Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

KOMMUNEN HAR SVINDLET MEG!

Ja, siden jeg flyttet inn i en kommunal leilighet, har kommunen svindlet meg i flere år. Jeg har oppdaget dette nå i det siste. 

Kommunen eier både den leiligheten jeg bor i, en annen leilighet og en kjeller. Denne kjelleren er en felles rom hvor mange folk bruker strøm; vaskemaskin, tørketrommel, lys, og strøm i forbindelse med oppussing av en annen bolig. Problemet er at strømforbruket i denne kjelleren er  knyttet til min egen strømforbruk, og dette har ingen fortalte meg da jeg flyttet inn (dette visste jeg ingenting om, og kommunen informerte meg ikke om det). Resultatet ble at jeg har betalt alt for mye strøm i disse årene (strøm som egentlig andre hadde forbrukt). Jeg har ALDRI brukt denne kjelleren!  

Kommunen sa at jeg skal få kompensasjon, men at de vet ikke hvordan de skal regne ut mine faktiske strømforbruk og den forbruken som har gått over mitt eget. 

leiligheten er ca 60 kvm, har ingen oppvarming i gulvet bortsett fra badet. Jeg bruker lite strøm fordi jeg bruker mest peisen. Jeg bruker en vaskemaskin 1 gang i uken, men har ikke tørketrommel.  Det er 2 personer som bor her.   

Jeg frykter at kommunen skal regne ut beløpene ut ifra gjetting, for det var det de sa siste gang jeg snakket med de. Det så ut som om de vil betale et beløp som er så lavt som mulig (det var inntrykket jeg hadde da jeg snakket med de). 

Første året var strømforbruket 22 787 kr, andre året 23 867 kroner. Dette syns jeg er ekstremt mye da jeg bruker veldig lite strøm. Forklaringene var at pga det som er nevnt overfor, er det ikke overraskende at strømmen var for dyrt. 

Jeg har ikke råd til skaffe meg en advokat pga veldig trangt økonomi som jeg ikke vil utdype mer.  

Spørsmål til dere som kan om juss, lover og regler: 

hva kan jeg gjøre for å finne frem de adekvate beregningene for å konfrontere kommunens beregninger?  

noen tips? Jeg er desperate etter noen råd. 

Anonymkode: b529b...ee5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En leilighet har et gjennomsnittlig forbruk på 9000 kWh i året. Tallet er selvfølgelig omtrentlig, og det kan være store variasjoner.

Men det kan jo være et utgangspunkt for å regne ut forskjellen mellom det du har betalt og det som er mer vanlig.

Sjekk strømregningene å finn strømpris og nettleie.

Jeg tipper du har betalt mer enn dobbelt. 

I en sak som dette er det umulig å finne rett beløp. Men å finne sannsynlige beløp, og bruke det som et krav.

Men kommunen har ikke svindlet deg. De har neppe gjort dette med viten og vilje, men det har skjedd en feil, som de nå er villige til å rette opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, de har svindlet meg fordi de har en elektriker som jevnlig kommer her og fikser ting her. når en person flytter inn, så måtte kommunen i det minste informere personen. en annen grunn til jeg tror det er at kommunen slapp med å betale med strømmen som ble brukt i denne kjelleren, i stedet var det jeg som betalte det. 

hva mener du med sannsynlig beløp? hvordan kan jeg regne ut dette beløpe? hvordan kan jeg finne ut hva som er vanlig å betale? 

Skrevet

Du kan jo sjekke hvor mange kWh du har betalt for i løpet av et år. 

Så tar det tallet deler på 9000 kWh. Da får du et tall som viser hvor mange ganger for mye du har betalt. Del beløpet du har betalt på deler du på tallet og du finner hvor mye du burde ha betalt. 

Skrevet

Jeg gjorde som du sa, og fant følgende tall: 

første året: 29780 kwh / 9000 khw= 3.3

så jeg har betalt 3 ganger for mye!

første året: 22 789 kroner/ dele på hva? (usikker på hva du mente)

Skrevet
10 timer siden, Mamamia12 skrev:

Jeg gjorde som du sa, og fant følgende tall: 

første året: 29780 kwh / 9000 khw= 3.3

så jeg har betalt 3 ganger for mye!

første året: 22 789 kroner/ dele på hva? (usikker på hva du mente)

Hvis du har betalt 3.3 ganger for mye, så deler du 22 789 på 3.3, for å finne ut hva du skulle ha betalt. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Kelsier skrev:

Hvis du har betalt 3.3 ganger for mye, så deler du 22 789 på 3.3, for å finne ut hva du skulle ha betalt. 

Basert på disse tallene skulle TS betalt ca 6900 og ha tilbake resten, ca 15 880.

Forbruket for leiligheten er sannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fant de samme tallene også. Har ringt kommunen i dag uten hell, de svarer ikke i telefonen. Skal legge frem beregningene mine og konfrontere kommunens beregninger i morgen. Vi får se hvordan de reagerer, om vi blir enige eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...