og ha med pølse på termos eller kakao.
Far til 2 Skrevet 4. februar 2005 #7 Skrevet 4. februar 2005 Bare dere gjør noe SAMMEN kan du nesten finne på hva som helst. Du kan ikke ta feil av signalene om barnet synes det begyner å bli kjedelig :-)
nallemaja Skrevet 4. februar 2005 #8 Skrevet 4. februar 2005 lage prinsesse-middag? pynte huset prinsesseaktig, lage prinsessekrone, dekke bordet og pynte(slik hun vil) og lage middag sammen. Pannekaker er morsomt å være med å lage, for det er morsomt å røre! ellers kan det være morsomt å se på nrk's barnetv-sider på internett. De er veldig populære her! Men det er iallefall viktig å komme seg ut i løpet av dagen, ellers blir ungen rastløs... kanskje dere kunne gått på barnekino! Eldsteungen vår gikk på kino første gang når han var 3 år, og det snakker han om enda, og nå er han 4. Ellers syns lillejenta mi som er 2,5 at det er veldig stas med jente-tur på cafe. Da drikker jeg kaffe, og hun får eplemost eller te i kaffekopp, også deler vi et kakestykke. Da pynter hun seg litt, og prøver å se ut som meg.Feks hvis jeg har hårbånd, vil hun også, har jeg poncho må hun også ha... håper det går bra i helga, men husk at det er viktig med litt "herjing" i den alderen, så kanskje det er litt lurt å bli med å bygge duplo-tårn bare for å rive dem ned også...
:-) anna Skrevet 4. februar 2005 #9 Skrevet 4. februar 2005 Jeg liker å bygge lego, men det eneste hun syns er morsomt er å bygge høye duplo-tårn som hun etterpå river ned. Dette blir bråkete og jeg syns det er lite kontruktivt. Jeg måtte le litt av den her... I en bok jeg har står det at når man skal bygge lego sammen med små barn så må man legge alle egne arkitektambisjoner til side og la barnet bestemme hvordan byggverket skal være. Men jeg er enig i at det er vanskeligere enn det høres ut. :-)
Gjest Gjesta Skrevet 5. februar 2005 #10 Skrevet 5. februar 2005 Lag trolldeig sammen, lag trolldeigfigurer sammen, stek trolldeigfigurer mens dere går en tur og mal dem etterpå
smil Skrevet 5. februar 2005 #11 Skrevet 5. februar 2005 Store perler med perlebrett har vært en populær aktivitet her i huset, men det koster jo litt. Hvis det er fint vær, er jo det beste å gå ut på tur
Gjest Embla s Skrevet 5. februar 2005 #12 Skrevet 5. februar 2005 Ta henne med ut på tur, ja! Kjør trikk/tog, gå på museene på Tøyen, dra på besøksgård og se på dyr, etc. Pussig at du syns hennes lek med lego er lite konstruktiv.. Du kan jo også spørre henne selv (eller foreldrene hennes) om det er noen stille inne-aktiviteter hun liker (men en treåring har jo ikke det helt store oppmerksomhetsspennet da.. ).
Gjest tante Skrevet 6. februar 2005 #13 Skrevet 6. februar 2005 Jeg handlet inn tegnesaker og perler , fant frem gamle klær vi kunne kledd oss ut i og hadde avtalt med ei vennine med unger å treffes for å ake med medbrakt kakao. MEN så ble tulla skikkelig syk - feber, hosta og spydde :veldigsur: Så da var tante på ny handletur - på apoteket og i bokhandelen denne gang - og helga ble tilbrakt på sofaen med teppe og høytlesing og litt tegnefilm innimellom. - Ikke alt som blir slik man har tenkt... Jeg skjønner unger bråker - det er innebygd i dem - og noen duplotårn for riving og bråket som følger med er greit, men jeg orker ikke at det er det eneste som skal gjøres i tre dager, det tror jeg hun blir sliten av også Men takk for mange gode tips - får teste de ut neste gang hun kommer og forhåpentligvis er frisk og fin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå