Gå til innhold

Kanin som innedyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med det? Har aldri sett på som kaniner som innedyr.. kan noen fortelle meg hvordan de synes dette fungerer? 

Jeg vipper mellom å kjøpe marsvin eller kanin, hva vil dere anbefale? Ønsket er det av de to som kan bli tammest, like mest kos,  mest renslig og minst lukt :)

Anonymkode: 63f9a...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt både marsvin og kanin som innedyr, og syns begge deler har gått helt bra. Hvis du skal ha en innekanin må det selvsagt være en av de mindre typene, som f.eks løvehode. Lukt syns jeg var ganske likt, men buret må helst tømmes og rengjøres hver uke. Kaninen var helt klart rensligst av mine, men det blir mye bæsj uansett. Hvis du skal ha kanin anbefaler jeg å beregne at den kan hoppe litt fritt i huset (i kortere perioder under tilsyn) om vinteren og ha et stort utebur om sommeren. Både marsvinet og kaninen var tamme, men marsvinet var mye mer sosialt og kosete enn kaninen. Det varierer sikkert veldig fra dyr til dyr, men dette var mine erfaringer. Alt i alt likte jeg kanin bedre enn marsvin

Anonymkode: b5eb2...3f8

AnonymBruker
Skrevet

Kaniner er flotte dyr. De bør være to da de fort kan bli ensomme uten en venn. 

Meld deg inn i den store kaninboka på Facebook, der er det mange gode råd som er oppdaterte. 

Kaniner skal ikke leve i bur. Lag innhegning av klmpistbinger du får kjøpt på blandt annet Biltema. Sikre ledninger. 

Du kan ikke være redd for at ting skal bli gnagd på. Pass på å kjøpe riktig mat. «Gbagerblanding» og sånt tull er ikke bra. Hovedgaten er høy, det skal de ha tilgang på 24/7 da det er dette som slipper tennene. Gnagestein/mineralstein er fyfy, kaninene trenger ikke sånn tilleg i foret, de får det de trenger fra høy og pelletsen. 

Gulrot skal de helst ikke ha så mye av (det er gammel vane at folk gir kanin gulrot). 

På den store kaninboka er det lange lider med snacks kaniner kan få litt av. 

Min sommeren kan du bygge innhegninger ute så de kan få løpe litt og spise gress. Men da må de være under tilsyn hele tiden så ingen andre dyr kommer inn i innhegningen. 

Noen kaniner er veldi kosete av seg, og noen er mer sky så derfor er det så viktig at de har en kaninvenn. Men jobb mye med dem så kan du få mye kos til slutt. 

Kaniner kan lære å gå på dokasse (lurt å henge høyhekken over den, de liker å bæsje mens de spiser). Tisser de utenfor så tørk opp og putt papiret i dokassen. Dersom du skaffer ukastrerte kaniner må de kastreres så snart de er kjønnsmode for å unngå hormonell adferd som er stressende for kaniner, dessuten er avl unødvendig da det finnes så alt for menge av de, og hunnene får kreft i livmoren oftere enn de ikke gjør det dersom de er ukastrerte. 

Anonymkode: 776e2...498

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også ville tatt kanin. De er mer sosiale på en eller annen måte og har personlighet. Men ville også valgt en dvergkanin av en eller annen type.

Anonymkode: 6391b...71c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager alle skrivefeilene, skriver på mobil og da hender det seg at det blir noen feil 😅

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg også ville tatt kanin. De er mer sosiale på en eller annen måte og har personlighet. Men ville også valgt en dvergkanin av en eller annen type.

Anonymkode: 6391b...71c

Løvehode og hermelin er så fiiiine 😍

AnonymBruker
Skrevet

Ang lukt kommer det an på deg og hvor flink du er til å renske. Dette gjelder alle slike dyr :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha en skikkelig kosekanin så er dvergvedder å anbefale! Eventuelt med blanding av hermelin i. Så bør du ha en jente og en gutt, begge kastrerte. Det er faktisk lettere å ha to enn å ha en, de er sosiale dyr og trenger hverandre. Roligere når de er to. Jeg har nå 4 stk og det er mindre mas enn da jeg bare hadde en. 

Begynte med å ha de boende inne, de trives godt med det. Pass på ferskt høy, nytt vann hver dag og tilpasset mengde pellets. Bruk trepellets til dobruk, det fjerner mye av lukten. 

Ellers er mine glad i enkelte katteleker, tuneller, katteleker med rangle i er gøy å kaste rundt. 

Meld deg inn på den store kaninboka på Facebook og få mange gode tips. Det kan du også hente kastrerte kaniner hos dyrebeskyttelsen. De hjelper deg i kontakt med rette menneskene i ditt området.

Anonymkode: d272f...759

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har frittgående innekanin jeg, dvergvedder. Jeg har ikke bur bare en stooor dokasse med strø oppi og høy, mat og vannskål og greiner til å gnage på. Kaniner bæsjer der de spiser. Hvis du kastrerer dem blir de 100% renslige, i hvert fall hvis du bare har en kanin. Men det er en stor fordel å ha den fra den er liten, de lærer best når de er små. Jeg har også klikkertrent kaniner med stor suksess, de er kjappe i hodet. :)

Jeg har både hund, katt og en kanin og opplever kaniner som en mellomting av hund og katt. Nå har jeg en hunnkanin på 4 år. Når jeg løfter henne slikker hun meg i ansiktet og på hendene, og hun ligger som regel og slapper av i nærheten av beina mine når jeg sitter og jobber.(har hjemmekontor). Løper inn på kjøkkenet og krafser på leggen når man lager frokost om morgenen for å få noe godt, og når mannen min kommer hjem fra jobb dilter hun etter han NON stop helt til han setter seg og koser med henne. Hun blir aldri lei kos og gir veldig mye tilbake i form av slikking. 

Kaniner kan bli utrolig knyttet til familien sin når de får lov til å utfolde seg fritt. Det er da du ser potensialet i dem. Vil virkelig anbefale kanin, men vær klar over at siden de er såpass avanserte mentalt kreves det litt for å ta vare på dem. De bør også få være ute om sommeren for å spise grønt og bruke kroppen slik den er ment å brukes.

Vil legge til at det også er minst like viktig å få en allerede tam kaninunge som det er å få en tam kattunge eller hundevalp. Alle kaniner er kosete og hengivne vesner men det forutsetter at de er håndtert fra de er bittesmå, rundt 3 uker senest. Ikke kjøp fra oppdrettere som ikke rører ungene før de er 8 uker, da er det bedre å sjekke Finn.no og se etter kull som er vokst opp inne med mennesker som har brukt tid på dem.

Endret av palamina
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Blir så glad av å høre at du vil ha kaninen inne! Kan ikke få sagt hvor irritert jeg blir når folk har kaninen innesperret i et lite bur ute.

husk å bruk noen timer på å lese om kanin.

du må også kanin sikre hjemmet ditt

Anonymkode: 837fa...408

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 2.1.2018 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Beklager alle skrivefeilene, skriver på mobil og da hender det seg at det blir noen feil 😅

Bare å lese igjennom før du trekker «send», det!😉

Anonymkode: 03fe9...eaf

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare å lese igjennom før du trekker «send», det!😉

Anonymkode: 03fe9...eaf

Det er det helt sikkert ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så glad av å høre at du vil ha kaninen inne! Kan ikke få sagt hvor irritert jeg blir når folk har kaninen innesperret i et lite bur ute.

Går fint å ha kanin ute, men da skal de ha stor sikret innhegning. Ikke bare de filleburene man får tak i på Felleskjøpet (de egner seg ikke til annet enn noe morsomt å gjemme seg i) 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går fint å ha kanin ute, men da skal de ha stor sikret innhegning. Ikke bare de filleburene man får tak i på Felleskjøpet (de egner seg ikke til annet enn noe morsomt å gjemme seg i) 

Det blir uansett noe helt annet enn å ha dyret inne, kan ikke sammenliknes. Kaniner som bor inne og særlig de som går fritt døgnet rundt blir familiemedlemmer, akkurat som en hund.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, palamina skrev:

Det blir uansett noe helt annet enn å ha dyret inne, kan ikke sammenliknes. Kaniner som bor inne og særlig de som går fritt døgnet rundt blir familiemedlemmer, akkurat som en hund.

Så klart det er jo ikke det jeg sier. Men mange bruker de idiotiske burene fra FK og mener det er bra nok «fordi det står kaninbur». Så det jeg ville frem til er at man fint kan ha kanin ute, bare man tilrettelegger for det (å aldri har en kanin alene) 

• Liker 1
Annonse
Gjest carmabell
Skrevet

Mange gode tips over her :) Anbefaler deg også å melde deg inn i den store kaninboka på facebook.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart det er jo ikke det jeg sier. Men mange bruker de idiotiske burene fra FK og mener det er bra nok «fordi det står kaninbur». Så det jeg ville frem til er at man fint kan ha kanin ute, bare man tilrettelegger for det (å aldri har en kanin alene) 

Enkelte har også hunden ute i en hundegård 24/7 og tar den bare ut for å gå turer og kose litt, noe godt hundeliv er det derimot ikke.

• Liker 3
Skrevet

De bør ha pinner å gnage på for å få slipt tennene, - høy er kjempebra til fôr men er for mykt i så måte. Tennene til kaninene vokser hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen kaniner er utekaniner da... Hadde jeg hatt mine inne hadde de nok ikke blitt gamle :P 

helt enig ang. Buret og sånt da - de må få bevege seg :) 

Anonymkode: 83096...2f5

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, palamina skrev:

Enkelte har også hunden ute i en hundegård 24/7 og tar den bare ut for å gå turer og kose litt, noe godt hundeliv er det derimot ikke.

Helt enig med deg! kanin er akkurat som hunder og katter. De begge fortjener et liv inne. De fortjener og gå fritt!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...