Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi skal etter planen mest sannsynlig starte å prøve neste måned. Det jeg lurte på med dere andre prøvere, eller andre, hvordan dere "levde" i prøvetiden i forhold til kosthold etc? Noe dere føler hjelper, eller noe som skal hjelpe mer på fruktbarhet? :P (Kjerringråd kanskje) Jeg har forsåvidt en ganske sunn livsstil fra før, og trener regelmessig, men merker feks at kaffen for meg er vanskelig å "kutte" på. Hvordan gjorde/gjør dere feks det med kaffe i prøvetiden?:P

Går også på folat :=)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Levde så sunt som jeg kunne innen rimelighetens grenser. Levde ikke på brokkoli og havregryn - men spiste et sunt, godt og variert kosthold. Holdt meg helt unna alkohol - men kaffe og snus klarte jeg ikke å kutte før testen var positiv. Prøvde å slutte å snuse mange ganger på forhånd, men ikke tale om jeg klarte det. Med en gang jeg fikk to streker gikk snusen i bosset uten problemer. Så min erfaring er at enkelte ting er enklest å kutte ut når man har en reell grunn til det :P 

Anonymkode: 75252...04d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol og går ned til to kopper kaffe. Spiser uansett ikke godteri eller noe med mye tilsatt sukker.

Ellers er jeg mer bevisst på å spise mat som er bra for fordøyelsen fordi flere av medisinene kan ha bivirkninger som kvalme, magesmerter, oppblåsthet osv. Aner ikke om det har noen effekt, men har fram til nå unngått sånne plager.

Hvis jeg får positiv test skal jeg slutte helt med kaffe og droppe det lille jeg får i meg av kunstig søtning.

Tror det viktigste er å spise vanlig sunn mat jevnlig gjennom dagen og være litt aktiv hver dag.

Anonymkode: 0eee2...210

Skrevet

Ja, samme trnkte jeg. Og lkutte helt på feks kaffe når testen er positiv! Alkohol drikker jeg aldri uansett:)  Ei heller godteri osv. Så er kaffen somer mest «fyfy» hos meg pg evt bcaa som inneholder koffein😬k

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener og spiser sunn mat, men jeg drikker alkohol flere ganger i mnd! Eneste tiltaket jeg har gjort er å slutte med snus! Vært prøver siden mars i fjord. Har bare gjort meg inneforstått med at det kan ta (flere) år å bli gravid... derfor lever jeg helt normalt. Vil liksom ikke leve som om jeg er gravid i ett år før jeg blir gravid..

Vil anbefale å slutte med snus/røyk. Når man røyker/snuser har man også dårlig blodgjennomstrømning i kroppen - noe som ikke er helt heldig viss man ønsker å ha en sunn livsstil i prøve perioden.

Anonymkode: 1102c...db5

AnonymBruker
Skrevet

Drakk ikke alkohol og kuttet betraktelig i kaffen. Maks en kopp om dagen. Aller helst et par i uka bare. Gjorde susen det. 

Anonymkode: ca165...aad

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Drakk ikke alkohol og kuttet betraktelig i kaffen. Maks en kopp om dagen. Aller helst et par i uka bare. Gjorde susen det. 

Satt forresten på forsøk nr 2. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Jasmine88 skrev:

Ja, samme trnkte jeg. Og lkutte helt på feks kaffe når testen er positiv! Alkohol drikker jeg aldri uansett:)  Ei heller godteri osv. Så er kaffen somer mest «fyfy» hos meg pg evt bcaa som inneholder koffein😬k

Vær forberedt på å måtte slutte med nesten alt av kosttilskudd til trening, som proteinpulver, bcaa, kreatin osv. Mye er ikke testet på gravide, så anbefalingene er å kutte de ut, med mindre det står annerledes på selve pakningen da :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kuttet ut kaffe, da koffein kan klusse med hormoner og eggløsning. Forøvrig kan koffein også forringe sædkvaliteten. 

I dpo-land (mellom el og ikm) levde jeg "som gravid"; altså ikke alkohol, spekemat, osv. Men det skal sies at jeg "bare" prøvde i 6 mnd. Hadde jeg vært langtidsprøver, hadde jeg nok levd som normalt, man blir jo smågal etter hvert. 

Ellers spiste jeg sunt som vanlig. 

Anonymkode: 1db27...fe5

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Jasmine88 skrev:

Ja ikke sant. For meg var ikke tanken på et barn nok motivasjon til å slutte - men idet det faktisk var et barn der var det ingen problem å kutte både kaffe og snus på sekundet :) 

Anonymkode: 75252...04d

Skrevet

Jeg har kuttet alkohol og kaffe nå i prøveperioden. Har også kuttet ned på sukker og spiser dermed mindre godteri nå enn tidligere. Ellers spiser jeg sunt til vanlig med mye grønnsaker, lite prosessert kjøtt osv så har ikke gjort andre endringer i kosthold. 

Skrevet

Spise sunt og trene som normalt er vel en grei regel. :) Helst ikke lavkarbo og heller ikke mye sukker i dietten.  Har også droppet å prøve å slanke meg slik jeg vanligvis gjør etter julen. :P 

Jeg har kuttet ut kaffe men har hørt fra flere troverdige kilder at 1-3 kopper pr. dag ikke er noe problem. Alkohol drikker jeg ikke lenger nå som vi prøver, klarer meg fint uten. Og tar folsyre selvsagt. 

Ellers tar jeg dette kurset: https://www.coursera.org/learn/nutrition-pregnancy/home/welcome

Det er gratis og kjempebra. :) Anbefales om du vil vite mer om kosthold før og under svangerskapet. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Ede skrev:

Spise sunt og trene som normalt er vel en grei regel. :) Helst ikke lavkarbo og heller ikke mye sukker i dietten.  Har også droppet å prøve å slanke meg slik jeg vanligvis gjør etter julen. :P 

Jeg har kuttet ut kaffe men har hørt fra flere troverdige kilder at 1-3 kopper pr. dag ikke er noe problem. Alkohol drikker jeg ikke lenger nå som vi prøver, klarer meg fint uten. Og tar folsyre selvsagt. 

Ellers tar jeg dette kurset: https://www.coursera.org/learn/nutrition-pregnancy/home/welcome

Det er gratis og kjempebra. :) Anbefales om du vil vite mer om kosthold før og under svangerskapet. 

Stemmer. Når du begynner å nærme deg 5 kopper om dagen (vanlig størrelse kaffekopp) begynner det å påvirke fertiliteten. En annen ting er at store mengder koffein kan provosere spontanabort. Så jeg hadde uansett forholdt meg til mengden som er anbefalt gravide (100-200 mg) om dagen. Siden sjansen for spontanabort er størst i starten av et svangerskap, så er det jo greit å ha det i bakhodet under prøvingen. Gjelder også mannen, siden store mengder koffein kan redusere spermkvalitet :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...