Huff da! Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Hei! Etter langvarig rettsak og dom, har faren blitt enda mer vanskelig enn han vær før. Barnet har hadde vanskeligheter med å søve hos ham i mange år, selv om vi hadde delt bosted. Barnet rømte fra far i 2016, vi fikk dom hvor jeg fikk fast bosted og faren vanlig samvær nylig. Etter det begynte krigen men det er noe som gjøre meg veldig bekymret. Vi ahr aldri fått en løsning om hvorfor barnet vil ikke sove hos far. Far har i mange tilfelle nektet å gi sammtykke at barnet skulle snakke med OBU, Familievernkontoret osv. Nå har gutten som er snart 12 år har vært ved samvær hos far 5 dager og kunne ikke sove. I dag som gutten kom tilbake, fikk jeg vite at faren har bestilt time hos fastlegen an saken. Da jeg sendte melding om det, fikk jeg svar at jeg får ikke lov å være med. Er det noen som vet om han får lov å bestille time hos fastlegen og ikke gi meg relevant info ellere nekte meg å være med? Tussen takk i forkant
Minlillesky Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 Hvorfor har ikke du bestilt time til familievernkontoret for sønnen din egentlig? Uten å si noe om det til faren... Så kunne du ha fulgt sønnen din til familievernkontoret, og ventet på utsiden til han var ferdig...barnet trenger ikke samtykke av foreldre for å snakke med familievernkontoret.... 23
Huff da! Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2018 Jeg får ikke lov å bestille time hos familievernkontoret til sonnen om faren nekter å samtykke til det, noe som han gjør. Vi har vært gjennom det før med både OBU og Familievernkontoret. problemet er at selv om han nekter å samtyke til at DE skal snakke emd ham, bestiller han legetime og nå nekter ham MEG å være med. Advokaten sier, dra til Familievernkontoret. Familievernkontoret sier, vi kan ikke gjøre noe om det, dra til advokaten! 3
Minlillesky Skrevet 2. januar 2018 #4 Skrevet 2. januar 2018 Beklager, jeg leste nå at barn må ha samtykke av begge foreldre for en samtale på familievernkontoret... 1
Minlillesky Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 Hvis legetimen er for barnet, kan du spørre barnet om han ønsker du blir med eller ikke. Du kan bli med som støtte om det er det barnet ønsker.. Men du kan ikke bli med far til barnet til legen, om det er han som skal dit.. det må du ha tillatelse av han til... Har barnet en helsesøster på skolen , som han kan prate til? Eventuelt barnevernet? De er der for å hjelpe!
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 51 minutter siden, Huff da! skrev: Hei! Etter langvarig rettsak og dom, har faren blitt enda mer vanskelig enn han vær før. Barnet har hadde vanskeligheter med å søve hos ham i mange år, selv om vi hadde delt bosted. Barnet rømte fra far i 2016, vi fikk dom hvor jeg fikk fast bosted og faren vanlig samvær nylig. Etter det begynte krigen men det er noe som gjøre meg veldig bekymret. Vi ahr aldri fått en løsning om hvorfor barnet vil ikke sove hos far. Far har i mange tilfelle nektet å gi sammtykke at barnet skulle snakke med OBU, Familievernkontoret osv. Nå har gutten som er snart 12 år har vært ved samvær hos far 5 dager og kunne ikke sove. I dag som gutten kom tilbake, fikk jeg vite at faren har bestilt time hos fastlegen an saken. Da jeg sendte melding om det, fikk jeg svar at jeg får ikke lov å være med. Er det noen som vet om han får lov å bestille time hos fastlegen og ikke gi meg relevant info ellere nekte meg å være med? Tussen takk i forkant Med et så høyt konfliktnivå må du og begynne å tenke på barnets beste og å bli løsningsorientert. Far er tross alt far, og problemet ligger ikke bare hos far. Vær glad far ivaretar barnets helse. Du får kreve journalen utlevert etter legebesøket om du virkelig skal lage trøbbel for både barnet og den du har laget barn med. Barnet kan ha betrodd far helseproblemer han ikke vil betro sin mor. At du dermed skal kontrollere og styre relasjonen mellom far og barn er hårreisende. Anonymkode: 9ea97...d6e 9
Huff da! Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #7 Skrevet 2. januar 2018 Takk for svaret. Det er barnet som skal til legen ang sovnsprobeme han har hos far. Far bestilte timen. Barnet sa det til meg. Faren nekter meg å bli med ditt. Sønnen min ønsker derimot at jeg skal bli med. Han har ingen problem med det. Han også vil snakke med Familievernkontoret men... faren nekter. Uansett... håpløs situasjon for barnet og veldig bekymringfult fpr meg. Er det noe faren ikke vil at jeg finner ut? Han lar ingen snakke med barnet uten at han er til stedet. bare sakkyndig men han kunne ikke si nei til det og en samtale hos familievernkontoret som han var pålagt til å samtykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 Har ikke barnet samme fastlege som deg? Det er ihvertfall vanlig. Tropp opp hos fastlegen og si at du skal være med inn, om barnet ønsker det. Eller så bør barnet faktisk få lov til å snakke med legen sin alene og dere være på utsiden. Og du bør bestille en time for dere alle på FVK og få løst dette. Anonymkode: 31add...02d
xinnia Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 Far kan da ikke nekte sønnen å prate med noen?? Har dere foreldre ansvar felles - har du like rett på opplysninger som han. Hvorfor lar du far styre sånn, når det tydeligvis ikke er bra for barnet? 7
Huff da! Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #10 Skrevet 2. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Med et så høyt konfliktnivå må du og begynne å tenke på barnets beste og å bli løsningsorientert. Far er tross alt far, og problemet ligger ikke bare hos far. Vær glad far ivaretar barnets helse. Du får kreve journalen utlevert etter legebesøket om du virkelig skal lage trøbbel for både barnet og den du har laget barn med. Barnet kan ha betrodd far helseproblemer han ikke vil betro sin mor. At du dermed skal kontrollere og styre relasjonen mellom far og barn er hårreisende. Anonymkode: 9ea97...d6e Kontrollere relasjon? barnet er redd far, kan ikke snakke med ham. Jeg la barnet mitt snakke med alle han vil, faren derimot nekter å samtykke til at abrnet snakker med noen som helst. Tror du at han mistet rettsaken med å være flink foreldre? Barnevernet ble tilkoblet og vi fikk familietiltakk. Han følger dem ikke. Barnet vil snakke emd ham ved familievernkontoret men faren nekter det og. Det som er hårresende er at barnet blir nektet å få en løsning på problemene han har med far som førte til at ahn ville ikke bo der noe lenger og som dommen, selvfølgelig, ikke ordnet med. 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 Hvorfor gå til lege ang søvnproblemer som er stedsbetinget? En putter da ikke medikamenter i et barn om det er plassen som er problemet? For han sover vel fint hjemme hos mor? Anonymkode: 50b77...294 6
Huff da! Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #12 Skrevet 2. januar 2018 Just now, xinnia said: Far kan da ikke nekte sønnen å prate med noen?? Har dere foreldre ansvar felles - har du like rett på opplysninger som han. Hvorfor lar du far styre sånn, når det tydeligvis ikke er bra for barnet? Far KAN nekte å samtykke til at barnet snakker med noen alene. jeg vet det er sprøt men sånn er det. Jeg ahr rett til opplysninger selvfølgelig men spørsmålet er kan han nekter meg å bli med på barns legetime og hvorfor vil han engentlig nekter meg det?
Huff da! Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #13 Skrevet 2. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor gå til lege ang søvnproblemer som er stedsbetinget? En putter da ikke medikamenter i et barn om det er plassen som er problemet? For han sover vel fint hjemme hos mor? Anonymkode: 50b77...294 Ingen søvnsproblemer her, nei. Samme spørsmål stiller jeg og. Fastlegen kan ikke gjøre noe. BUP er også involvert og abrnet er til utredning der. Hva er vitsen med fastlegetimen? Medikamenter er utelukende at barnet på nesten 12 får.
Ulrikke Skrevet 2. januar 2018 #14 Skrevet 2. januar 2018 Hvis du har samme fastlege som barnet, kan du muligens ta kontakt med fastlegen i forkant? Fortelle at far kommer med barnet, årsaken til det osv, og at det er stedsbetinget, altså ikke et konstant problem. Evt. foreslå at legen skal be far gå ut sånn at legen får snakket med barnet alene... Du må selvfølgelig legge det fram på en nøytral måte evt., og presisere at du informerer for guttens skyld. Har far også samme fastlege? Man kan jo ta kontakt med sine foreldres fastlege dersom man er bekymret for noe tenker jeg, så hvorfor ikke sitt barns når det er en time man ikke skal være med på? (aner ikke om han kan nekte deg å stille, men jeg tror jeg ville holdt meg unna for å ikke skape konflikt foran barnet...) Men det krever selvfølgelig at man holder seg til saken (og evt forteller at du gjerne ville vært tilstede men at far nekter). 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #15 Skrevet 2. januar 2018 Du kontakter legen til sønnen din på forhånd. Forklarer at sønnen sliter med søvn hos far. Du forklarer alt til legen og du blir med sønnen din. Her må du få deg litt ryggrad og sette ned foten. Hvis far lager en konflikt ut av det her så kontakter du barnevernet igjen. Du må gjøre noe. Anonymkode: 42e4c...816 9
Huff da! Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #16 Skrevet 2. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Du kontakter legen til sønnen din på forhånd. Forklarer at sønnen sliter med søvn hos far. Du forklarer alt til legen og du blir med sønnen din. Her må du få deg litt ryggrad og sette ned foten. Hvis far lager en konflikt ut av det her så kontakter du barnevernet igjen. Du må gjøre noe. Anonymkode: 42e4c...816 Fikk snakke emd barnet nå. Årskanene til at han kan ikke søve hos far kan ikke fastlegen hejlper ham med. Han snakker om å bli ignorert, at faren ikke tar ham på alvor, hører ikke på ham, osv. Han vil at jeg blir med som støtte for han er redd han vil ikke være i stand til å snakke åpent bare med faren til stedet men han er redd at faren vil bli sint og vi skal krangle. Jeg har godt forståelse om hva gutten menner. Det er CaTCH 22. Samme problemene som førte til rettsak og barnet redd til å snakke med ham uten meg til stedet og far å nekte at gutten skal snakke emd noen uten ham til stedet og helst uten meg der heller. Det må være en grense hvor alt tullet slutter.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #17 Skrevet 2. januar 2018 Det er barnets ønsker som skal tas hensyn til her. Dersom barnet vil at du skal være med, ja da gjør du det. En annen ting du kan gjøre, er å endre timen til barnet. Gjerne se om du kan framskynde den, da er ikke far vitende om timen og vil derfor ikke være der når barnet har sin legetime. Dersom far fortsetter å nekte nødvendig helsehjelp til barnet, ref samtale med fvk, bup etc, så hadde jeg gått til sak for å fjerne foreldreansvaret hans da han ikke utfører sine plikter som omsorgsperson. Anonymkode: 8524b...9eb 13
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #18 Skrevet 2. januar 2018 8 minutter siden, Huff da! skrev: Fikk snakke emd barnet nå. Årskanene til at han kan ikke søve hos far kan ikke fastlegen hejlper ham med. Han snakker om å bli ignorert, at faren ikke tar ham på alvor, hører ikke på ham, osv. Han vil at jeg blir med som støtte for han er redd han vil ikke være i stand til å snakke åpent bare med faren til stedet men han er redd at faren vil bli sint og vi skal krangle. Jeg har godt forståelse om hva gutten menner. Det er CaTCH 22. Samme problemene som førte til rettsak og barnet redd til å snakke med ham uten meg til stedet og far å nekte at gutten skal snakke emd noen uten ham til stedet og helst uten meg der heller. Det må være en grense hvor alt tullet slutter. Jeg ville ringt legen og forklart det. Far driver med skumle ting her fordi han ikke gjør sin oppgave som far. Legen kan faktisk sette barnet på sovemedisin fordi far er så blindet for sin egen rolle i det her. Bli med til timen, hold deg rolig og sakelig. For far høres ikke god ut. Anonymkode: 42e4c...816 6
Huff da! Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #19 Skrevet 2. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er barnets ønsker som skal tas hensyn til her. Dersom barnet vil at du skal være med, ja da gjør du det. En annen ting du kan gjøre, er å endre timen til barnet. Gjerne se om du kan framskynde den, da er ikke far vitende om timen og vil derfor ikke være der når barnet har sin legetime. Dersom far fortsetter å nekte nødvendig helsehjelp til barnet, ref samtale med fvk, bup etc, så hadde jeg gått til sak for å fjerne foreldreansvaret hans da han ikke utfører sine plikter som omsorgsperson. Anonymkode: 8524b...9eb Det ble kjent ved rettsakken og under samtelen med BUP at BUP sendte mekymringsmelding til Barnevernet ang far mai 2017, men vi har ikke hørt noe om det. Dommeren, husker jeg at ble opprørt og sa at de MÅ finne ut hva som kjedd med den. Bekymringsmeldingen byget på alle de forhondlene du nevne her plus mye mer. Også at gutten hadde sagt til BUP at han hadde selvmorstanker ang samvær med far. men etter det ble det stille. Advokaten er til litte hjelp. FMVKT til mindre. VI har nå en dom hvor faren får vanlig samvær og jeg har den daglige omsorgen. Nettopp fiukk jeg svar fra advokaten at han burde spurte meg først om å bestille time hos legen til barnet og rådet meg å skrive epost til ham hvor jeg reagerer på dette. At han er ikke omsorgperson er det kjent lege nå men at vi kan ikke få en løsning på dette er håpløs. At han kan nekte FMVKT å snakke med barnet har jeg ingen forståelse om heller. Da måtte de ha enge regler å ikke kreve sammtykke fra oss. De kan bekytte upassende foreldre sånn. Hva er barnefar redd at gutten skal snakke om hvis han får mulighet til det? Å fjerne foreldreansvaret fra ham er det ikke lett. Dessverre.
Huff da! Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #20 Skrevet 2. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ringt legen og forklart det. Far driver med skumle ting her fordi han ikke gjør sin oppgave som far. Legen kan faktisk sette barnet på sovemedisin fordi far er så blindet for sin egen rolle i det her. Bli med til timen, hold deg rolig og sakelig. For far høres ikke god ut. Anonymkode: 42e4c...816 Det er det som jeg er engstlig om. Barnet fortalt meg at han spurte om søvnstabletter hos faren men faren sagt nei. Men hva er vitsen med fastlegetimen da? Du har rett, jeg må være med. Jeg lovte å ikke snakke i det helletatt men bare om jeg blir spurt om noe av legen. Stakkars gutten ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå