Gå til innhold

Muskler vs fett

helenaa

Anbefalte innlegg

Det er to utsagn ute og går, og jeg lurer på sannhetsgehalten i dem:

Muskler veier mer enn fett

Når man har mye muskler forbrenner man mer, også når man sitter stille.

Stemmer dette? Er det merkbar forskjell eller er det bare noe man sier for å holde motet oppe hos trimmere og slankere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskler veier mer enn fett, men det blir ofte feilaktig fremstilt. Dersom man ikke går ned i vekt/eventuelt går opp, etter å ha trent styrke en liten stund, begrunnes det ofte med at "muskler veier mer". Man kan legge på seg max. 2 kg* muskler i året, og da skal man trene veldig ideelt.

* Tror dette er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette? Er det merkbar forskjell eller er det bare noe man sier for å holde motet oppe hos trimmere og slankere?

Det stemmer det, men man må være klar over nyansene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Det som er viktig med muskler er at de forbrenner masse energi... så ved å trene opp muskler så vil du forbrenne mere energi og fettlagre... Hvis en da har en sunn diett og trener riktig. En skal trene veldig veldig mye for å veie mere pga muskler :-)

hilsen Ienna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig med muskler er at de forbrenner masse energi... så ved å trene opp muskler så vil du forbrenne mere energi og fettlagre... Hvis en da har en sunn diett og trener riktig. En skal trene veldig veldig mye for å veie mere pga muskler

Er det noen som har tall på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at man trenger å "trene veldig, veldig mye" for å veie mer pga muskler.

Hadde ikke jeg hatt muskler, hadde jeg nok veid litt mindre.

Jeg vet dessverre ikke så mye om tall når det gjelder forbrenning, men det stemmer at man generelt forbrenner mer med større muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Muskler veier mer enn fett

Det er kjekt å vite at muskler har en høyere massetetthet enn fett, og dermed også vil ta mindre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tall på dette?

Hei,

Så vidt jeg husker fra humanfysiologi (uten å ha sjekka boka) så forbrennes det meste av det vi inntar av energi av musklene i kroppen. Den glatte muskulaturen (dvs innvendig i magen og sånn) har en ganske konstant forbrenning, mens forbrenning i tverrstripet (dvs. i beina, armene osv osv) er avhengig av hvor mye vi beveger oss (mmm det er vel her cluet ligger). Fordøyelse og sentralnervesystemet står også for en del, men denne forbrenningen er også ganske konstant.

Såå, hvis vi sitte stille så står de musklene/organene som har konstant forbrenning for det meste... og resten blir lagret som fett.... og hvis vi beveger oss så kan musklene stå for en veldig stor del av forbruket av energi.... Den konstante forbrenningen varierer en god del fra person til person.

Det var noe sånt...

Hilsen

Ienna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...