AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Ja, siden jeg flyttet inn i en kommunal leilighet, har kommunen svindlet meg i flere år. Jeg har oppdaget dette nå i det siste. Kommunen eier både den leiligheten jeg bor i, en annen leilighet og en kjeller. Denne kjelleren er en felles rom hvor mange folk bruker strøm; vaskemaskin, tørketrommel, lys, og strøm i forbindelse med oppussing av en annen bolig. Problemet er at strømforbruket i denne kjelleren er knyttet til min egen strømforbruk, og dette har ingen fortalte meg da jeg flyttet inn (dette visste jeg ingenting om, og kommunen informerte meg ikke om det). Resultatet ble at jeg har betalt alt for mye strøm i disse årene (strøm som egentlig andre hadde forbrukt). Jeg har ALDRI brukt denne kjelleren! Kommunen sa at jeg skal få kompensasjon, men at de vet ikke hvordan de skal regne ut mine faktiske strømforbruk og den forbruken som har gått over mitt eget. leiligheten er ca 60 kvm, har ingen oppvarming i gulvet bortsett fra badet. Jeg bruker lite strøm fordi jeg bruker mest peisen. Jeg bruker en vaskemaskin 1 gang i uken, men har ikke tørketrommel. Det er 2 personer som bor her. Jeg frykter at kommunen skal regne ut beløpene ut ifra gjetting, for det var det de sa siste gang jeg snakket med de. Det så ut som om de vil betale et beløp som er så lavt som mulig (det var inntrykket jeg hadde da jeg snakket med de). Første året var strømforbruket 22 787 kr, andre året 23 867 kroner. Dette syns jeg er ekstremt mye da jeg bruker veldig lite strøm. Forklaringene var at pga det som er nevnt overfor, er det ikke overraskende at strømmen var for dyrt. Jeg har ikke råd til skaffe meg en advokat pga veldig trangt økonomi som jeg ikke vil utdype mer. Spørsmål til dere som kan om juss, lover og regler: hva kan jeg gjøre for å finne frem de adekvate beregningene for å konfrontere kommunens beregninger? noen tips? Jeg er desperate etter noen råd. Anonymkode: 11338...353
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Ta kontakt med nettselskapet. De bør ha oversikt over forbruk og kan sikkert regne ut gjennomsnitt og sjekke for deg. Anonymkode: 39991...cf5 5
Mamamia12 Skrevet 2. januar 2018 #3 Skrevet 2. januar 2018 mener du strømleverandøren min? som er da Norgesnett. Jeg har allerede kontaktet dem, og sa at det var umulig å skille strømforbruket i kjelleren fra strømforbruket i min egen leilighet, fordi strømmen går direkte til min egen leilighet. Jeg sitter nå med den totalte strømforbruken og summen jeg betalte. 1
Holar Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 Regner med at det nå blir delte kurser, slik at ikke du lenger belastes for det andre. Foreslå da at dere måler ditt forbruk over 12 måneder, og legger det forbruket til grunn som ditt normalforbruk. Det som er over det skal du ha tilbake. 13
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 God idé! det har jeg også tenkt over på det, skjønner du! Nå skal kommunen komme i gang med beretningene (som er absolutt feil og tvilsomme), og skal kontakte med i midten av januar. Spørmål her: går det an å foreslå til kommunen at jeg målet mitt forbruk over 12 mnder? Er det innenfor å vente ett helt år, før jeg får rettferdig kompensasjon? Anonymkode: 11338...353
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 Hvis du har lav inntekt har du rett på fri rettshjelp.. Anonymkode: f0ab9...54f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 Registrer målerstanden. Skru av alt der hvor du ikke bruker en uke, vask maskina di med klær og lignende. Mål på ny og gang med 52. Trekk av litt oppvarming for sommermånedene. Anonymkode: 26ca3...c45
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 Altså, registrer målerstanden på ny etter endt uke. Anonymkode: 26ca3...c45
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 Var din forrige bolig på ca samme størrelse som denboligendu bor i nå, og brukte du ca like mye strøm i forrige bolig som du har brukt i den boligen som du bor i nå? I så fall kanskje du kan legge frem dokumentasjon på hvor mye strøm du brukte pr år tidligere (i forrige bolig),og kanskje kommunen kan beregne tilbakebetalingen til deg etter hvilket strømforbruk du hadde i forrige bolig. Anonymkode: 49856...f79
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 Hvis kommunen faktisk har svindlet deg må du anmelde de. Anonymkode: da42d...a00 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Registrer målerstanden. Skru av alt der hvor du ikke bruker en uke, vask maskina di med klær og lignende. Mål på ny og gang med 52. Trekk av litt oppvarming for sommermånedene. Anonymkode: 26ca3...c45 Det blir uansett ikke riktig beregning av trådstarters strøm, fordi det ikke er sikkert at de andre naboene bruker like mye strøm fra kjelleren akkurat i de dagene som ellers i året. Og målerstanden? Strømmen i kjelleren går jo på trådstarters måler... Anonymkode: 49856...f79
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 Etter at du har fått egen strømmåler som gjelder kun for din leillighet, holder det vel å sjekke hva du bruker i strøm på en måned, og så kan strømselskapet ditt gjøre en beregning på ca hvor mye strøm du ville brukt på 1 år. Anonymkode: 49856...f79 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Første året var strømforbruket 22 787 kr, andre året 23 867 kroner. Anonymkode: 11338...353 Hvor mange kWh var dette beregnet etter? Anonymkode: 49856...f79
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir uansett ikke riktig beregning av trådstarters strøm, fordi det ikke er sikkert at de andre naboene bruker like mye strøm fra kjelleren akkurat i de dagene som ellers i året. Og målerstanden? Strømmen i kjelleren går jo på trådstarters måler... Anonymkode: 49856...f79 Herregud, var det så vanskelig å begripe det jeg skrev? Hva som er snitt forbruket når de snylter strøm vet ts jo. Poenget er å finne ts sitt forbruk. Ved å stenge av snylterene i ei uke og å måle i oppstart av uka og når den er endt så finner de ut ts faktiske forbruk, og så ved å gange det med 52 så finner de ca årsforbruk. Så trekkes det fra forbruket med snyltinga og så er differansen det kommunen skylder, har det vart i flere år så ganges det med antall år. Det faktiske forbruket som er snyltet blir umulig å finne ut av, det går kun ann å finne ca mål. Kommunen har driti seg ut så de blr bare legge seg langflate og betale. Pluss å endre tilstanden slik at ts ikke betaler andres forbruk fremover. Andre har fått årevis med gratis strøm når slikt er blitt oppdaget..... Anonymkode: 26ca3...c45
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #15 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, var det så vanskelig å begripe det jeg skrev? Hva som er snitt forbruket når de snylter strøm vet ts jo. Poenget er å finne ts sitt forbruk. Ved å stenge av snylterene i ei uke og å måle i oppstart av uka og når den er endt så finner de ut ts faktiske forbruk, og så ved å gange det med 52 så finner de ca årsforbruk. Så trekkes det fra forbruket med snyltinga og så er differansen det kommunen skylder, har det vart i flere år så ganges det med antall år. Det faktiske forbruket som er snyltet blir umulig å finne ut av, det går kun ann å finne ca mål. Kommunen har driti seg ut så de blr bare legge seg langflate og betale. Pluss å endre tilstanden slik at ts ikke betaler andres forbruk fremover. Andre har fått årevis med gratis strøm når slikt er blitt oppdaget..... Anonymkode: 26ca3...c45 Hvordan kan ts stenge av snylterne i en uke? Anonymkode: 49856...f79
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #16 Skrevet 3. januar 2018 Trådstarter, er sikringsskapet ditt inne i leilligheten din? Om du feks tar ut sikringene som går til strømmen i kjelleren, kan du få til å gjøre en slik ukesmåling av ditt forbruk som AB c45 beskriver. Anonymkode: 49856...f79
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #17 Skrevet 3. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, var det så vanskelig å begripe det jeg skrev? Hva som er snitt forbruket når de snylter strøm vet ts jo. Poenget er å finne ts sitt forbruk. Ved å stenge av snylterene i ei uke og å måle i oppstart av uka og når den er endt så finner de ut ts faktiske forbruk, og så ved å gange det med 52 så finner de ca årsforbruk. Så trekkes det fra forbruket med snyltinga og så er differansen det kommunen skylder, har det vart i flere år så ganges det med antall år. Det faktiske forbruket som er snyltet blir umulig å finne ut av, det går kun ann å finne ca mål. Kommunen har driti seg ut så de blr bare legge seg langflate og betale. Pluss å endre tilstanden slik at ts ikke betaler andres forbruk fremover. Andre har fått årevis med gratis strøm når slikt er blitt oppdaget..... Anonymkode: 26ca3...c45 Beklager at jeg ikke greide å forstå det. Anonymkode: 49856...f79
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #18 Skrevet 3. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter, er sikringsskapet ditt inne i leilligheten din? Om du feks tar ut sikringene som går til strømmen i kjelleren, kan du få til å gjøre en slik ukesmåling av ditt forbruk som AB c45 beskriver. Anonymkode: 49856...f79 Ps. MEN jeg ville ikke gjort dette uten å snakke med kommunen om det, i tilfelle noen av de sikringene går til lys i trappeoppganger og andre nødvendige ting. Jeg ville VENTET til jeg fikk ny strømmåler, med å måle eget strømforbruk. Anonymkode: 49856...f79 1
Dr. A. Kula Skrevet 3. januar 2018 #19 Skrevet 3. januar 2018 Nå er det vel ikke så enkelt. For det første vil en beregning av ditt "normale" forbruk i en begrenset periode lett kunne påvirkes av at du har en gevinst ved å underforbruke i målingsperioden. Det vil si at du kanskje fyller vaskemaskinen litt mer enn vanlig, utsetter en vask til etter perioden, har varmen på litt lavere enn normalt etc. Selv om du faktisk ikke gjør dette (bevisst) så kan likevel kommunen hevde at målingen er feil pga dette om det avviker mye utifra annen normal. Videre har du hatt høy regning i to år (minst), og dette forbruket skulle du reagert på tidligere. Du har et undersøkelse ansvar. Litt som at du sier opp avisen, men den fortsetter å komme og du ikke gir beskjed før neste regning i stedet for første dag den kommer etter at avtalen var avsluttet. Du kan prøve å sjekke ut forbruk hos andre med tilsvarende leiligheter og legge det til grunn for en beregning Det er helt feil å påstå at kommunen har svindlet deg Det har skjedd en feil, men den er neppe gjort med overlegg for at du skulle ta kommunens del av strømregningen. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #20 Skrevet 3. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, siden jeg flyttet inn i en kommunal leilighet, har kommunen svindlet meg i flere år. Jeg har oppdaget dette nå i det siste. Kommunen eier både den leiligheten jeg bor i, en annen leilighet og en kjeller. Denne kjelleren er en felles rom hvor mange folk bruker strøm; vaskemaskin, tørketrommel, lys, og strøm i forbindelse med oppussing av en annen bolig. Problemet er at strømforbruket i denne kjelleren er knyttet til min egen strømforbruk, og dette har ingen fortalte meg da jeg flyttet inn (dette visste jeg ingenting om, og kommunen informerte meg ikke om det). Resultatet ble at jeg har betalt alt for mye strøm i disse årene (strøm som egentlig andre hadde forbrukt). Jeg har ALDRI brukt denne kjelleren! Kommunen sa at jeg skal få kompensasjon, men at de vet ikke hvordan de skal regne ut mine faktiske strømforbruk og den forbruken som har gått over mitt eget. leiligheten er ca 60 kvm, har ingen oppvarming i gulvet bortsett fra badet. Jeg bruker lite strøm fordi jeg bruker mest peisen. Jeg bruker en vaskemaskin 1 gang i uken, men har ikke tørketrommel. Det er 2 personer som bor her. Jeg frykter at kommunen skal regne ut beløpene ut ifra gjetting, for det var det de sa siste gang jeg snakket med de. Det så ut som om de vil betale et beløp som er så lavt som mulig (det var inntrykket jeg hadde da jeg snakket med de). Første året var strømforbruket 22 787 kr, andre året 23 867 kroner. Dette syns jeg er ekstremt mye da jeg bruker veldig lite strøm. Forklaringene var at pga det som er nevnt overfor, er det ikke overraskende at strømmen var for dyrt. Jeg har ikke råd til skaffe meg en advokat pga veldig trangt økonomi som jeg ikke vil utdype mer. Spørsmål til dere som kan om juss, lover og regler: hva kan jeg gjøre for å finne frem de adekvate beregningene for å konfrontere kommunens beregninger? noen tips? Jeg er desperate etter noen råd. Anonymkode: 11338...353 Du er da vel ikke den første som bor i denne kommunale leiligheten? Når kommunen vet om dette og likefullt leier ut så leier de ut ulovlig. Det finnes flere som driver med fri rettshjelp rundt om i landet, og det er mulig du kan få fri rettshjelp hos advokat om økonomien din er så lav. Ellers har vel kommunen en ombudsmannsordning el der du kan henvende deg? Hvordan har du funnet ut at strømmåleren din også belastes for strøm på fellesarealet? Anonymkode: 5d6a1...697
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå