AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Blir så matt jeg. Har en venninne som er student og bor i dyrt kollektiv i Oslo. Hun sier stolt at hun ikke har noen buffer, BSU eller noe. Hun har nå spart i hele 2017 til en Céline-veske til over 30 000. Mener det er et godt kjøp for hun kommer til "å bruke den for alltid og kan gi den til barna sine når den tid kommer." Blir så matt av sånne folk. Hvis du har råd til en slik veske, så for all del, men når du må spare og spare til et statusmerker du ikke egentlig har råd til. Har så lyst til å si til henne at dette er klassisk kvinnefelle, du får ingenting for en meget godt brukt designveske, det virker så krampaktig. Er det innafor å si det til henne at det er helt idiotisk å kjøpe i hennes situasjon? Anonymkode: 8158e...2cf 4
Morpheus Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Det har du ingen ting med. Er hun så dum. Så la henne være det. Det betyr kanskje like mye for henne som det idiotiske du sparer til. F.eks en ferietur osv. 5
Sirah Skrevet 2. januar 2018 #3 Skrevet 2. januar 2018 Så lenge hun har spart penger til denne vesken og ikke brukt kredittkort så holder du kjeft. At hun ønsker å bruke så mye penger på en veske får være hennes problem. Den dagen kjøleskapet hennes ryker og hun ikke har buffer så kan du helle foreslå for henne at hun kan selge veska 😎 11
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 Folk sparer jo til ferier uten at noen hever et øyenbryn for det, men det smarte med en sånn veske er at den kan selges videre i fremtiden i motsetning til en oppbrukt ferie. Dvs. en liten investering. Forsåvidt litt dumt når man ikke har noen buffer eller ingenting på BSU fordi alt går til veska, da. Der skal jeg være enig. Anonymkode: cb530...7b2 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 Det er hennes problem når virkeligheten kommer å knipser hu på nesa med en stor utgift. Hu har tydeligvis bestemt seg for å kjøpe den veska, så da hadde jeg bare latt det fare. Anonymkode: aea40...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk sparer jo til ferier uten at noen hever et øyenbryn for det, men det smarte med en sånn veske er at den kan selges videre i fremtiden i motsetning til en oppbrukt ferie. Dvs. en liten investering. Forsåvidt litt dumt når man ikke har noen buffer eller ingenting på BSU fordi alt går til veska, da. Der skal jeg være enig. Anonymkode: cb530...7b2 En designerveske får man faktisk ikke så mye for når den er tydelig brukt. Anonymkode: aea40...ee8 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 At hun klarer å spare målrettet til et produkt til 30.000 viser at hun har disiplin og god økonomisk sans. Hvilket produktet hun til slutt bruker pengene på er underordnet. Anonymkode: 3b69e...48c 15
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 Hadde skammet meg over å være venn med noen som henne Anonymkode: f8be2...c48 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En designerveske får man faktisk ikke så mye for når den er tydelig brukt. Anonymkode: aea40...ee8 Den trenger jo ikke å være tydelig brukt. Anonymkode: cb530...7b2
Gjest Fjelldronning Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 Pass på dine egne saker Ts. Venninnnen din bruker pengene sine på det hun vil. Hva så om hun sparer penger sånn hun kan kjøpe en design veske? Jeg selv har mange design vesker, og de koster mye penger. Kjøper heller design veske, enn en veske fra feks Cubus, da man faktisk får det man betaler for
Måbarefåsiat... Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 De veskene er jo ikke noe fine... barna hennes synes sikkert det er kjempegøy å finne en gammel designveske om tretti år... men folk som sier de har vesker "livet ut" tror jeg ikke på. Aldri i verden om en som betaler en formue for en veske, nøyer seg med en stykk veske for resten av livet. 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #12 Skrevet 2. januar 2018 Ikke bry deg. Det er hennes penger Anonymkode: 122aa...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #13 Skrevet 2. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At hun klarer å spare målrettet til et produkt til 30.000 viser at hun har disiplin og god økonomisk sans. Hvilket produktet hun til slutt bruker pengene på er underordnet. Anonymkode: 3b69e...48c Ingen som prioriterer en veske foran buffer har "god økonomisk sans". Mulig du har en annen definisjon på uttrykket. Anonymkode: 3e01f...eb6 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #14 Skrevet 2. januar 2018 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111239622 12k for denne? 🤔kommer ann på om den er ekte da Anonymkode: 0d848...2de
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #15 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen som prioriterer en veske foran buffer har "god økonomisk sans". Mulig du har en annen definisjon på uttrykket. Anonymkode: 3e01f...eb6 Å prioritere huskjøp er et kulturelt betinget valg som gir økonomisk meing kun i gitte situasjoner. I Norge er hus tilfeldigvis en investering, i Tysklands feks, er det et risikoprosjekt. De fleste økonomer enes om at kjøp av hus du selv bor i ikke skal kategoriseres som insvestering. Det skal i samme kategori som bil: nyttegjennstand. Dyr sådan. Du bør tåle at den mister 30% av nåverdien over natta før du kjøper. Venninnen til Ts sitter bedre i det og har tatt klokere valg enn alle de tusener av barnefamilier som over de neste årene må selge og flytte i et dårlig marked fordi de tross advarsler ikke tåler 4% rente og nedgang i huspriser. Kanskje har hun en verdiløs veske. Men hun bor trygt. Anonymkode: dda60...6e2 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #16 Skrevet 2. januar 2018 Bare tenk som så: Noen må gjøre dumme valg for at andre skal gjøre gode valg i forhold. Alt er relativt. Hadde alle vært like "smarte", så hadde det ikke vært mulig å differensiere på smarte og dumme valg. Et sted sitter en designer og godter seg fordi det plutselig plumper inn en god månedslønn. De har gjort suksess på andres dumme valg. Anonymkode: 3dbcc...a74 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #17 Skrevet 2. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å prioritere huskjøp er et kulturelt betinget valg som gir økonomisk meing kun i gitte situasjoner. I Norge er hus tilfeldigvis en investering, i Tysklands feks, er det et risikoprosjekt. De fleste økonomer enes om at kjøp av hus du selv bor i ikke skal kategoriseres som insvestering. Det skal i samme kategori som bil: nyttegjennstand. Dyr sådan. Du bør tåle at den mister 30% av nåverdien over natta før du kjøper. Venninnen til Ts sitter bedre i det og har tatt klokere valg enn alle de tusener av barnefamilier som over de neste årene må selge og flytte i et dårlig marked fordi de tross advarsler ikke tåler 4% rente og nedgang i huspriser. Kanskje har hun en verdiløs veske. Men hun bor trygt. Anonymkode: dda60...6e2 Hvor har jeg nevnt hus og bolig? Jeg har ikke sagt et ord om verken det eller sparing til det. Jeg snakker om buffer. Penger man har i tilfelle noe uforutsett oppstår og man trenger penger der og da. Man må verken spare til bolig eller eie bolig for at det skal være et fornuftig valg. Anonymkode: 3e01f...eb6 2
Tibbie Skrevet 2. januar 2018 #18 Skrevet 2. januar 2018 Hva er forskjellen på hun som bruker penger på dyre vesker, han som kjøper dyre biler, paret som reiser på ferie og de som bruker 50 kr hver eneste dag på kaffe? Folk ønsker ulike typer luksus, og jeg vedder på at du også bruker flerfoldige tusenlapper på ting som ikke er livsnødvendig som bolig og mat. 8
Tibbie Skrevet 2. januar 2018 #19 Skrevet 2. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg nevnt hus og bolig? Jeg har ikke sagt et ord om verken det eller sparing til det. Jeg snakker om buffer. Penger man har i tilfelle noe uforutsett oppstår og man trenger penger der og da. Man må verken spare til bolig eller eie bolig for at det skal være et fornuftig valg. Anonymkode: 3e01f...eb6 Der du kritiserte henne for å bruke 30.000 kr på mote, og ikke på BSU 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #20 Skrevet 2. januar 2018 2 minutter siden, Tibbie skrev: Der du kritiserte henne for å bruke 30.000 kr på mote, og ikke på BSU Jeg har ikke nevnt BSU?! Det eneste jeg har nevnt er buffer! Anonymkode: 3e01f...eb6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå