AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Vår nabo har en katt som dessverre lider av omsorgssvikt. Katten får aldri komme inn, og kan sitte flere dager ute på trappa (katten er street smart, så på sommeren klarer den å skaffe mat selv, men nå er det snø overalt, så det er nok ikke like enkelt), den stinker og er FULL av klumper i pelsen. Jeg vet at det siste er veldig smertefullt for katten. For noen måneder siden varslet jeg Mattilsynet som kom på overraskelsesbesøk angående pelsklumpene. Bare noen dager etter var katten barbert, så jeg regner med at eieren fikk en streng advarsel om å få den til dyrelegen for å få bort klumpene. Siden katten er langhåret trenger den å bli børstet, og jeg trodde virkelig at eier kom til gjøre dette etter sist gang. Nå er pusen full av store klumper igjen, og den får komme inn hit innimellom for å varme seg.Som dyreelsker har jeg lyst til å kontakte Mattilsynet igjen, men jeg er litt redd for hva som vil skje. Tar de katten fra eier? Det er jo ikke så lett å adoptere bort en voksen katt, så jeg er redd for at den vil bli avlivet. Det vil jeg jo ikke ha skyld i. Jeg varsler naturligvis anonymt, sånn at naboen ikke skal utvikle et hat og ubehagelig stemning mot oss. Jeg liker katten, men er ikke interessert i å adoptere noen dyr akkurat nå.Så hva synes dere jeg bør gjøre for kattens beste og samtidig ha nabofred? Hva gjør Mattilsynet om jeg varsler dem? Anonymkode: 55429...b99 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Du SKAL kontakte Mattilsynet når dyr ikke har det bra. Håper virkelig de tar katten fra hjemmet, stakkars pusen. Anonymkode: 48a9e...6c0 10
Wenda Skrevet 2. januar 2018 #3 Skrevet 2. januar 2018 Hva er bedre? At katten fortsetter det livet den nå har eller at den blir avlivet? Si ifra! Kanskje katten til slutt får et nytt og godt hjem, ja kanskje den blir avlivet. Men alt er vel bedre enn hva den opplever nå 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 Syns å huske at jeg leste noe om lovendringer som skal tre i kraft snart, at mattilsynet skal få makten til å tvangsomplassere dyr. De har ikke hatt lov til det tidligere hvertfall, så det er kanskje ikke så mye de har hatt mulighet til å gjøre. Men uansett må du kontakte dem igjen, de tar det nok alvorlig. Anonymkode: 0e4d5...eec 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 6 timer siden, Wenda skrev: Hva er bedre? At katten fortsetter det livet den nå har eller at den blir avlivet? Si ifra! Kanskje katten til slutt får et nytt og godt hjem, ja kanskje den blir avlivet. Men alt er vel bedre enn hva den opplever nå Katten er frisk som en fisk, og vi naboene tar den inn i varmen og mater han innimellom, så jeg tviler på at den har lyst til å dø, liksom. Anonymkode: 55429...b99
Wenda Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 Men den har det jo ikke noe godt. Ellers ville du vel ikke vært bekymret. Et dyr vet ingenting om døden. Det er ikke slik at den vet den blir avlivet om en uke eller ikke og kan gjøre seg opp en mening om den ønsker det eller ikke. Et avlivet dyr lider ingen nød. Og dyr er så «heldige» at de faktisk kan bli avlivet dersom livet deres ikke er et verdig liv 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 Kontakt mattilsynet. Hilsen dyreelsker Anonymkode: 0c9c4...fc0 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 38 minutter siden, Wenda skrev: Men den har det jo ikke noe godt. Ellers ville du vel ikke vært bekymret. Et dyr vet ingenting om døden. Det er ikke slik at den vet den blir avlivet om en uke eller ikke og kan gjøre seg opp en mening om den ønsker det eller ikke. Et avlivet dyr lider ingen nød. Og dyr er så «heldige» at de faktisk kan bli avlivet dersom livet deres ikke er et verdig liv Alle har instinkt om å unngå døden. Om du skyter meg i hodet bakfra, så får jo ikke jeg heller med meg at jeg dør, men det betyr jo ikke at det er greit for meg av den grunn Om du bor med en mann som behandler deg dårlig, så er jo ikke det beste alternativet ditt om noen tar livet av deg. Det beste alternativet er jo om du blir kvitt mannen og får deg en bedre en. Anonymkode: 55429...b99 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Katten er frisk som en fisk, og vi naboene tar den inn i varmen og mater han innimellom, så jeg tviler på at den har lyst til å dø, liksom. Anonymkode: 55429...b99 Den blir jo ikke tatt vare på av eier. Du skal ringe Mattilsynet Anonymkode: 48a9e...6c0
Fugleskremsel Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle har instinkt om å unngå døden. Om du skyter meg i hodet bakfra, så får jo ikke jeg heller med meg at jeg dør, men det betyr jo ikke at det er greit for meg av den grunn Om du bor med en mann som behandler deg dårlig, så er jo ikke det beste alternativet ditt om noen tar livet av deg. Det beste alternativet er jo om du blir kvitt mannen og får deg en bedre en. Anonymkode: 55429...b99 Okei? Så du mener katten har det så fint at du ikke skal gjøre noe? Om du bor med en mann som behandler deg dårlig kan du stikke av....det kan ikke katten gjøre. Så dersom du eller andre ikke vil redde den. Så er det beste å kontakte noen som kan avlive den.
Sirah Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 Vi er plikta til å kontakte mattilsynet når vi ser dyr som ikke har det bra! Ring dem! Jeg ville vært forsiktig med å tatt den inn og matet den da jeg vet at flere dyrevernsorganisasjoner sier at dersom du gjør dette så har du påtatt deg ansvar for katten. Derfor er også klumpene med ett ditt problem. Vet dog ikke hva regelverket sier om dette. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle har instinkt om å unngå døden. Om du skyter meg i hodet bakfra, så får jo ikke jeg heller med meg at jeg dør, men det betyr jo ikke at det er greit for meg av den grunn Om du bor med en mann som behandler deg dårlig, så er jo ikke det beste alternativet ditt om noen tar livet av deg. Det beste alternativet er jo om du blir kvitt mannen og får deg en bedre en. Anonymkode: 55429...b99 Litt av en sammenligning du. Vi mennesker har evnen til å tenke at «sånn skal ikke ting være» og gjøre noe med det. En katt (eller dyr generelt) tenker «Ok, dette er sånn livet er». Du kan da virkelig ikke mene at en katt skal måtte leve med eiere som driter i den bare fordi «den vil jo sikkert leve»? Anonymkode: 48a9e...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 5 hours ago, Sirah said: Vi er plikta til å kontakte mattilsynet når vi ser dyr som ikke har det bra! Ring dem! Jeg ville vært forsiktig med å tatt den inn og matet den da jeg vet at flere dyrevernsorganisasjoner sier at dersom du gjør dette så har du påtatt deg ansvar for katten. Derfor er også klumpene med ett ditt problem. Vet dog ikke hva regelverket sier om dette. Dette gjelder nok bare når katten hovedsakelig bor hos noen andre, her er det jo flere naboer som tar den inn for å hjelpe den, så den har ikke byttet hjem. Anonymkode: cb264...9a6
Sirah Skrevet 3. januar 2018 #15 Skrevet 3. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder nok bare når katten hovedsakelig bor hos noen andre, her er det jo flere naboer som tar den inn for å hjelpe den, så den har ikke byttet hjem. Anonymkode: cb264...9a6 I følge de jeg har pratet med så mener de på at det gjelder fra det sekundet man gir en katt mat 🙄 Jeg sier ikke at jeg mener det er sånn, bare hva jeg har hørt fra folk som har jobbet med dette. Greit å ha i bakhodet om man skulle ende med å spørre slike organisasjoner om hjelp.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #16 Skrevet 3. januar 2018 Meld i fra igjen. Det har jeg gjort mange ganger, det er en prosess dette med Mattilsynet, eier har mange år og titalls sjanser før dyret KANSKJE blir tatt. Du kan jo også levere katten til dyrebeskyttelsen og si at du fant en katt i forferdelig forfatning. Det gjorde noen jeg kjenner og eieren ble skikkelig flau da de hentet katten. Uansett, lykke til! Anonymkode: a7a40...435
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #17 Skrevet 3. januar 2018 Fra Mattilsynets sider: Alle må være klar over at hvis de begynner å fôre en katt på avveier, gjør de den avhengig av seg, og da har de etter loven påtatt seg ansvaret for at katten har det bra. Denne katten er jo ikke på avveie, så jeg vet ikke om ts eller naboene har noe ansvar i denne saken. Jeg ville kontaktet Mattilsynet, for denne katten har det ikke bra. Men hvis eier barberer katten og ikke slipper den inn, får den det helt forferdelig nå i vinter. Det kan hende at Mattilsynet derfor velger å ta katten. Jeg vet ikke om de gir katten videre til adopsjon? Anonymkode: 7b1be...15d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #18 Skrevet 4. januar 2018 Jeg hadde varslet MT og hvis det ikke ble bedre, så hadde jeg tatt en voksen og behersket prat med eieren. Jeg hadde da spurt eieren om du kunne få overtatt katten. Jeg ser du skriver at du ikke er interessert i katt nå, men kanskje noen av de andre i nabolaget er interessert i å overta den? Evt så pleier Dyrebeskyttelsen å være behjelpelig med omplassering. Er det en langhåret og pen katt, så får den som regel et nytt hjem. Har du mulighet til å ha den en periode? Anonymkode: 8f1c5...475
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå