Gå til innhold

Orkideen min bare dør:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg gjør galt,jeg er ikke så kjempeflink med blomster men gjør det jeg får beskjed om, lar vannet renne over den en gang i uka,og lar det renne skikkelig av..Bør jeg gjøre det oftere,sjeldnere? Noen som vet?

Gjest Anonymous
Skrevet

kanskje sjeldnere nå om vintern? jeg kjøpte orkide før jul (phalaenopsis), og har bare vannet den tre ganger (dvs vann i potta og heller av etter noen minutter. Bruker smeltet snø fordi vannet her vi bor er hardt, men det er sjelden et problem ellers i landet) siden da... Helt i starten mistet den et par knopper, sikkert pga påkjenning under transport og temperaturendring. Men de to resterende knoppene har begynt å springe ut nå, og de andre blomstene står like fint som da jeg kjøpte den. Vi har det ganske kaldt i huset, da, så det hele går ganske sakte. har ikke dusjet den, faktisk... hm. kanskje derfor luftrøttene ser litt tørre ut?

Det er relativt viktig at orkideen får stå stille, dvs ikke bli snudd på og sånn, da faller knoppene av. Men er det blomstene eller hele planten som dør? hvis det bare er blomstene kan det hende at den hadde blomstret en stund før du kjøpte den - det er forskjell på blomsterbutikker... Hvis hele planten tar kvelden er det trolig fordi den får for mye vann, og kanskje med feil ph? ellers er det kanskje stor forskjell på hvor holdbare de ulike orkideene er. Phalaenopsis er hardføre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har lært at den kun skal ha et eggeglass med vann i uka.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Vet ikke hva jeg gjør galt' date='jeg er ikke så kjempeflink med blomster men gjør det jeg får beskjed om, lar vannet renne over den en gang i uka,og lar det renne skikkelig av..Bør jeg gjøre det oftere,sjeldnere? Noen som vet?[/quote']

Du vanner for mye. Et eggeglass er litt lite faktisk, vet ikke hvem som fant på det egentlig. Men nå på vinteren kan det være ok med ca TO eggeglass hver annen/halvannen uke. På sommeren eller når den blomstrer så vanner du den 1 gang i uken eller hver halvannen. Men hvis du lar vannet renne igjennom den så vanner du for mye :)

Gjest Anonymous
Skrevet

De trives best i svært lyse rom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min blomsterforhandler sier dette. Har aldri hatt problemer med orkideer.

Gjest Aurélie
Skrevet

Jeg har fått mange merkelige råd ang. stell av orkideer, men samtlige blomsterforhandlere jeg har vært i kontakt med hevder at vannet nettopp skal renne igjennom i ca. 15-20 sekunder. Når du ser at røttene "sveller" opp, dvs. går fra den matte fargen til å bli fuktige og klar-grønne, så har planten fått nok vann. Det må ikke bli liggende vann i bladkronen, da kan planten begynne å råtne.

Skrevet

Jeg lar vannet renne igjennom en gang i uken, og har aldri hatt problemer meg orkideer. Hvis inneluften er tørr kan det være lurt å dusje knoppene, sa blomsterhandleren til meg, men jeg har ikke prøvd det selv.

Gjest Aurélie
Skrevet

Ang. luftfuktighet så er det også mulig å få kjøpt brett til å ha steiner og vann i og rist(??) oppå der igjen, til å sette planten oppå.

Skrevet

Det anbefales også å koke vannet først og la det bli romtemperert, eller bruk regnvann.

Jeg pleier å sette de i oppvaskkummen og renne over de. Etterå står de der en god stund(noen timer når jeg glemmer det) så de får rent ordentlig av seg.

LITT orkidegjødsel kan gjøre godt men den skal ha veldig lite av det!

Skrevet

Er ikke vanning en gang i uken alt for ofte utenom blomstringstiden?

Vanner ikke oftere enn ca. hver 3-4 uke, og nå har to av plantene kommet med nye skudd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gir min orkidee 1 eggeglass i uka, og den har holdt seg fin kjempelenge. Endelig! Jeg er ikke særlig flink med planter gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...