Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jepp han er 16, har vært veldig mye syk i de siste 5 dagene, han er innlagt nå på sykehuset og jeg er sammen med han, måtte droppe jobben pga det, idag var en veldig viktig dag på jobb. Så siden han ikke er 18, så må det være en eldre pers med han. Mor er litt eldre og sjuk derfor er det kun meg som kan. Han har noe som tyder enten på virus i magen eller omgangssyke. Men har veldig mye vondt. Føler veldig lei meg, har sovet veldig lite og har dårlig     samvittighet for å ha droppa jobben på en dag der de trengte meg mest. 😥

Anonymkode: 54594...09b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du har dårlig samvittighet, men den må du legge fra deg NÅ! Jobben klarer seg, de går ikke under over at du ikke er der, og det er bedre at du er vekk, enn at du sitter der å er ukonsentrert pga broren din. Hadde du gått på jobb, hadde du hatt dårlig samvittighet pga broren din!

Nå trenger broren din deg! 

God bedring til broren din. 

Anonymkode: 2ab98...851

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan broren din være avhengig av deg? Med mindre du er vergen hans må da hans foresatte faktisk ta ansvar og passe på ham. 

Du har rett til et eget liv. 

Anonymkode: e13bd...d48

• Liker 3
Skrevet

Veldig merkelig at du skal måtte ta fri fra jobb for å "passe" broren din som er 16 år gammel. For det første: kan ikke en 16 år gammel gutt være alene på sykehuset noen få timer? For det andre: er det ikke regelrett skulk å ikke møte opp på jobb på dette grunnlaget? Syntes historien din er litt pussig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, altflyter skrev:

Veldig merkelig at du skal måtte ta fri fra jobb for å "passe" broren din som er 16 år gammel. For det første: kan ikke en 16 år gammel gutt være alene på sykehuset noen få timer? For det andre: er det ikke regelrett skulk å ikke møte opp på jobb på dette grunnlaget? Syntes historien din er litt pussig. 

Jo, det kan en 16-åring være, med mindre det er noe mentalt galt med vedkommende. 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan en 16-åring være, med mindre det er noe mentalt galt med vedkommende. 

Hvis broren er psykisk utviklingshemmet eller lignende kan jeg til en viss grad forstå det, men det er likevel ikke søsters jobb å skulke sin faktiske jobb for å sitte på sykehus med broren sin. Da må helsevesenet trå til, evt mor eller far hvis de har mulighet. Med mindre broren er døende, så tror jeg ikke arbeidsgiver anser dette som en gyldig grunn for å droppe jobb, spesielt på en dag de trenger den ansatte mest. 

Hvis broren ikke er mentalt syk i tillegg, så er det absurd å henge på sykehuset hele innleggelsen. En normal 16-åring klarer seg fint en stund på sykehus alene, og sykehuset krever heller ikke at det kontinuerlig må være en myndig pårørende til stede hos en på 16, så syntes den forklaringen til ts er veldig merkelig. Det er rett og slett feil.

Endret av altflyter
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, altflyter skrev:

Hvis broren er psykisk utviklingshemmet eller lignende kan jeg til en viss grad forstå det, men det er likevel ikke søsters jobb å skulke sin faktiske jobb for å sitte på sykehus med broren sin. Da må helsevesenet trå til, evt mor eller far hvis de har mulighet. Med mindre broren er døende, så tror jeg ikke arbeidsgiver anser dette som en gyldig grunn for å droppe jobb, spesielt på en dag de trenger den ansatte mest. 

Hvis broren ikke er mentalt syk i tillegg, så er det absurd å henge på sykehuset hele innleggelsen. En normal 16-åring klarer seg fint en stund på sykehus alene, og sykehuset krever heller ikke at det kontinuerlig må være en myndig pårørende til stede hos en på 16. 

Jepp, og jeg kan faktisk ikke skjønne at noen får fri fra arbeidsgiver til noe sånt, med mindre de hadde vært verge til vedkommende, eller lignende. 

Det hadde uansett gått helt fint om TS dro på jobb og var med broren utenom det, dersom det er så viktig. Ut i fra HI virker det ikke som om det er noe alvorlig galt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, og jeg kan faktisk ikke skjønne at noen får fri fra arbeidsgiver til noe sånt, med mindre de hadde vært verge til vedkommende, eller lignende. 

Det hadde uansett gått helt fint om TS dro på jobb og var med broren utenom det, dersom det er så viktig. Ut i fra HI virker det ikke som om det er noe alvorlig galt. 

Nå har jeg til og med sjekket lovdata. Det står ingenting i lovverket om at en voksenperson MÅ være tilstede under innleggelsen. Det står at barn har rett til å ha en forelder til stede, men det står ingen steder at det er en plikt. Ts er heller ikke forelder, og pasienten er 16 år (ikke 5 som det nesten kan høres ut som), så dette er veldig spesielt.

Edit: Altså det ts skriver i HI, medfører ikke riktighet angående at myndig person er nødt til å være der kontinuerlig. TS kunne fint gått på jobb og dradd til sykehuset etterpå. 

Endret av altflyter
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Nå har jeg til og med sjekket lovdata. Det står ingenting i lovverket om at en voksenperson MÅ være tilstede under innleggelsen. Det står at barn har rett til å ha en forelder til stede, men det står ingen steder at det er en plikt. Ts er heller ikke forelder, og pasienten er 16 år (ikke 5 som det nesten kan høres ut som), så dette er veldig spesielt. 

Jeg kan heller ikke tro at sykehusene selv har noen retningslinjer som tilsier dette. Jeg kjenner 2 stk under 18 som har vært innlagt på sykehus den siste tiden, og en av de sov til og med alene der uten å ha en foresatt der. Det er garantert ingen som krever at TS (eller de foresatte) skal være der til enhver tid.

AnonymBruker
Skrevet

Ts. 

Jo jo. Han har angst, er urolig og redd.Pg jo de har regler som tilsier det.  Jeg er hans verge. Mor har ikke mulighet.   Jobb skjønner det og de tar hensyn til det. Jeg ble  overrasket over at de gjorde det. Sykehuset sier at bedriften jeg jobber for kan også få penger for at jeg er her i samarbeid med nav. I tillegg så får jeg noe dokumentasjon på at jeg var her. Han klarer ikke være alene også. Har vært her siden igår, klarer ikke gå hjem og ta en dusj engang. Første gang han er på et sykehus derfor han er så redd. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts. 

Jo jo. Han har angst, er urolig og redd.Pg jo de har regler som tilsier det.  Jeg er hans verge. Mor har ikke mulighet.   Jobb skjønner det og de tar hensyn til det. Jeg ble  overrasket over at de gjorde det. Sykehuset sier at bedriften jeg jobber for kan også få penger for at jeg er her i samarbeid med nav. I tillegg så får jeg noe dokumentasjon på at jeg var her. Han klarer ikke være alene også. Har vært her siden igår, klarer ikke gå hjem og ta en dusj engang. Første gang han er på et sykehus derfor han er så redd. 

Hvorfor i alle dager er du hans verge når mor lever? 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager er du hans verge når mor lever? 

Det kan det vel være mange grunner til, hun skriver jo at mor ikke har mulighet? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts. 

Håper han får det bedre snart :klemmer:

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing og flyttet. 

Mynona, mod.

Gjest Sugemerke
Skrevet

Det er stor forskjell på innlagte 16 åringer, noen er der alene og noen må ha en voksenperson hos seg. Det er ingen regler som sier at man må være der med en 16 åring hele døgnet, men noen 16 åringer har behov for det. 

Arbeidsgiver bør og skal tilpasse for sykdom i nær familie, spesielt om man er verge. Det er ikke noe å ha dårlig samvittighet for. 

AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidsgiver hadde jeg gitt velferdspermisjon med lønn i dette tilfellet. Koster meg lite å være menneskelig og utvise forståelse.

Gi og ta og å ønske hverandre vel er mitt motto som leder. Frihet under ansvar. Er ikke dumsnill, så ikke prøv å utnytt meg, da forsvinner godene;-)

Anonymkode: 7f625...d06

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...