Gå til innhold

Hvem skal vaske badet som kun er brukt av utflyttede barn som har vært hjemme på ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, spørsmålet sier seg selv. Hvem skal vaske dette badet? Det er to bad i huset og det ene blir kun brukt av barn som har flyttet ut av huset, men har brukt det i ferien. Er det foreldrene eller barna det gjelder? 

Merk at jeg ikke sier noe om hvilken part jeg selv er. Så det er meningsløst å antyde noe om det. 

Anonymkode: 14d34...e93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes det er en selvfølge når man er hjemme på besøk hos foreldre for en lengre periode at man hjelper til med husarbeidet. Spesielt når det handler om et rom som det bare er de besøkende som bruker. Når man er på besøk så rydder og vasker man opp etter seg. Barna skal vaske badet etter seg tenker jeg. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er nå gjest. Det betyr at han eller hun har ansvar for å rydde og sørge for at det ser ut som det gjorde da hun/han kom. Det betyr også en rask vask av overflater/toalett. Forelder har ansvar for grundigere rengjøring. 

Anonymkode: c524c...9a4

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

For meg ville det vært en selvfølge at jeg vasket om barnet var på besøk. Gjester trenger ikke vaske etter seg. 

Anonymkode: ea303...d59

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det beste jeg husket med å komme hjem til mamma på ferie var å slippe vaske bad/kjøkken/rom osv. Så klart vasket jeg litt over og ryddet etter meg.

Det samme gjelder når jeg har gjester hos meg nå, både foreldrene mine, søsken osv. Gjester skal slippe å vaske etter seg, men om de velger å gjøre det på eget initiativ er det hyggelig. Men, jeg forventer det ikke. 

Anonymkode: 77d60...2e9

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er snakk om at barna er hjemme en sommer, tenker jeg at de bør ta seg av det. Dreier det seg om en helg av og til, synes jeg det blir mer som en vanlig gjest, da bør "vertskapet" ta det. det virker litt unaturlig å "utslette alle spor" hvis man bare har vært der fra fredag til søndag. Med mindre det altså er hver helg, da bør barna ta det selv.

Anonymkode: aec52...d61

• Liker 12
Skrevet

Jeg synes ikke det er naturlig at gjester vasker etter seg. At de rydder er en selvfølge, og dersom de hadde vaska over speil/håndvask hadde det vært supert, men noen rundvask hadde de ikke fått lov til å begynne med. 

• Liker 8
Gjest NotNaomi
Skrevet

Å holde det ryddig og sånn normalt rent gjør vel gjester normalt . Å begynne med større vaskeprosjekter bør jo vertskapet ta seg av. 

AnonymBruker
Skrevet

Den/de som vasker der ellers og/eller tar husvasken den aktuelle dagen/uka. Hvis det er slik at dere er to voksne med klart definerte vaskeoppgaver fordelt, og dette badet ikke faller inn under noen av dere, så tar bare den ene det når det passer, mens den andre selvfølgelig gjør noe annet (pakker ned julepynten, leverer treet og støvsuger for eksempel). Ellers så lar dere dette badet stå til fredag når dere har vanlig vask. Eller du kunne bare vasket det i stedet for å skrive et innlegg her? Det er vel en del annet som hører med slikt overnattingsbesøk i jula, sengetøyvask, rydding og matlaging, det er vanlig å dele på det i en husstand. Spiller ingen rolle hvem som er biologisk slekt til gjestene (kanskje det er dere begge).
Hvis "barna" er så voksne at de ikke har flyttet ut mer enn at det er naturlig at de har sine vanlige huslige plikter, kan de jo få oppgaven med å gjøre det selv, men det er ikke vanlig. Lag i så fall en avtale om det til neste gang, påske eller sommerferie eller noe. De har vel sine egne hybler/boliger de vasker på, og er hos dere på besøk?

Anonymkode: c3f4d...485

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de bruker stedet som sitt eget og kommer konstant så kan jeg helle mot at barna burde vaske det.

Anonymkode: 6709c...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, spørsmålet sier seg selv. Hvem skal vaske dette badet? Det er to bad i huset og det ene blir kun brukt av barn som har flyttet ut av huset, men har brukt det i ferien. Er det foreldrene eller barna det gjelder? 

Merk at jeg ikke sier noe om hvilken part jeg selv er. Så det er meningsløst å antyde noe om det. 

Anonymkode: 14d34...e93

For et spørsmål. Hvem vasker barnas rom, kjøkkenet og stua? Bor barna på hotell når de er hjemme på ferie? Den som ellers vasker huset vasker også badet! 

Anonymkode: f4b82...3aa

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er TS en kvinne og hun er misfornøyd med gjestene sine..... Ikke barna sine.....

Hun ville selvsagt ikke spurt om dette om det feks var hennes egne foreldre som hadde bodd der en stund.

Rollen er vesentlig for problemstillingen.

Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på settingen. Dersom det er snakk om en uke på julebesøk hadde nok jeg vasket etter dem, mens student som er hjemme i 2 måneder på sommeren hadde fått vasket selv. 

Hadde det vært jeg som var barnet hadde jeg nok prøvd å iallefall holde det noenlunde rent og ryddig uansett. 

Ikke helt sammenlignbart, men mine foreldre har leilighet i utlandet som vi får låne. Da er jeg nøye med at det gjerne skal se like bra ut når vi dro som når vi kom. De skal ikke komme ned og måtte rydde eller vaske etter oss. 

• Liker 5
Skrevet

For lite informasjon til å kunne svare skikkelig. 

Om barna er voksne gjester, som har egen familie og hus, og bare sjelden er hjemme, så er de ordentlige gjester, som ikke skal vaske bad etter seg. (Kan likevel godt hjelpe til med matlaging/pådekking osv.) 

Er barna yngre barn/unge voksne, som bor borte på grunn av skole/studier, men som ennå har en slags base hjemme, og derfor er der i ferier og annen fri, så skal de vaske det selv. Og ellers følge de reglene som gjaldt da de bodde fast hjemme. 

• Liker 15
Skrevet

Vel, for meg er det en selvfølge at vi rydder og vasker etter oss når vi ikke er hjemme også. Vi pleier å være 1 uke hver sommer på hytta til mamma og stefar sammen med de,  og vi har eget bad og soverom der, selvfølgelig rydder og vasker vi bad, og soverom før vi drar derfra. Tar av sengetøy og kaster brukte håndklær til vask. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har hatt julebesøk av utflyttende barn. Så synes jeg du skal behandle de som hvilken som helst gjest. Bytte på sengen før de kommer, og vaske badet etter de hvis det er behov for det.

• Liker 6
Gjest C.Tramell
Skrevet

Det er normal høflighet å i alle fall tilby seg å gjøre det. "Barna" bør skjønne av seg selv at de skal vaske og aller helst bare gjøre det. Foreldrene skal ikke engang trenge å spørre dem hvis de har gjort en god jobb med oppdragelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Far må vaske det og ta på kostyme og fluffy slippers

Anonymkode: ba671...b09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...