Gå til innhold

Paleo, håper noen vil svare!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå lest meg litt mer opp og vil prøve☺ 

Har idag spist omelett av 3 egg, champignon og skinke + en kvart skive ost i  (fy fy forstår jeg). Spiste en salat med litt dressing til lunsj (må man unngå dette også?) Pluss en fiskeburger med 80% fisk og blomkål blanding.. Men det var erter i den, så begynner på nytt i morgen! 

Vet nå man skal holde seg unna melk og belgfrukter blant annet. Kan jeg feks bruke kokosmelk i smoothie? Har kjøpt kokosmelk og tenker lage smoothie av banan, ingefær, bringebær og avocado til frokost. 

Kan dere som spiser "enkel" paleo komme med eksempler på hva du spiser ila en dag? Ble du slapp i starten? Har ikke nødvendigvis behov for så mye vektnedgang annet enn 3-4 kilo, men vil ha mer energi 

Anonymkode: c5e3e...2ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva ønsker du å oppnå, og tror du at du vil det med denne dietten?

Anonymkode: d4999...cae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ønsker du å oppnå, og tror du at du vil det med denne dietten?

Mer energi og et bedre kosthold. 

AnonymBruker
Skrevet

Du vil antakeligvis få mer energi med et bedre kosthold. Er dette en forbedring av ditt kosthold? (Beklager spørsmålsrunden, ikke ment som kryssforhør, mer som en avklaring.)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil antakeligvis få mer energi med et bedre kosthold. Er dette en forbedring av ditt kosthold? (Beklager spørsmålsrunden, ikke ment som kryssforhør, mer som en avklaring.)

en forbedring ja. Brød skal kuttes ut iallefall☺ Melkeprodukter inntar jeg lite av uansett! 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en forbedring ja. Brød skal kuttes ut iallefall☺ Melkeprodukter inntar jeg lite av uansett! 

Husk å få i deg kalsium da. 

Anonymkode: 0b91a...e6f

AnonymBruker
Skrevet

Drit i dietter. Spis normalt sunt og det du har lyst på.

Anonymkode: bea9d...567

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drit i dietter. Spis normalt sunt og det du har lyst på.

Anonymkode: bea9d...567

"Det du har lyst på" er det dummeste forslaget jeg har hørt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det du har lyst på" er det dummeste forslaget jeg har hørt. 

Hvorfor?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Fordi langt i fra alle er i stand til å følge det rådet uten å enten ha et dårlig kosthold, eller spise alt for mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi langt i fra alle er i stand til å følge det rådet uten å enten ha et dårlig kosthold, eller spise alt for mye. 

Jeg er ikke sikker på det. Jeg tror det er den holdningen (folk vet ikke sitt eget beste, folk klarer ikke ikke å skjønne komplekse sammenhenger, mennesker er grådige, voksne folk må passes på som barnehagebarn, de må ha strenge, enkle regler, ellers vil de leve utelukkende på øl og snickers), som får folk å til ha et dårlig kosthold og spise alt for mye

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler paleo hvis du ønsker en kostholdsendring, ikke bare en midlertidig diett for å gå ned noen kilo. Det er ikke ment som en diett, men mange opplever vektnedgang i tillegg til økt energi, stabilt blodsukker og dermed mindre søtsug. De fleste starter med en whole30, som er en svært strikt form for paleo. Etter hvert kan man reintrodusere noen av matvarene man har tatt bort, for å finne et kosthold man tåler godt og som man kan leve med over tid. Jeg startet slik, og har etter hvert lagt til noen (fete) meieriprodukter, quinoa og ris. Det er få som klarer eller ønsker å leve strikt paleo hele livet. 

Jeg anbefaler deg å søke opp whole 30 på nett og følge opplegget. I starten stiller man seg ofte spørsmålet "Er dette paleo? Er dette lov?", men det er i grunnen ikke så viktig etter de tretti dagene. En grei huskeregel er at du skal spise råvarer, ikke mat med ingredienser. 

Du kan kjøpe opplegg på nett der du får matplaner og oppskrifter. Jeg kan anbefale det svenske paret som har bloggen "Under vårt tak" og amerikanske Diane Sanfilippo. 

"Å spise normalt sunt og det du har lyst på" fungerer sikkert for noen, men mange trenger rammer og regler for å komme i gang. Det må være greit. 

Anonymkode: d82b1...25a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Glemte å svare på de konkrete spørsmålene dine :)

Kokos i smoothie er helt greit, men hvis du følger en whole30 skal du unngå smoothie og paleofisert mat (paleopannekaker, paleopizza osv.) i den perioden. Mat skal være mat i denne perioden, ikke kos og søtt. 

Jeg spiser ofte egg og avokado + noe grønt til frokost. Alternativ er kokosgrøt, bananpannekaker eller smoothie med paleogranola (jeg er som sagt ikke på whole30). Lunsj er ofte middagsrester eller salat, pai, eggemuffins eller lignende. Middag er gjerne kjøtt eller fisk med ulike grønnsaker, søtpotet eller vanlig potet (jeg spiser generelt mye rotgrønnsaker). Du finner mange gode dressingoppskrifter hvis du googler litt. Fed & Fit og Paleomg har fine oppskrifter.

Mellommåltider er en neve nøtter, et hardkokt egge, frukt eller knekkebrød (som jeg baker selv). 

Ja, de fleste opplever mer energi, men du må selv passe på balansen mellom karbohydrater og protein/fett. Paleo kan fort bli lavkarbo (og det fungerer ikke for alle), men du kan justere dette selv. 

(Ser jeg postet første innlegg som anonym)

Endret av Alenvers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...