Gå til innhold

Gir dere mye leker utenom bursdag og jul?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

barnet får ofte mye leker både til jul og bursdag. Men er en 2-3 leker jeg kunne tenkt meg å la barnet få før bursdag. Noe koster 500, annet 1500-2500. 

Er noe i meg som sier det blir feil, men likevel slår jeg ikke tanken fra meg.

Hvordan løser dere dette?

Anonymkode: 105b6...cf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gjør vi ikke og spesielt dyrere leker (over 500 kr) er forbeholdt bursdag og jul. Barn har godt av å kjenne på det å ønske seg noe og vente på det. Det hender de får småting innimellom, og siden alle tre barna har bursdag på vinteren (og det dermed er tett på jul, men deretter lang avstand til neste gaveanledning) har vi en tradisjon med at de får en sommergave hvor de i løpet av sommerferien (gjerne mens vi er bortreist og det er litt annet utvalg i butikkene) får plukke seg en litt dyrere ting i en lekebutikk. Hos oss hadde det vært helt uaktuelt å få gaver i den prisklassen du nevner utenom bursdag og jul.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir sjelden ungene noe (bortsett fra klær og ting de trenger selvsagt) utenom bursdag og jul. Men ungene får en masse året rundt likevel, grunnet gavmilde besteforeldre og andre slektninger... Ikke nødvendigvis dyre ting, men en masse småting. Utrolig irriterende, og det gjør at det å få gaver blir noe ungene forventer. :( 

Anonymkode: 7c4ba...345

AnonymBruker
Skrevet

Å putte penger på sparebøssen og spare på den måten til ting de ansker seg kan tidlig læres. Det gjør treåringene her. Lørdagspenger og besøkspenger går i sparebøssene. 

Anonymkode: 71f85...a69

Skrevet

Nei. Han har endel penger selv, bla fått til bursdag. De får han bruke til spill eller noe annet han ønsker seg. Han har bursdag tett opp mot jul, men får likevel ikke så mye ellers. En sommerferiegave kanskje.

Skrevet

Vår er så liten at h*n trenger litt supplering av leker gjennom året pga rask utvikling. Bursdag og jul er også nokså tett. Gaver i prisklasse flere tusen synes jeg ikke er en god ide å strø om seg med til barn utenom anledning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så dyre leker har de kun fått til bursdag/jul, eller spart til selv. 

Sykler, ski o.l har vi kjøpt på salg, og utstyret tilhører familien, ikke et bestemt barn. 

Anonymkode: 50b0d...c65

Skrevet

Nei, litt mer når eldste var baby, for å følge hans utvikling. Men nå når han snart er tre får han kun leker utenom bursdag og jul om han har vært flink hos lege eller tannlege. Særlig blodprøver opplever vi som utfordring. Da får han velge seg en liten ting. Heldigvis er det veldig sjeldent dette skjer

Skrevet

De får så og si ingen leker av oss utenom jul og bursdag. Leker til 1500 har jeg aldri kjøpt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja så klart gjør barna Det, 

Anonymkode: 29326...13b

• Liker 1
Skrevet

Nei. Noen unntak ved f.eks sykehusbesøk der vi føler barnet trenger en liten oppmuntring. Jeg ønsker at barna mine skal lære seg å ønske seg og å sette pris på ting og forstå at penger ikke vokser på trær. Vi har god råd og kunne kjøpt alt mulig om vi ville egentlig men jeg kjøper brukt utstyr og venter med å kjøpe ting til jeg ser det er et reelt behov. Blir uvel av bruk og kast mentaliteten mange har. 

Vi tar bort leker og setter de frem igjen og bytter ut med leker de allerede har. Gjensynsgleden er som regel større enn gleden over nye ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt blir det, han har bursdag i slutten av november, og jeg synes det er litt lenge å vente bortimot 11 mnd på noe man ønsker seg inderlig. Da kan det hende han har fått noe mellom der.

Pluss at det ikke er naturlig å gi sykkel eller andre sommerleker/utstyr til jul (synes jeg) så det får han gjerne på vårparten.

Anonymkode: 62abd...801

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men ikke dyre ting. 

Kjøper ting i bladhylle og lekebutikken månedlig som premie eller påskjønnelse for diverse ting. Dette da alle mine tre et under skolealder, og et hatchimal-egg gjerne er mye mer motivasjon for å tømme oppvaskmaskinen daglig i to uker,  enn 100 kroner er. 

De har også alltid fått velge en liten ting etter tannlegebesøk og frisørbesøk, da begge ærend tar oss rett forbi lekebutikken og er på samme senter. Men da snakker vi blyant med Elsa på, eller en liten sprett all. Typ kalendergave-størrelse. 

Vil heller premiere med dill enn med is. 

Anonymkode: c424d...3fc

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ikke dyre ting. 

Kjøper ting i bladhylle og lekebutikken månedlig som premie eller påskjønnelse for diverse ting. Dette da alle mine tre et under skolealder, og et hatchimal-egg gjerne er mye mer motivasjon for å tømme oppvaskmaskinen daglig i to uker,  enn 100 kroner er. 

De har også alltid fått velge en liten ting etter tannlegebesøk og frisørbesøk, da begge ærend tar oss rett forbi lekebutikken og er på samme senter. Men da snakker vi blyant med Elsa på, eller en liten sprett all. Typ kalendergave-størrelse. 

Vil heller premiere med dill enn med is. 

Trenger man å premiere med verken dill, is eller penger da? Barna mine lærer seg å hjelpe til med husarbeid fordi alle i en familie må bidra, ikke fordi de får noe for det. De får ikke premie for selvsagte ting som å dra til tannlegen (utenom den lille tingen de får av tannlegen da). Vi trenger å få ned forbruket i verden, ikke kjøpe enda mer dilldall som ingen trenger. Jeg tenker at barn som hele tiden får noe for alt de skal gjøre ender med å bli ganske storforlangende.

Anonymkode: b2e15...5c7

• Liker 4
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt blir det, han har bursdag i slutten av november, og jeg synes det er litt lenge å vente bortimot 11 mnd på noe man ønsker seg inderlig. Da kan det hende han har fått noe mellom der.

Pluss at det ikke er naturlig å gi sykkel eller andre sommerleker/utstyr til jul (synes jeg) så det får han gjerne på vårparten.

Anonymkode: 62abd...801

Må legge til at vi har kjøpt sykkel og akebrett utenom jul og bursdag. Hadde tenkt at han skulle få akebrett til jul, men mannen insisterte på at det var trasig om den snøen vi fikk i november var den eneste snøen vi fikk i vinter og akebrettet kom i desember 😂 jeg hørte motvillig på han og det var flaks for foreløpig ser det ut som han hadde rett ;) 

Men småting som biler, duplo og dingser kjøper vi ikke. 

Skrevet

Det løser jeg ved at barnet ikke får leker før jul/bursdag

Det er flere grunner til det:

- Å få innfridd ønsker for fort, tar bort gleden ved å få. Barnet bryr seg rett og slett mindre om tingen

- Slike gaver ødelegger jul/bursdag. De får jo leker uansett

- Jeg er overbevist om at det er en bjørnetjeneste overfor barnet som ikke gir bedre barndom. 

- Det blir dyrt (selvom jeg har god råd)

- Det blir enda flere leker som enten barnet må rydde, jeg må mase om at barnet må rydde eller som jeg må rydde

Sikkert flere gode grunner også

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger man å premiere med verken dill, is eller penger da? Barna mine lærer seg å hjelpe til med husarbeid fordi alle i en familie må bidra, ikke fordi de får noe for det. De får ikke premie for selvsagte ting som å dra til tannlegen (utenom den lille tingen de får av tannlegen da). Vi trenger å få ned forbruket i verden, ikke kjøpe enda mer dilldall som ingen trenger. Jeg tenker at barn som hele tiden får noe for alt de skal gjøre ender med å bli ganske storforlangende.

Anonymkode: b2e15...5c7

Man trenger ikke, men jeg gjør det noen ganger i året med hvert barn, samt med spesifikke oppgaver som de vil få ukepenger for senere. Det er ikke snakk om å bidra ved å rydde etter seg eller gjøre som man blir bedt om, men en fast oppgave som skal huskes selv. Det er en lønnet jobb i vår verden. Du oppdrar på din måte, jeg kjøper blyanter til mine etter turer til tannlegen. :)

Har vi avsporet nok, eller har du mer på lur for å føle deg som et bedre menneske og mor enn meg? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skøyter, ski og sykkel er noe de har fått utom bursdager, men det har stort sett blitt kjøpt brukt. Dette pga at det kan komme beskjed fra skolen med kort varsel om at i morgen er det ski/ skøyter i gymtimen. 

Skolen «forventer selvfølgelig ikke at alle eier dette utstyret men om vi ikke har kjenner vi helt sikkert noen å låne av». ( ja særlig, med så kort varsel...

dermed har vi bare måtte hatt sånt klart.. ellers bruker de av bursdagspenger til å kjøpe ting de ønsker seg. Får småtteri innimellom. De er meget takknemlige barn og forventer lite så da er det litt stas en gang i blant. 

Anonymkode: d00b6...021

Skrevet

Her har det blitt litt da han er 2år og er første barnet. Vi hadde virkelig ingenting fra før. Utrolig hva man trenger av småting som bøker, tegnesaker og andre hobbyting han har vist interesse for. Men de helt store og dyre tingene har vi ikke kjøpt. I høst (og still going strong) var han veldig opptatt av kjøkken med tilbehør så han fikk lekekjøkken fra IKEA i tidlig bursdagsgave. Han fikk denne en stund før og ingenting til bursdagen sin, fikk så mye annet at han ikke brydde seg stort om det. Handlet også endel trelekemat som han fikk melllom bursdag og jul, ville gi han den gleden å få noe nytt å leke med som han kunne glede seg over enn at alt skulle drukne i julegavene. Veldig fornøyd med det! Han fikk noen småting under treet som innebandyutstyr og trepuslespill, men det kostet ingenting. Imnebandykølla kostet 39kr og det har vært den største hiten av alle ting han noen gang har fått. 

Har han trengt leker i utviklingen har jeg kjøpt dette fortløpende men jeg kjøper sjelden leker som bare er leker, det er aktivitetsleker/puslespill/bøker og lignende. De unødvendige lekene får han nok av til bursdag og jul uansett. 

Når det er snakk om dyrere ting etterhvert som sykkel og sommeraktiviteter så tenker jeg han kommer til å få dette utenom, men da litt mindre gaver til bursdag/jul. Han er født sent på året og det er ufattelig kjipt å få ny sykkel når det er full vinter og det ikke kan brukes. Jeg tror ikke man skaper «bortskjemte» og krevende barn av sånt om man holder igjen ellers. For min del er det bare koselig å gi nødvendige ting når de minst venter det, men synes det er forskjell på å gi dyre gimmickleker som bare er morsomme for en periode og ikke varer kontra sykkel eller lego som bare er fint for hjernen- og motorikken.

• Liker 2
Skrevet

Generelt gir jeg lite leker utenom jul og bursdager. Unntakene er ting som blir brukt opp etter hvert, som hobbyting og tegnesaker og sesongleker. Litt kjipt for ungen som er født i november dersom hun skal få sommerleker til bursdag og jul. Ski, skøyter og sykkel har også noen ganger blitt kjøpt utenom. Spesielt vintersportutstyr blir ikke mye brukt og går i arv fra eldst til yngst, så da blir det litt feil dersom den eldste stadig vekk må få det i gave, mens de andre arver utenom. 

Jeg skal innrømme at når eldste var enebarn, så hendte det nok at jeg handlet leker utenom. Da kunne jeg også finne på å kjøpe blader til henne på butikken, men det blir jo fort 200 kroner dersom alle tre skal ha et blad. Med tanke på hvor mye leker jeg solgt, gitt bort og kastet opp igjennom årene syns jeg ikke de trenger noe mer enn til jul og bursdag. Det er ikke spesielt gøy med rom som flyter over. Jeg har også blitt ganske god på å velge ut de rette lekene utifra det de ønsker seg. Det er ganske mye som ser gøy ut på reklame eller i lekekatalogene som ikke er like gøy i virkeligheten som som har lite lekeverdi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...