Luringa Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Hei, Jeg har kommet i en situasjon hvor jeg har blitt gravid, men bestemt meg for å ikke beholde. Jeg skal inn på sykehuset neste uke, sannsynligvis 7 uker på vei for undersøkelse. Jeg har snakket med de på telefon og ønsker så langt det lar seg gjøre medisinsk abort. Er så kvalm at jeg knapt klarer å jobbe, og enda verre er det å fungere som mamma når arbeidsdagen er over.. Har noen erfaringer med medisinsk abort? Og er det sånn at man kan få første tablett samme dagen som undersøkelsen? Er det vanlig at de også sjekker for kjønnssykdommer? På forhånd takk! Måtte uka gå fort...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Ja du kan få første tabelett samme dag (den som stanser graviditeten). Så stikkpillene 2 dager senere som setter i gang selv aborten. Så du er ferdig med alt i løpet av neste uke hvis du vil det. De tar clamydia. Anonymkode: 6549e...cc1
Luringa Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2018 Det var en lettelse å høre. Var usikker på om jeg måtte vente enda lenger enn til undersøkelsesdagen for å få den. Takk for svar! Hvis jeg vil ta andre tester, må jeg ta det via legen? Jeg har gått utenom da jeg ikke vil innom der med dette.. Har lest så mange ulike erfaringer, og gruer meg, men samtidig ser jeg fram til å få det overstått.. Får heller kose meg med en liten nevø som kommer snart.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 37 minutter siden, Luringa said: Hei, Jeg har kommet i en situasjon hvor jeg har blitt gravid, men bestemt meg for å ikke beholde. Jeg skal inn på sykehuset neste uke, sannsynligvis 7 uker på vei for undersøkelse. Jeg har snakket med de på telefon og ønsker så langt det lar seg gjøre medisinsk abort. Er så kvalm at jeg knapt klarer å jobbe, og enda verre er det å fungere som mamma når arbeidsdagen er over.. Har noen erfaringer med medisinsk abort? Og er det sånn at man kan få første tablett samme dagen som undersøkelsen? Er det vanlig at de også sjekker for kjønnssykdommer? På forhånd takk! Måtte uka gå fort... Jeg har tatt medisinsk abort to ganger, en i forbindelse med uønsket graviditet og en i forbindelse med MA. Det gikk veldig greit, selv om det var kjipe opplevelser. Fikk først grundig gynekologisk undersøkelse av lege med ultralyd, dette var på sykehus. Da tar de også ulike tester for kjønnssykdommer om man ønsker, bare si fra at du ønsker det. Tror klamydia uansett ble tatt begge gangen uten at jeg ba om det. Etter undersøkelsen snakker man med en sykepleier om hvor aborten gjennomføres og får den første pilla. Man får også med instrukser og pille nummer 2 til å sette inn vaginalt to dager etterpå. Første gangen satt jeg den vaginale på sykehus og gjennomførte aborten der. Andre gangen gjennomførte jeg det hjemme. Det tok 3-4 timer før pillen begynte å virke, så gjorde det ganske vondt (kraftig menssmerter) også blødde jeg kraftig med klumper. Første gangen blødde jeg i 6 uker etterpå, andre gang bare i to uker. Andre gang gjorde mer vondt enn første. Etter blødningen begynte hadde jeg ikke smerter lenger. Både blodmengde og smerte varierer nok veldig. Man får med smertestillende og kan ta ekstra ved behov. Kjøp inn kraftige bind. Det hjalp mye å gå rundt under selve aborten. Lykke til Anonymkode: a2475...533 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 Jeg gjennomførte medisinsk abort for noen uker siden. Undersøkelse (ultralyd, celleprøve + klamydia) og samtale første dagen, hvor jeg også tok tabletten som stopper videre utvikling. Fikk de resterende tablettene (som starter selve aborten + smertestillende) med meg hjem. Disse tablettene tok jeg to dager senere. Jeg fikk god informasjon og det var ikke noe problem med å få medisinsk. De anbefalte det. Ikke noe problem med å velge hjemmeaborr heller, så lenge man ellers var frisk var det helt opp til meg. De ringte 2 ganger ila av "abortdagen" og jeg kjente meg helt trygg. Lykke til! Ps, kvalmen forsvant overraskende fort! Anonymkode: 6128c...dd3 3
Luringa Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2018 Takk til dere som har svart og delt erfaringer Det går nok greit å gjennomføre,så får jeg fortsette med postafen og ingefærte frem til da. Krysser fingrene for at dette går som det skal, og at han ikke har delt mer med meg enn det jeg allerede vet om 🙄
Luringa Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2018 Forresten.. Klarer man å gå på jobb dagen etter aborten? Jeg har allerede litt fravær på grunn av at jeg er ny i jobb på skole, og jeg vil virkelig ikke fortelle sjefen om hvorfor jeg er borte 😔 Det er veldig personlig, og som hun tolket det jeg sa om at jeg skal inn på en undersøkelse på sykehuset så skjønte jeg det slik at hun tror jeg skal fjerne noe av livmorhalsen. Jeg orker ikke rette på det da det føles privat, vil bare bli ferdig med alt.. De vil ha dokumentasjon på innkalling i forbindelse med permisjon hvis jeg må være borte... Holder det med dokumentasjon på oppmøte på poliklinikken?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Ja mange sier det er den verste smerten de har kjent på noengang. Om du ikke har født før da altså. Du greier sikkert å gå på jobb dagen etter men du får nok sykemelding hvis du vil det. Uansett vil du nok være utrolig sliten. Anonymkode: bb8c5...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 15 minutter siden, Luringa skrev: Forresten.. Klarer man å gå på jobb dagen etter aborten? Jeg har allerede litt fravær på grunn av at jeg er ny i jobb på skole, og jeg vil virkelig ikke fortelle sjefen om hvorfor jeg er borte 😔 Det er veldig personlig, og som hun tolket det jeg sa om at jeg skal inn på en undersøkelse på sykehuset så skjønte jeg det slik at hun tror jeg skal fjerne noe av livmorhalsen. Jeg orker ikke rette på det da det føles privat, vil bare bli ferdig med alt.. De vil ha dokumentasjon på innkalling i forbindelse med permisjon hvis jeg må være borte... Holder det med dokumentasjon på oppmøte på poliklinikken? Få heller en sykemelding dersom du må ha fravær fra jobb dagen etter. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hvorfor Anonymkode: 4ae0e...889 3
Luringa Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2018 Kan de avslå sykemeldingen siden hun nå vet om timen og vil at jeg skal søke velferdspermisjon? Begynte å gråte på kontoret.. Synes dette er vanskelig selv om jeg har bestemt meg. Vil ikke utbrodere det til flere enn jeg må og de er ekstremt pågående når det gjelder fravær og årsaker..
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 4 minutter siden, Luringa skrev: Kan de avslå sykemeldingen siden hun nå vet om timen og vil at jeg skal søke velferdspermisjon? Begynte å gråte på kontoret.. Synes dette er vanskelig selv om jeg har bestemt meg. Vil ikke utbrodere det til flere enn jeg må og de er ekstremt pågående når det gjelder fravær og årsaker.. Man blir sykemeldt for 3 dager ved abort, så hun den snokete sjefen kan stikke velferdpermisjonen sin opp der sola aldri skinner. Anonymkode: 6549e...cc1 7
Luringa Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #12 Skrevet 3. januar 2018 Så jeg trenger ikke levere dokumentasjon heller? Takk! 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Måtte bare kommentere at velferdspermisjon uansett ikke skulle brukes i et slikt tilfelle. Ved sykdom eller nødvendige inngrep ( ikke rent kosmetiske) skal man bruke egenmelding eller sykemelding. Sjefen har ingenting med grunnen å gjøre, kan teoretisk nekte deg egenmelding, men ingen lege vil da nekte å skrive sykemelding som sjefen er nødt å forholde seg til. Anonymkode: f814b...8ef 1
Luringa Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #14 Skrevet 3. januar 2018 Takk for svar. Synes det er vanskelig med ledelse som insisterer på å vite, og mitt ønske om å holde det for meg selv. Nå som jeg vet det så blir jeg å levere sykemelding, men tillitsvalgte der jeg er organisert anbefalte at jeg i tillegg skulle levere bekreftelse på oppmøte med sted, tidspunkt og dato. Har aldri måttet gjort det ved sykemelding før. For et styr 😔
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #15 Skrevet 3. januar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Man blir sykemeldt for 3 dager ved abort, så hun den snokete sjefen kan stikke velferdpermisjonen sin opp der sola aldri skinner. Anonymkode: 6549e...cc1 Det stemmer ikke, jeg fikk ikke noe sykemelding noen av gangene jeg hadde abort. Tok velferdspermisjon for første legetimen og tok ut egenmelding den dagen aborten ble gjennomført to dager etter. Fikk beskjed om at det ikke var behov for noe sykemelding begge gangene, på to ulike sykehus. Hvis jeg likevel skulle ha behov for det kunne jeg ha tatt kontakt med min fastlege, men hadde ikke behov for det noen av gangene. Gikk som jobb som vanlig dagen etterpå. Det er vondt og jævlig når det holder på, men følte meg helt fresh dagen etterpå, og kvalmen forsvant veldig fort. Jobben din har forøvrig ingenting med hva du sliter med. Jeg ville brukt egenmelding så slipper du styre med å fylle ut sykemelding. Anonymkode: a2475...533
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #16 Skrevet 3. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke, jeg fikk ikke noe sykemelding noen av gangene jeg hadde abort. Tok velferdspermisjon for første legetimen og tok ut egenmelding den dagen aborten ble gjennomført to dager etter. Fikk beskjed om at det ikke var behov for noe sykemelding begge gangene, på to ulike sykehus. Hvis jeg likevel skulle ha behov for det kunne jeg ha tatt kontakt med min fastlege, men hadde ikke behov for det noen av gangene. Gikk som jobb som vanlig dagen etterpå. Det er vondt og jævlig når det holder på, men følte meg helt fresh dagen etterpå, og kvalmen forsvant veldig fort. Jobben din har forøvrig ingenting med hva du sliter med. Jeg ville brukt egenmelding så slipper du styre med å fylle ut sykemelding. Anonymkode: a2475...533 Det var kjipt av dem. Man kan få 3 dagers sykemelding for medisinsk abort og trenger ikke bruke egenmelding eller velferdspermisjon på sånt.. http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-gynekologi-2015/Pasientinformasjon/Provosert-abort/ Anonymkode: 6549e...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #17 Skrevet 4. januar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Det var kjipt av dem. Man kan få 3 dagers sykemelding for medisinsk abort og trenger ikke bruke egenmelding eller velferdspermisjon på sånt.. http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-gynekologi-2015/Pasientinformasjon/Provosert-abort/ Anonymkode: 6549e...cc1 Rart det er så ulikt. Var på to forskjellige sykehus noen års mellomrom, fikk begge steder lignede infoskriv som dette, men med noe ala "Du kan dra på jobb eller skole som vanlig dagen etter. Sykemelding er normalt ikke nødvendig og avtales ved behov med fastlege" i stedet . Jobber forøvrig i IA-bedrift, så egenmelding er veldig mye lettere enn å styre med sykemelding. Ingen som spør og graver ved en egenmelding. Anonymkode: a2475...533
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #18 Skrevet 4. desember 2018 Gammel tråd, men sitter litt i samme situasjon som deg, ts. Lurer på hvordan det gikk.. På 2.1.2018 den 22.18, Luringa skrev: Hei, Jeg har kommet i en situasjon hvor jeg har blitt gravid, men bestemt meg for å ikke beholde. Jeg skal inn på sykehuset neste uke, sannsynligvis 7 uker på vei for undersøkelse. Jeg har snakket med de på telefon og ønsker så langt det lar seg gjøre medisinsk abort. Er så kvalm at jeg knapt klarer å jobbe, og enda verre er det å fungere som mamma når arbeidsdagen er over.. Har noen erfaringer med medisinsk abort? Og er det sånn at man kan få første tablett samme dagen som undersøkelsen? Er det vanlig at de også sjekker for kjønnssykdommer? På forhånd takk! Måtte uka gå fort... Anonymkode: 3a8b5...114
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #19 Skrevet 4. desember 2018 Jeg dro på jobb dagen etter. Anonymkode: d8ae5...0ae
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #20 Skrevet 4. desember 2018 Jeg hadde en hjemmeabort som gikk galt. Begynte å blø store mengder dagen etter første tablett var tatt (Mifegyne). Ringte til sykehuset men fikk beskjed om å bare fortsette kuren. Tror ikke hun jeg snakket med skjønte alvoret,da jeg sa jeg blødde ut et nattbind på 30-60 minutter. Om kvelden besvimte jeg på badet to ganger og ble hentet av ambulanse. Måtte innlegges på sykehus og det endte med at de måtte ta utskrapning etter at jeg gjentatte ganger besvimte der også. Det bare veltet ut med svære blodklumper som klasket i toalettskålen. Jeg trodde flere ganger da det svimlet for meg,at jeg skulle blø ihjel. Etter utskrapning sluttet det heldigvis å blø så mye og jeg fikk noen poser med blodoverføring så jeg kom til hektene igjen. Så blør man veldig mye,ikke nøl med å dra til sykehuset! Ikke vent slik jeg gjorde.Det er ikke ofte dette skjer sa de,men det satt en skikkelig støkk i meg og jeg sliter fortsatt med det. Anonymkode: 3dacb...30d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå