AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Jeg ønsker en mellomstor hund fra ca. 10 til 25 kilo og står mellom to hunderaser. Dog er ikke størrelsen helt avgjørende for den hunderasen jeg velger da men har funnet en hunderase rundt 10 kilo og en annen hunderase rundt 20-22 kilo. Hva er kjekt med en 10 kilo hund eller 20 kilo hund og hva er dumt? Hvor mye vektlegger dere størrelsen på hunden i valg av hunderase? Anonymkode: 85480...93a
Majott Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Jeg vektlegger aller mest raseegenskaper. Så hvis det står mellom to raser, så ville jeg basert avgjørelsen på egenskaper istedet for antall kilo hund. Hvilke to raser vurderer du? Mine hunder er forresten rundt 40 kilo begge to. Hvis jeg kunne funnet samme egenskaper osv i en mindre rase, ville jeg kanskje ha vurdert det neste gang. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Så størrelse har inventing å si? Anonymkode: 85480...93a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 Ingenting og ikke inventing. Anonymkode: 85480...93a
Tabris Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 Størrelse går mer på dine personlige preferanser. Men jeg er enig med Majott at helse, gemytt og mentalitet er for meg mye, mye viktigere enn antall kilo. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 Antall kg har kun noe å si om hunden blir veldig stor, og har litt voldsomt gemytt. Man må vite at man klarer holde hunden igjen om den er av typen som kan finne på å prøve å hoppe på andre hunder/folk, eller som drar voldsomt. Om man vil gå mye på fjellet, kan det jo være greit å unngå de aller minste, som gjerne ikke vil klare å holde følge så lenge. Men ellers ville jeg sagt det var revnende likegyldig om hunden veier 10 eller 20 kg. Du klarer fint holde igjen såpass små hunder, og de er antageligvis store nok til å klare seg helt fint uansett tur. Så da ville jeg heller sett på gemytt, helse, mentalitet, og gjerne pelsstell (noen krever mye stell... ). Anonymkode: 46f16...1f1 1
happiest Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 Vektlegger at jeg skal ha styrke nok til å holde hunden igjen dersom noe skulle skje. En vet aldri. Dumt å ha en hund som er alt for sterk slik at du mister den og den f.eks går til angrep (hunden kan være snill, men en kan jo aldri vite). Tenker også det gjerne er lettere å få pass til en litt mindre hund? Mine veier rundt 12kg hver. De går i mitt tempo enten det er på tursti eller fjellet. Jeg klarer også å holde de begge igjen (hver sin arm), men de er ikke SÅ muskuløs.
Gjest -Willow Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Det eneste jeg visste før vi fikk hund var at jeg ikke ville ha en veldig liten eller veldig stor. Veldig små hunder ville jeg vært redd for å tråkke på, at andre hunder skulle lekt for hardt med den osv. Jeg ønsket en mer robust hund. En hund særlig mer over 30 kg var uaktuelt, for jeg vil kunne ha styrke nok til å ta kontroll om noe uforutsett skulle skje. Det er en fordel å ikke bli veltet over ende. En hund på 10 kg er ikke veldig liten, og ei eller er en hund på 22 veldig stor. Det kan være svært stor forskjell på tvers av raser selv om vekten er lik. Jeg ville i hvert fall ikke vektlagt antall kg i valget mellom to raser.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 Er det vanskelig å holde igjen en hund på 30-35 kilo? Anonymkode: 85480...93a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #10 Skrevet 17. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vanskelig å holde igjen en hund på 30-35 kilo? Anonymkode: 85480...93a Kommer an på hvor sterk du er og hvordan hunden oppfører seg. 30kg som rykker til kan være en utfordring. De fleste med hunder i den vektklassen trener iherdig på å gå pent i bånd, evt. har hunden i magebelte. Anonymkode: 0978a...295
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå