Ulrikke Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Tanken har streifet meg før, men det ble så tydelig i dag etter første trening etter juleferie. 12-åringen hoster en godt stund etter at treningen er ferdig. Hun sier selv at hun ikke hoster mens hun trener. Jeg hadde selv anstrengelsesutløst astma, tror jeg fikk diagnosen i starten av ungdomsskolen. Jeg tetnet under aktivitet, særlig hvis det var "rett på" uten oppvarming (og feks hvis man måtte beinfly til bussen plutselig). Jeg kjente at jeg ble tett, og hostet også en del. Nå har jeg googlet og skjønt at det er mulig å ha en variant hvor symptomene kommer når man er ferdig med å trene. Noen som har vært borti denne typen? Jeg har vært verst når det har vært kaldt eller i pollensesongen (pollenallergi). Jentungen trener inne (lagidrett), men det kan jo oppstå allikevel... Jeg skal uansett til legen i slutten av uka pga noe helt annet, så jeg lurte på om jeg skulle nevne det for ham og sjekke om han vil se henne selv eller evt. henvise... Jeg har jo astmamedisiner men vil ikke prøve dem på henne uten å ha snakket med legen. Noen her som har vært borti den typen astma som kommer når man er ferdig med aktiviteten? Jeg hadde ikke hørt om den før...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Jeg har hatt det siden jeg var tre mnd. Vil anbefale deg å få henne til en lege som henviser til spesialist. Er mange typer medisiner. Og vi er alle forskjellige. Ikke sikkert Bricanyl eller Ventolin fungerer for hennes type. Og i såfall, så kanskje det må kombineres med noe som inneholder kortison. Hun bør bli sett på. Anonymkode: 9d57a...4d8
Ulrikke Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt det siden jeg var tre mnd. Vil anbefale deg å få henne til en lege som henviser til spesialist. Er mange typer medisiner. Og vi er alle forskjellige. Ikke sikkert Bricanyl eller Ventolin fungerer for hennes type. Og i såfall, så kanskje det må kombineres med noe som inneholder kortison. Hun bør bli sett på. Anonymkode: 9d57a...4d8 Ja, jeg fikk det også da jeg nærmet meg puberteten eller i starten liksom... Husker jo ikke nøyaktig... Bruker Ventoline og Seretide selv, men klart hun må få sitt individuelt tilpasset evt. Har alltid tenkt at hun har vært heldig som ikke har arvet pollenallergien min, men man kan jo selvfølgelig få astma uten allergi også...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 33 minutter siden, Ulrikke skrev: Tanken har streifet meg før, men det ble så tydelig i dag etter første trening etter juleferie. 12-åringen hoster en godt stund etter at treningen er ferdig. Hun sier selv at hun ikke hoster mens hun trener. Jeg hadde selv anstrengelsesutløst astma, tror jeg fikk diagnosen i starten av ungdomsskolen. Jeg tetnet under aktivitet, særlig hvis det var "rett på" uten oppvarming (og feks hvis man måtte beinfly til bussen plutselig). Jeg kjente at jeg ble tett, og hostet også en del. Nå har jeg googlet og skjønt at det er mulig å ha en variant hvor symptomene kommer når man er ferdig med å trene. Noen som har vært borti denne typen? Jeg har vært verst når det har vært kaldt eller i pollensesongen (pollenallergi). Jentungen trener inne (lagidrett), men det kan jo oppstå allikevel... Jeg skal uansett til legen i slutten av uka pga noe helt annet, så jeg lurte på om jeg skulle nevne det for ham og sjekke om han vil se henne selv eller evt. henvise... Jeg har jo astmamedisiner men vil ikke prøve dem på henne uten å ha snakket med legen. Noen her som har vært borti den typen astma som kommer når man er ferdig med aktiviteten? Jeg hadde ikke hørt om den før... Ditt barn skal ikke bruke dine astmamedisiner! Medisiner deler man aldri (det er faktisk straffbart) og særlig ikke med barn. Skal hun undersøkes skikkelig så er det og å fortrekke før hun får noen som helst variant av astmamedisiner. De fleste leger vil se og snakke med pasienten før de skriver henvisning. Dette kan du eventuelt få en hastetime til. Lær henne langsom oppvarming før trening og å dekke til munn og nese med sjerf før hun går ut i minusgrader. Kulde på astmaluftveier er skjelden heldig og fører lett til bronkitt og lungebetennelse. Jonasmaske kan bestilles fra naaf.no Der er tre perioder i livet vi er særlig utsatt for astma og allergiutvikling, i babysadiet, puberteten og overgangsalderen. I tillegg kommer provokasjon av stoffer utenfra som vi har hele livet. Anonymkode: 0caa3...236
Ulrikke Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ditt barn skal ikke bruke dine astmamedisiner! Medisiner deler man aldri (det er faktisk straffbart) og særlig ikke med barn. Skal hun undersøkes skikkelig så er det og å fortrekke før hun får noen som helst variant av astmamedisiner. De fleste leger vil se og snakke med pasienten før de skriver henvisning. Dette kan du eventuelt få en hastetime til. Lær henne langsom oppvarming før trening og å dekke til munn og nese med sjerf før hun går ut i minusgrader. Kulde på astmaluftveier er skjelden heldig og fører lett til bronkitt og lungebetennelse. Jonasmaske kan bestilles fra naaf.no Der er tre perioder i livet vi er særlig utsatt for astma og allergiutvikling, i babysadiet, puberteten og overgangsalderen. I tillegg kommer provokasjon av stoffer utenfra som vi har hele livet. Anonymkode: 0caa3...236 Nei, det er jo det jeg sier... At hun ikke får mine medisiner... Beskrev det bare for å si at jeg ikke hadde prøvd medisiner for å se om det hadde effekt... Har jo astma selv, og vet at kulde ikke er heldig.... Men nå går hun jo selvfølgelig ut i kulda med en gang etter at trening er over selv om treningen foregår inne, det kan jo ha påvirkning sikkert... Hender de løper ute når det ikke er speilblankt også. Får ta henne med til legen, ja. Trodde først denne hostingen var tilfeldig, hun har vært en del forkjølet i vinter, men det ble VELDIG tydelig i dag når det var såpass lenge siden siste trening/kamp...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 12 minutter siden, Ulrikke skrev: Nei, det er jo det jeg sier... At hun ikke får mine medisiner... Beskrev det bare for å si at jeg ikke hadde prøvd medisiner for å se om det hadde effekt... Har jo astma selv, og vet at kulde ikke er heldig.... Men nå går hun jo selvfølgelig ut i kulda med en gang etter at trening er over selv om treningen foregår inne, det kan jo ha påvirkning sikkert... Hender de løper ute når det ikke er speilblankt også. Får ta henne med til legen, ja. Trodde først denne hostingen var tilfeldig, hun har vært en del forkjølet i vinter, men det ble VELDIG tydelig i dag når det var såpass lenge siden siste trening/kamp... Har hun vært en del forkjølet de siste ukene/månedene så er det og et signal om at en astma utvikling kan være på vei. Utsettes hun for dårlig inneklima i form av lekkasjer/gamle inntørkede og akjulte lekkasjer og dermed muggsopp hjemme eller på skolen? Det kan nemlig trigge forkjølelser som igjen trigher astma. Anonymkode: 0caa3...236
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 Vet ikke helt men tror jeg kan ha astma av en eller annen type. Dette kjente jeg meg igjen i fra NHI https://nhi.no/sykdommer/lunger/astma/astma-anstrengelsesutlost/?page=2 "snørende, smertefull følelse i brystet og rask utmattelse" Har aldri vært til legen for det selv men det er nok ikke så dumt å få barnet ditt undersøkt TS. Anonymkode: 98808...969
Ulrikke Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hun vært en del forkjølet de siste ukene/månedene så er det og et signal om at en astma utvikling kan være på vei. Utsettes hun for dårlig inneklima i form av lekkasjer/gamle inntørkede og akjulte lekkasjer og dermed muggsopp hjemme eller på skolen? Det kan nemlig trigge forkjølelser som igjen trigher astma. Anonymkode: 0caa3...236 Nja, hjemme er det nok ikke det, men på skolen sliter de med ventilasjon som ikke fungerer osv, dårlig luft og enten kjempevarmt eller iskaldt... Forsåvidt et godt poeng....
Ulrikke Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt men tror jeg kan ha astma av en eller annen type. Dette kjente jeg meg igjen i fra NHI https://nhi.no/sykdommer/lunger/astma/astma-anstrengelsesutlost/?page=2 "snørende, smertefull følelse i brystet og rask utmattelse" Har aldri vært til legen for det selv men det er nok ikke så dumt å få barnet ditt undersøkt TS. Anonymkode: 98808...969 Ja, det som passer der er at det kommer som regel innen 15 minutter etter avsluttet anstrengelse.... Jeg fikk det alltid mens jeg holdt på, og jeg har jo i "alle år" trodd at det var sånn det var, men så fant jeg jo tilsvarende som dette da jeg googlet... Hun er ikke veldig plaget enda, men vi tar det jo nå når vi tror vi har sett sammenhengen, så klart!! Høres ut som om du burde gå til legen selv også om du opplever det sånn Finnes ikke noe bedre enn astmamedisin som funker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå