Gå til innhold

Katt som gjør fra seg inne - avlive?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg desperat. Vi har to katter (søsken) og den ene har begynt å gjøre fra seg inne. Vi har kattedo som begge har gått i siden de var små uten problemer. Har gjort alt etter boka når det gjelder å venne kattene til å være ute og gjøre fra seg ute. Nå på vinteren har vi kattedo inne så kattene kan være inne mens vi er på jobb. Den ene katten har begynt å gå inn for å drite, og det er jo helt greit om den bare hadde dritt i kassa. Det gjør den ikke og jeg må ukentlig tørke dritt fra gulv, vinduskarmer og sofa. Vi må ha tepper i sofaen så den ikke skal bli bæsjet direkte på. 

Kattene er sterilisert og fulgt opp av veterinær, så det er ingenting som tilsier at det skal være noe galt med den ene. De er rett over ett år. Jeg orker ikke å gå og tørke mer dritt. Da jeg bodde hjemme hadde mora mi en katt som plutselig begynte å drite inne og det gikk et år før mamma tok den til dyrlegen og ga den en sprøyte. Da hadde den dritt ned alle senger og møbler, og det var tilsynelatende ingenting galt med den, den la seg bare til noen ekle vaner. 

Er det noen som har vært borti noe av dette? Er det innafor å gi katten "ei kule" når jeg har prøvd det meste? Søsteren har aldri (bank i bordet) hatt problemer med hverken tiss eller bæsj, det er kun denne som alltid går og strør rundt seg med dritt. Barna er snille med dyrene så det er heller ikke det at den er stressa. 

Anonymkode: b7c69...f21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du prøvd for å endre dette da? Synes ikke det er greit å avlive i en slik situasjon før man har prøvd alt.

Anonymkode: 9408d...5d6

• Liker 9
Skrevet

Så fordi katten ikke bruker doen ordentlig så skal han få kula?

AnonymBruker
Skrevet

Har der forslag til endring? 

TS

• Liker 4
Skrevet

Du må forsøke hardere, det er ikke fair å avlive. Ta den til dyrlegen for en skjekk. Søk råd hos dyrlege. Vask kattedoen hver dag. Kjøp en do til, flytt den og se om katten liker det bedre.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Lyst til å anmelde tråden til Mattilsynet. 

Anonymkode: 8b7ca...2e5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har der forslag til endring? 

TS

Er katten fin i magen? Løs, hard? Dersom helt fin kan du prøve flere doer, andre doer, do andre steder, andre typer sand (uten lukt, grovere eller finere korn, klump/ikke klump). Pass på at doen står på et sted de får gå i fred og som er et godt stykke unna maten. Selv om barn er snille med dyr kan det hende den er stresset av andre ting, i juletider er det ofte mye besøk og/eller mye tid hjemme alene, kanskje er det dyr utenfor som andre katter, rådyr o.l også. Kan også anbefale deg å sjekke ut "my cat from hell" sine episoder med dette problemet, der finner du nok mange tips :) 

Min katt går alltid på doen sin, men om han er hard i magen setter det seg ofte fast en klump i pelsen som da blir dratt over hele huset til den faller av en eller annen upassende plass. Byttet for og nå har vi ikke det problemet lengre.

Kan også hende han er skikkelig misfornøyd med temperaturen ute, og at det ordner seg av seg selv til våren uten å bli et problem neste vinter.

AnonymBruker
Skrevet

Forsøk en do til, noen katter kan plutselig bestemme seg for å bli kresne. Men det er litt rart at det skjer på så mange steder, de finner seg gjerne et sted som blir «favorittstedet» å gjøre fra seg på. 

Jeg skjønner frustrasjonen jeg altså. Det er de som mener at man skal tåle 10 år med en pus som bæsjer ned alt av tekstiler osv. Det skal man altså ikke. Jeg mener at dersom det viser seg at katten er helt frisk etter undersøkelser hos dyrlege så er det lite man får gjort. Man kan umulig vite hva som er problemet til pus dersom man har forsøkt alt, ny do, flere doer på forskjellige steder, vasket med middel som fjerner lukt osv. 

Anonymkode: 8f8ea...2a7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, minister-mio skrev:

Du må forsøke hardere, det er ikke fair å avlive. Ta den til dyrlegen for en skjekk. Søk råd hos dyrlege. Vask kattedoen hver dag. Kjøp en do til, flytt den og se om katten liker det bedre.

Burde fått det med i HI. Men jeg har kjøpt to kattedoer, renset den for tiss og bæsj hver dag, skiftet all sanda hver dag, sjekket katta hos dyrlege, "fotfulgt" katten og tatt den ut når den har begynt å finne plass å bæsje, lagt kattesand gud hvet hvor mange plasser ute og plassert katta i sanda for å vise den at doen er ute, skiftet kattemat (kjøper bare kvalitetsfor) og sikkert enda flere ting... Jeg kan ikke slutte i jobben og være hjemme hele tida bare fordi katta har funnet det for godt å gjøre fra seg andre steder enn i kattedoen. Har også snakket med flere veterinærer om denne katta som sier at de har forståelse for om jeg velger å avlive da det er veldig vanskelig å avvenne katta med denne uvanen... Men så er den jo så søt når den ikke driter inne også da, skikkelig kosepus. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hva hadde Mattilsynet gjort med anmeldelsen?

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene. Du kan jo tilby deg å overta pusen. Siden masse avføring i huset ikke gjør deg noe.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hva hadde Mattilsynet gjort med anmeldelsen?

TS

Ignorer brukeren. Mattilsynet bryr seg ikke om man må ta stedet og avlive en katt som har fått en slik uvane.

AnonymBruker
Skrevet

Til og med jeg, som synes katter er kjipe dyr, har mer omsorg for katten din enn deg. 

Nei. Man avliver ikke før man faktisk har forsøkt. 

Anonymkode: 53825...221

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk en do til, noen katter kan plutselig bestemme seg for å bli kresne. Men det er litt rart at det skjer på så mange steder, de finner seg gjerne et sted som blir «favorittstedet» å gjøre fra seg på. 

Jeg skjønner frustrasjonen jeg altså. Det er de som mener at man skal tåle 10 år med en pus som bæsjer ned alt av tekstiler osv. Det skal man altså ikke. Jeg mener at dersom det viser seg at katten er helt frisk etter undersøkelser hos dyrlege så er det lite man får gjort. Man kan umulig vite hva som er problemet til pus dersom man har forsøkt alt, ny do, flere doer på forskjellige steder, vasket med middel som fjerner lukt osv. 

Takk for forståelsen. Vasker også med midler som skal fjerne lukten og har sprayet cat-off eller hva det heter på steder som katten ikke skal gå, det hjelper rett og slett ikke. Dette er ikke lett... Men det er bare ikke noe gøy å tørke dritt flere ganger i uka.

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Burde fått det med i HI. Men jeg har kjøpt to kattedoer, renset den for tiss og bæsj hver dag, skiftet all sanda hver dag, sjekket katta hos dyrlege, "fotfulgt" katten og tatt den ut når den har begynt å finne plass å bæsje, lagt kattesand gud hvet hvor mange plasser ute og plassert katta i sanda for å vise den at doen er ute, skiftet kattemat (kjøper bare kvalitetsfor) og sikkert enda flere ting... Jeg kan ikke slutte i jobben og være hjemme hele tida bare fordi katta har funnet det for godt å gjøre fra seg andre steder enn i kattedoen. Har også snakket med flere veterinærer om denne katta som sier at de har forståelse for om jeg velger å avlive da det er veldig vanskelig å avvenne katta med denne uvanen... Men så er den jo så søt når den ikke driter inne også da, skikkelig kosepus. 

TS

Hver dag er ikke nok, du bør ta det morgen før du drar på jobb, når du kommer hjem og før du legger deg. Katter liker en ren do. Anbefaler også klumpesand så slipper du skifte ut all sanda, det er mye billigere på sikt og lukter som regel bedre :) Du skriver "for å vise den at doen er ute?" Skrivefeil eller er den faktisk utendørs?

Det er nok ikke en uvane, det er en grunn til dette. Du kan iallefall starte med å rense doen 3x per dag og prøve en annen type sand i en av doene, evt kjøpe en 3. do til ny sand og se om denne faller i smak :)

AnonymBruker
Skrevet

Til og med jeg, som synes katter er kjipe dyr, har mer omsorg for katten din enn deg. 

Hva mer mener du jeg skal forsøke?

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du sikkert gode råd å komme med å da? Eller måtte du inn her bare for å være ekkel? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag er ikke nok, du bør ta det morgen før du drar på jobb, når du kommer hjem og før du legger deg. Katter liker en ren do. Anbefaler også klumpesand så slipper du skifte ut all sanda, det er mye billigere på sikt og lukter som regel bedre :) Du skriver "for å vise den at doen er ute?" Skrivefeil eller er den faktisk utendørs?

Det er nok ikke en uvane, det er en grunn til dette. Du kan iallefall starte med å rense doen 3x per dag og prøve en annen type sand i en av doene, evt kjøpe en 3. do til ny sand og se om denne faller i smak :)

Jeg har strødd kattesand i grøfter og bed utenfor for å vise katten at den også kan gå på do ute. Men den går altså inn og driter ofte på gulvet i stedet for ute eller i kassa (som står inne nå på vinteren). 3 doer har jeg rett og slett ikke plass til. Fjerner ofte kattesanden før jeg går på jobb og når jeg kommer hjem, men bæsjen havner alle andre steder likevel. De har ekstra klumpesand. Har prøvd de fleste typer kattesand. 

I dag hadde jeg nettopp renset doen og lagt i ny kattesand. Skulle på butikken og da jeg kom hjem lå det bæsj i vinduskarmen...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har prøvd alt og søkt råd hos veterinærer og fulgt opp over tid og ingenting virker hadde jeg gir katten en kule som du sier. Ingen orker å leve i et hus full av katte avføring. Farlig kan det være også (toxoplasmose ). 

Anonymkode: efea5...840

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Noen skulle bare ikke hatt dyr. Gi deg bort, så den får et bra liv hos noen andre som setter pris på katten sin. Avlive.. herregud.

Anonymkode: 34bd2...34d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...