Gå til innhold

Blod i sæden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så oppgitt over mannen min. I tre måneder har han hatt blod i sæden, men han nekter å gå til lege. Jeg har lest at dette bør sjekkes hvis det vedvarer og man er over førti, noe han er. Han mener han kan se an noen måneder til. Jeg er redd for at det skal være noe alvorlig i veien. Det er såpass mye blod at sæden er helt rødbrun, hver eneste gang. Jeg synes ærlig talt det er både skummelt og ekkelt.

Skal jeg slutte å bekymre meg? Eller mase mer på ham?

Anonymkode: 5ad5b...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor nekter han? Det kan jo være noe alvorlig som bare blir verre og verre jo lengre han venter. Jeg hadde mast på kjæresten min til han dro, men heldigvis er han fornuftig nok til å dra til lege på eget intiativ når noe sånt oppstår.

Anonymkode: c1afa...2c7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor nekter han? Det kan jo være noe alvorlig som bare blir verre og verre jo lengre han venter. Jeg hadde mast på kjæresten min til han dro, men heldigvis er han fornuftig nok til å dra til lege på eget intiativ når noe sånt oppstår.

Han mener at alt skyldes noe bagatellmessig og går over av seg selv, sånn er han med alt som har med helse å gjøre. Han kommer til å nekte for at han er dårlig hvis han ligger på bakken med hjerteinfarkt. Det hjelper nok ikke at det er de nedre delene det handler om, heller, for han er også veldig sjenert av seg.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

https://nhi.no/sykdommer/mann/ulike-sykdommer/blod-i-saden-hematospermi/

http://www.lommelegen.no/artikkel/sæd-endret-farge-eller-blod-i-sæden

Tja, trenger ikke være noe alvorlig, har han andre plager i tillegg? Hvis ja, da hadde jeg dratt ham i ørene etter meg til legen.

Si at ikke tør ha sex med ham før han har sjekket seg ;)

Ingen andre plager. Men er det ikke greit å få utelukket at det er prostatakreft?

God idé ;)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han mener at alt skyldes noe bagatellmessig og går over av seg selv, sånn er han med alt som har med helse å gjøre. Han kommer til å nekte for at han er dårlig hvis han ligger på bakken med hjerteinfarkt. Det hjelper nok ikke at det er de nedre delene det handler om, heller, for han er også veldig sjenert av seg.

Så uansvarlig av han.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen andre plager. Men er det ikke greit å få utelukket at det er prostatakreft?

God idé ;)

Jeg ville uansett fått ham til å sjekke seg for prostata, det bør alle voksne menn gjøre, uansett om de har blod eller ikke i sæden. Selv om sjansen er liten for at det er noe alvorlig, ville jeg mast til han gikk til legen. Men mange menn synes denne type undersøkelser er grusomme... 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så uansvarlig av han.

Ja, jeg mener det. Men han mener at jeg er hysterisk.

AnonymBruker
Skrevet

Et par måneder til kan være forskjell på liv eller død hvis det er kreft eller andre alvorlige ting. Det hadde jeg aldri akseptert. 

Anonymkode: ca2cb...829

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fortell han at om det ER prostatakreft kan ''et par måneder'' være forskjellen på om de kan fjerne en bit eller fjerne hele. ''et par måneder'' kan også være forskjellen på om de må ta lymfeknuter eller ikke. Jo raskere han går til lege, jo større er sjangsen for at han får beholde både ereksjonen og urinkontinensen. 

Anonymkode: 577ee...593

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en i infeksjon. Men i værste fall testilkelkreft. Noe som er blandt den hyppigste kreften hos menn. Den har 95% overlevelsesrate hvis det oppdages i tidefør det sprer seg.Men man oppdager ingenting hvos man Ikke sjekker det. 

Anonymkode: 8c68f...e5f

AnonymBruker
Skrevet

Han blir ikke frisk ved å la være å gå til legen. 

Anonymkode: b3f52...d34

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette i et år.. var ikke noe farlig.

Anonymkode: 7bcf4...8dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette i et år.. var ikke noe farlig.

Anonymkode: 7bcf4...8dc

Godt å høre! Det er jo mest sannsynlig ikke noe alvorlig, men jeg sover bedre om natta hvis han går til lege og får avkreftet at det et nor skummelt.

Gjest Axl Rose
Skrevet

Mest sannsynlig ingenting, men godt å få det sjekket. Han høres like vanskelig ut som meg når det gjelder å gå til lege. Det er ikke så enkelt å tvinge noen til lege, men du får prøve å snakke alvorlig til han. Hjelper som oftest på meg.

Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Blod, mod

AnonymBruker
Skrevet

Mas mer. Kjipt om han får dødsdom om noen måneder kun fordi han ikke gadd å sjekke det ut før liksom. Bedre å sjekke en gang for mye.

Anonymkode: bb7bd...7c1

Skrevet

Veit ikke om dette kan hjelpe eller om det bare gjør saken verre, men kanskje du kan tilby deg å bli med han? Sånn "nå bestiller jeg time til deg og så drar vi sammen". Kan jo være at han generelt gruer seg til hele legekonsultasjonen. Bestille time, være med han på venterom, eventuelt gå inn til legen sammen og gå ut når undesøkelser eventuelt blir gjort? Kanskje det hjelper at du er med han, sånn at han kommer seg dit. Om ikke inn til legen, bare være på venterommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...