AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 hei jeg lurte på åssen jeg går frem for å anmelde noen for trakassering? hva er det som må til for at politiet tar det seriøst? jeg har en stalker som ikke lar meg være i fred og det begynner å bli skikkelig plagsomt Anonymkode: f7838...ba3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Det kommer ann på hva stalkeren gjør..? Anonymkode: bd993...7c8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #3 Skrevet 2. januar 2018 Du stikker ned på lensmannskontoret /politistasjonen og sier at du ønsker å anmelde. De tar forklaringen din og så går du hjem. Noen uker seinere får du et brev i posten om at saken er henlagt. Anonymkode: 33159...d86 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: hei jeg lurte på åssen jeg går frem for å anmelde noen for trakassering? hva er det som må til for at politiet tar det seriøst? jeg har en stalker som ikke lar meg være i fred og det begynner å bli skikkelig plagsomt Anonymkode: f7838...ba3 Trakasering og stalking er to ulike ting. Trakasering er ubehagelig oppførsel men ikke nødvendigvis straffbart. Stalking kan være straffbart, særlig om det krenker privatlivets fred. Du får snakke med politiet. Anonymkode: 34f05...548
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Trakasering og stalking er to ulike ting. Trakasering er ubehagelig oppførsel men ikke nødvendigvis straffbart. Stalking kan være straffbart, særlig om det krenker privatlivets fred. Du får snakke med politiet. Anonymkode: 34f05...548 men når blir det ulovlig eller straffbart? 1 hour ago, AnonymBruker said: Du stikker ned på lensmannskontoret /politistasjonen og sier at du ønsker å anmelde. De tar forklaringen din og så går du hjem. Noen uker seinere får du et brev i posten om at saken er henlagt. Anonymkode: 33159...d86 derfor jeg lurer på hva som må til? Anonymkode: f7838...ba3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 Hvis det er såpass at du må ha hjelp av politiet. Så må du først sanke noen konkrete og lovlige bevis. Hvis ikke er det påstand mot påstand. Hvis du f.eks skal avlytte vedkommende må han vite at det skjer. Hvis ikke er det du som gjør noe ulovelig. Men generelt må du tenke deg godt om og dokumentere at det er ulovlig. Trakasering i seg selv er ikke ulovlig stort sett. Det er en del av yttringsfriheten. F.eks er du en neger. Kan du ikke bare gå til politiet når noen kaller deg en neger osv. Du må også tenke over hva du gjør når du anmelder noen og hvilke konsekvenser det kan få. Det er noen jobber vedkommende ikke kan få i fremtiden osv. Anonymkode: b1e1a...94e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 Jeg kan gi litt info om dette, da jeg har en syk faen fra en datingside etter meg. Han har banka meg opp også. Først samlet jeg bevis, meldinger og sånt som han sendte meg. Jeg gikk til politiet med dette, men saken ble henlagt fordi de syntes ikke det var alvorlig nok.. selv om han sa jeg burde dø fordi jeg var så stygg etc. Da jeg ble slått ned derimot så ble han anmeldt (jeg hadde vitner som var med meg til legevakta) og det skal være rettssak snart. Hater den jævla dritten og håper han blir gruppevoldtatt i fengselet, unnskyld meg Uansett om politiet henlegger saken din ts, så anmeld! Ikke gi deg, la han vite at det han gjør er IKKE greit. Jeg fant en side som har hjulpet meg en del, her får du mange gode råd: http://stalking.no/hva-er-egentlig-stalking/ Anonymkode: f2d38...767 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det er såpass at du må ha hjelp av politiet. Så må du først sanke noen konkrete og lovlige bevis. Hvis ikke er det påstand mot påstand. Hvis du f.eks skal avlytte vedkommende må han vite at det skjer. Hvis ikke er det du som gjør noe ulovelig. Men generelt må du tenke deg godt om og dokumentere at det er ulovlig. Trakasering i seg selv er ikke ulovlig stort sett. Det er en del av yttringsfriheten. F.eks er du en neger. Kan du ikke bare gå til politiet når noen kaller deg en neger osv. Du må også tenke over hva du gjør når du anmelder noen og hvilke konsekvenser det kan få. Det er noen jobber vedkommende ikke kan få i fremtiden osv. Anonymkode: b1e1a...94e ok takk for svar hva er konkrete lovlige bevis? kan du komme med noen eksempler? Anonymkode: f7838...ba3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan gi litt info om dette, da jeg har en syk faen fra en datingside etter meg. Han har banka meg opp også. Først samlet jeg bevis, meldinger og sånt som han sendte meg. Jeg gikk til politiet med dette, men saken ble henlagt fordi de syntes ikke det var alvorlig nok.. selv om han sa jeg burde dø fordi jeg var så stygg etc. Da jeg ble slått ned derimot så ble han anmeldt (jeg hadde vitner som var med meg til legevakta) og det skal være rettssak snart. Hater den jævla dritten og håper han blir gruppevoldtatt i fengselet, unnskyld meg Uansett om politiet henlegger saken din ts, så anmeld! Ikke gi deg, la han vite at det han gjør er IKKE greit. Jeg fant en side som har hjulpet meg en del, her får du mange gode råd: http://stalking.no/hva-er-egentlig-stalking/ Anonymkode: f2d38...767 så bra at de endelig tok deg seriøst håper han får den straffen han fortjener okay takk for linken jeg skal se på den nå Anonymkode: f7838...ba3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 Det er ikke din jobb å samle inn bevis som skulle holde i en domstol, det er politiets jobb. Du går til politiet og forteller hva du opplever. Politiet har veiledningsplikt og plikter å veilede deg i hva som vil være best for deg å gjøre. Men på grunn av politiets ressursproblemer vil denne saken mest sannsynlig ikke bli prioritert (det er først etter at du eventuelt er drept at politiet vil bruke ressurser på saken), derfor er det viktig at du forbereder deg mentalt på dette og har en plan for hvordan du skal gå videre. Et alternativ er å ta kontakt med advokat dersom du har råd, eller ta kontakt med frivillige grupper som jobber med kvinnerettigheter for eks. Jurk. Anonymkode: 511ab...aa4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke din jobb å samle inn bevis som skulle holde i en domstol, det er politiets jobb. Du går til politiet og forteller hva du opplever. Politiet har veiledningsplikt og plikter å veilede deg i hva som vil være best for deg å gjøre. Men på grunn av politiets ressursproblemer vil denne saken mest sannsynlig ikke bli prioritert (det er først etter at du eventuelt er drept at politiet vil bruke ressurser på saken), derfor er det viktig at du forbereder deg mentalt på dette og har en plan for hvordan du skal gå videre. Et alternativ er å ta kontakt med advokat dersom du har råd, eller ta kontakt med frivillige grupper som jobber med kvinnerettigheter for eks. Jurk. Anonymkode: 511ab...aa4 ok takk for svar Anonymkode: f7838...ba3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #12 Skrevet 2. januar 2018 Kontakt en advokat. Er dette straffbare forhold har su rett på gratis bistandsadvokat. Anonymkode: 34f05...548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå