AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Jeg har en del venner fra før, men det er venner jeg fikk i barndommen og på ungdomsskolen, og nå har jeg glemt helt hvordan jeg "skaffet" dem. Hadde også mange venner på vgs, men ikke den type venner som man henger med på fritiden og tekster hver dag. Nå har jeg lyst til å utvide nettverket mitt, men hvordan gjør man det?? Mitt største problem er at jeg hater smalltalk, og er generelt uinteressert i livene til folk som bare er bekjente. Bryr meg liksom ikke med å spørre om ting kun av interesse, med mindre det er helt relevant til samtalen. Om jeg anstrenger meg så får jeg det jo til, men jeg tror det virker veldig påtatt. I tillegg er jeg litt beskjeden, og er ikke den som gjør mest ut av meg når jeg er rundt mange folk jeg ikke kjenner godt. Er heller ikke særlig sprudlende, jeg er for eksempel ikke den som kommer hoppende og sprettende og ønsker alle et godt nytt år, for å si det sånn. Ellers er jeg jo både snill og hyggelig og stort sett i godt humør. Hva gjør man for å komme over smalltalk-kneika? Anonymkode: 173cd...d66 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #3 Skrevet 2. januar 2018 Akkurat på samme måte som de vennene du har. Du havner over tid sammen med noen personer. Noen av de får du kjemi med og deler interesse med. Da blor dere venner og holder kontakten. Skal du ha flere venner. Så meld deg på et kurs, idrett eller whatever. Der treffer du folk. Noen av de blir du venn med på en naturlig måte. Anonymkode: 34a0c...751 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Akkurat på samme måte som de vennene du har. Du havner over tid sammen med noen personer. Noen av de får du kjemi med og deler interesse med. Da blor dere venner og holder kontakten. Skal du ha flere venner. Så meld deg på et kurs, idrett eller whatever. Der treffer du folk. Noen av de blir du venn med på en naturlig måte. Anonymkode: 34a0c...751 Hva om man er for fjern i toppen til å bli venn med noen på naturlig vis? Anonymkode: 2bdf9...f0a
Tvist Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 Er mange som trenger nye venner. Jeg har nettopp flyttet til et nytt sted og kjenner ingen her. Har planer om å bli med i et idrettslag og evt en frivillig organisasjon. 1
Morpheus Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, Tvist skrev: Er mange som trenger nye venner. Jeg har nettopp flyttet til et nytt sted og kjenner ingen her. Har planer om å bli med i et idrettslag og evt en frivillig organisasjon. Da kommer vennene naturlig av seg selv. De oppsøker deg ikke i sofaen.
Tvist Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, Morpheus skrev: Da kommer vennene naturlig av seg selv. De oppsøker deg ikke i sofaen. Er ikke jeg som er TS, jeg bare tipset henne.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 Jeg fikk mange nye venner i godt voksen alder da jeg ble aktiv innenfor en hobby som interesserte meg. Ble med på kurs, opplegg/treninger med andre osv. Anonymkode: f22ea...04d 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 Ts her. Jeg kjenner mange, og har forsåvidt ikke noe behov for å melde meg på noe kurs for å treffe folk. Vil liksom bare over den kneika der man går fra å prate om overfladiske ting til å være helt komfortable med hverandre(som med de vennene jeg har fra før). Er det jeg tydeligvis har glemt helt hvordan jeg gjør. Kommer liksom ikke "nær" nok til å bli skikkelige venner, og det er der problemet ligger. Som oftest er det jeg som trekker meg unna, mest fordi jeg mister interessen så fort fordi jeg ikke føler meg komfortabel i en så tidlig fase av et bekjentskap. Jeg er ikke kald eller noe, men unngår kanskje i større grad folk enn før, og da trekker de seg bort etterhvert. Jeg er sikkert dritrar, men føler dette er noe som har skjedd de siste årene. Vet ikke hva som mangler, så jeg klarer ikke å sette flere ord på det. Anonymkode: 173cd...d66
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg kjenner mange, og har forsåvidt ikke noe behov for å melde meg på noe kurs for å treffe folk. Vil liksom bare over den kneika der man går fra å prate om overfladiske ting til å være helt komfortable med hverandre(som med de vennene jeg har fra før). Er det jeg tydeligvis har glemt helt hvordan jeg gjør. Kommer liksom ikke "nær" nok til å bli skikkelige venner, og det er der problemet ligger. Som oftest er det jeg som trekker meg unna, mest fordi jeg mister interessen så fort fordi jeg ikke føler meg komfortabel i en så tidlig fase av et bekjentskap. Jeg er ikke kald eller noe, men unngår kanskje i større grad folk enn før, og da trekker de seg bort etterhvert. Jeg er sikkert dritrar, men føler dette er noe som har skjedd de siste årene. Vet ikke hva som mangler, så jeg klarer ikke å sette flere ord på det. Anonymkode: 173cd...d66 Du vil komme nærmere og bli bedre kjent,men du vil liker ikke small talk og er uinteressert i startfasen, da tror jeg en god løsning er flere opplevelser sammen! Finn på saker / aktiviteter der man gjør og opplever noe sammen, da vil du ikke tenke over om du pratet eller ikke og over tid vil du komme nærmere og folk vil kjenne seg nærere deg Anonymkode: ef071...973 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #11 Skrevet 5. januar 2018 Ofte er det fint og relasjonsbyggende å gå en lang tur sammen, med en digg matpakke eller noe. Da går ofte praten løst og man opplever noe fint sammen Anonymkode: 82da7...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #12 Skrevet 6. januar 2018 Nå vet jeg ikke om du jobber eller studerer. Men om det er fonk på studiet eller kollegaer så kan du bare begynne nforsiktig å være litt mer personlig i samtalen. Fortell noe om deg selv, familien, en eks, drømmer osv. Jeg føler dette skaper et tillitsbånd og det åpner opp for at den andre føler seg trygg på deg når du deler. Og det åpner for at den kan dele med deg tilbake. Etterhvert kan du bli mer fortrolig med noen og f. eks fortelle den noe du opplevde osv på tomannshånd og si st du bare måtte si det til noen. Da viser du at du ser på personen som en venn og du vil mest sannsynlig få igjen. Ellers kan du jo bare invitere til å finne på noe. Om du snakker med noen om hva de skal i helgen og de ikke skal noe kan du si at du skal ut med noen venninner og si at personen bare må bli med. Ikke føl at presset ligger på deg, den andre har sikkert like lyst til å være venner med deg. Så bare slapp av og vær deg selv. Folk tiltrekkes av dem som er fornøyde og komfortable med seg selv, uten at det innebærer at du må være en veldig utadvendt person. Bare vær sikker på deg selv. Anonymkode: 2f655...451 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #13 Skrevet 6. januar 2018 På 2.1.2018 den 17.04, AnonymBruker skrev: Jeg har en del venner fra før, men det er venner jeg fikk i barndommen og på ungdomsskolen, og nå har jeg glemt helt hvordan jeg "skaffet" dem. Hadde også mange venner på vgs, men ikke den type venner som man henger med på fritiden og tekster hver dag. Nå har jeg lyst til å utvide nettverket mitt, men hvordan gjør man det?? Mitt største problem er at jeg hater smalltalk, og er generelt uinteressert i livene til folk som bare er bekjente. Bryr meg liksom ikke med å spørre om ting kun av interesse, med mindre det er helt relevant til samtalen. Om jeg anstrenger meg så får jeg det jo til, men jeg tror det virker veldig påtatt. I tillegg er jeg litt beskjeden, og er ikke den som gjør mest ut av meg når jeg er rundt mange folk jeg ikke kjenner godt. Er heller ikke særlig sprudlende, jeg er for eksempel ikke den som kommer hoppende og sprettende og ønsker alle et godt nytt år, for å si det sånn. Ellers er jeg jo både snill og hyggelig og stort sett i godt humør. Hva gjør man for å komme over smalltalk-kneika? Anonymkode: 173cd...d66 Jeg vet det må høres vanskelig og slitsomt ut men jeg synes du bør fokusere litt mer på smaltalk. Det er bare en inngangsport til de ordentlige samtalene. Hvis du ikke starter med smaltalk kan du bli oppfattet som veldig direkte, og folk kan føle seg ukomfortabel med det. folk liker å snakke om seg selv så vis interesse for det de interesserer seg for! Uansett Anonymkode: 0002d...01a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #14 Skrevet 6. januar 2018 På 2.1.2018 den 19.57, Morpheus skrev: Da kommer vennene naturlig av seg selv. De oppsøker deg ikke i sofaen. De kommer ikke av seg selv, nei. Anonymkode: d743d...028
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #15 Skrevet 6. januar 2018 Når det gjelder nye venner så er det lurt å ikke være så kresen. Om noen har en lidenskap for noe så bli med selv om du kjeder vettet av deg. Ved å først henge med noen så lettere å treffe nye. Jeg vil sammenlikne det litt med arbeidslivet. For å få en jobb så må du først få en fot innenfor, selv om det ikke er drømmejobben. Når du først kommer inn er det lettere å få en mer interessant jobb eller bli forfremmet. Du får uansett et større nettverk gjennom flere muligheter. Jeg hadde ikke de aller beste vennene i begynnelsen men det var bedre enn ingenting. Jeg har lidd meg igjennom kjedelige gudstjenester og bråkete konserter. Nå kommer jeg til å kutte kontakten med to av de jeg pleier å omgås da jeg føler at kjemien ikke stemmer, men bare det at jeg har hengt sammen med dem en periode har gjort det enklere å koble meg på noen nye. Det er egentlig litt pussig at nå som jeg ikke stresser med å få nye venner, og egentlig har nok med mitt, får masse invitasjoner og forespørsler om sosialt samvær. Kanskje det er fordi jeg selv har klart å være åpen om min utilstrekkelighet og dårlig selvbilde, og at jeg har det kjipt for tiden? Det gjør det kanskje lettere for å åpne seg da de kjenner seg igjen? kan være verdt å prøve Anonymkode: 0002d...01a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå