AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Har mye jernmangel, og legen anbefalte Duroferon (100mg, en tablett daglig). Ser at mange får sterke bivirkninger av denne, så noen som har noen andre tabletter å anbefale? Må være høydose-jern, da jeg har mye jernmangel, og lavdose-jern er kun for å forebygge jernmangel. Anonymkode: e4f26...5b2
Miss.Wildfox Skrevet 2. januar 2018 #3 Skrevet 2. januar 2018 Jeg har alvorlig jernmangelanemi og tar Duroferon og Niferex annenhver dag. Begge er på 100mg, Niferex skal visstnok være mer skånsom for magen og tas opp på en annen måte. Niferex fås reseptfritt på apoteket. Men rådfør deg med lege før du begynner å endre en planlagt behandlingsplan. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 Jeg bruker Niferex når jeg må bruke jerntabl. Det er den eneste som jeg ikke får vondt i magen av. Anonymkode: 740f1...48f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mye jernmangel, og legen anbefalte Duroferon (100mg, en tablett daglig). Ser at mange får sterke bivirkninger av denne, så noen som har noen andre tabletter å anbefale? Må være høydose-jern, da jeg har mye jernmangel, og lavdose-jern er kun for å forebygge jernmangel. Anonymkode: e4f26...5b2 Apoteket kan fint svare deg på dette. For å skåne magen og få nok jern i dag når du har mangel så er Niferex et godt alternativ. Anonymkode: e5791...f9d 2
Amberleaf Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 Duroferon blir tatt opp i magesekken, Niferex blir tatt opp i tarmen og gir derfor mindre bivirkninger.
Skravla Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 36 minutter siden, CamillaCollett skrev: Jeg foretrekker Niferex. Det er min anbefaling også. Ikke hatt problemer med magen etter at jeg gikk over til disse.
Apekatten Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 Jeg tar tyggetabletter fra Collet. De er skånsom mot magen og god på smak.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 Jeg har prøvd både Ferroretard og Niferex. Liker best Niferex da den er mild mot magen. Jordmor som anbefalte den til meg, sa de brukte å gi ut disse på sykehuset også😊 Ferroretard blir jeg hard i magen av. Anonymkode: ef494...287
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 54 minutter siden, Apekatten skrev: Jeg tar tyggetabletter fra Collet. De er skånsom mot magen og god på smak. Collett jern inneholder 14 mg jern. Det er alt for lite for å bygge opp et jernlager. Da må man opp i 100 mg pr dag. Anonymkode: 740f1...48f
Tannkost Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 Dersom du trapper forsiktig opp er det svært liten risiko for bivirkninger.
Lill3My Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 (endret) Husk også at du må unngå å drikke laffe/te/koffein-holdig drikke sammen med maten fordi det hemmer opptaket av jern. C-vitamin har motsatt effekt og bedre opptaket så du kan med fordel spise feks paprika eller sitrusfrukt sammen med medisinen og måltider generelt :-) Endret 3. januar 2018 av Lill3My
fresia Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Jeg fikk ingen bivirkninger av Duroferon selv om jeg tok 200 mg daglig, men det er selvfølgelig individuelt
Apekatten Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Collett jern inneholder 14 mg jern. Det er alt for lite for å bygge opp et jernlager. Da må man opp i 100 mg pr dag. Anonymkode: 740f1...48f Åja, visste ikke at det var såpass lite jern i de🤦🏻♀️
Blod Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 Tråden stenges i henhold til forumets regelverk. Sitat * Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder som omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene. Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner, kosttilskudd og lignende. Se utfyllende forklaring her. Blod, mod
Anbefalte innlegg