Gå til innhold

Vanlig at damer framstiller familielivet som mer lykkelig enn det er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kollega på jobb som HELE TIDEN snakker om familien sin, barna, mannen osv. Og alltid i strålende godt humør, det virker utvilsomt som den mest lykkelige familien på jorden.

Men så har det seg slik at samboeren min kjenner mannen hennes litt, og de var på et felles arrangement i romjulen, og jeg ba ham "fiske litt" angående dette. Hvilket han gjorde, da de begge var godt fulle, og mannens historie var visst en ganske annen. Det var problemer, kona var bitchete og han omtalte det som at at han titt og ofte spurte seg hvorfor han holdt ut, men med tre barn er det vanskelig.

Er dette unikt, eller er det vanlig å fremstille det slik denne dama gjør overfor omgivelsene?

Anonymkode: 3544f...52c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mer stussa på deg som blir så opphengt/provosert av andres humørtilstand at du ber andre spionere og grave for deg, - da tenker jeg "kjedelig liv du må ha"...

Men når det er sagt, så er det vel vanelig å vise seg fra sin "beste side", man lufter ikke skittentøet forran andre liksom - men det er jo såklart en mellomting.

Anonymkode: 73dcf...f22

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok de fleste ikke vil legge ut på jobben om private problemer, men det får jo være grenser for hvor lykkelig hun fremstiller seg. Kan det være at hun ikke vet hvilke tanker mannen har? Dette bør du, av hensyn til kollegaen din, ikke mase om til andre bekjente/kolleger.  

Anonymkode: bb0c3...4d8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde mer stussa på deg som blir så opphengt/provosert av andres humørtilstand at du ber andre spionere og grave for deg, - da tenker jeg "kjedelig liv du må ha"...

Anonymkode: 73dcf...f22

Årsaken til at jeg begynte å lure var at jeg overhørte en telefonsamtale mellom henne og mannen ute litt før jul, dette var på et såkalt "stillerom", men som er like ved der jeg sitter hvor det er så lytt at jeg hører alt, og stemningen i den samtalen var så utrolig negativ at det var så åpenbart at her er det noe som samsvarer svært dårlig med det inntrykket hun gir.

Hvorfor fremstille det som fantastisk når det skurrer, i stedet for å bare ikke si så mye om det, som de fleste andre? Ingen som maser så mye om barna og mannen som  hun gjør.

• Liker 4
Skrevet

Det finnes to liv hos alle. Den fasaden du fremstiller for folk. Enten via facebook eller andre ting. Samt det som faktisk er fakta. Jeg tror ingen kan skryte av at de lever disse to livene likt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her er bygdedyret på ferde, ja. 

Slutt å være ei sladrekjærring som blander deg i ting du ikke har noe med. Fokuser på ditt eget liv, så får du det nok bedre. 

Anonymkode: b5cd0...0d4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Damer er mestere i å bedrive skuespill og fasadebygging. Derfor

Anonymkode: 434a3...6c5

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er ganske vanlig. Men jeg fremhever også det som er positivt, og skjuler det negative.

• Liker 4
Gjest marie_82
Skrevet

Hvor gammel er du egentlig? Ber mannen om å fiske etter sladder.. Jøss. Hva så om hun fremstiller familielivet som fantastisk. Du vet jo ingen ting om hennes bagasje og forutsetninger her i livet, om hvorfor det er så viktig for henne å fremstå som en lykkelig familie. Jeg synes det er hyggeligere med glade og sprudlende mennesker enn de som drar andre ned eller involverer meg i sine private utfordringer, når jeg omgås folk jeg bare kjenner på overflaten.

AnonymBruker
Skrevet

Nesten hele kompisgjengen min lider av det samme. Får en historie fra han, mens den mer nyanserte versjon kommer når enten jeg eller dama mi får god kontakt med damene deres.

Så det kan være en greie for menn også.

På tvers av kjønn tror jeg det er veldig vanlig.

Anonymkode: abe22...395

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Folkens, ikke ta sånn på vei!

Jeg spurte bare om dette er vanlig, om noen kjenner seg igjen i det. Det er det tydeligvis flere som gjør.

Undrer meg bare over hvorfor det er slik.

• Liker 5
Gjest C.Tramell
Skrevet

Jeg har en liten mistanke om at ts ikke er et så harmonisk og lykkelig menneske som hun vil ha oss til å tro. Det er rart å irritere seg over og mistro folk som ikke har gjort en noe men bare virker fornøyd med livet. Enda rarere å få mannen sin til å spionere for å bekrefte mistankene. Da er vel han litt samme ulla som henne antar jeg(eller en kjempetøffel), og når to så mistroiske og irritable mennesker er sammen hører jeg varselklokker kime. Særlig når de ikke engang har barn som gjør hverdagen hektisk og alt egentlig burde vært fryd og gammen. Er ikke det litt rart da, dere? Tror dere virkelig at de kan ha det helt bra sammen? Tenk så mye de bitcher om folk de kjenner når de er alene!  Å være så opptatt av andre er vel et tegn på at man ikke har det så bra selv, er det ikke? <-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------....Hvis du har en kollega som er like sladrete som deg kan det være sånn hun tenker om deg og ditt liv. Liker du det?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, C.Tramell skrev:

Jeg har en liten mistanke om at ts ikke er et så harmonisk og lykkelig menneske som hun vil ha oss til å tro. Det er rart å irritere seg over og mistro folk som ikke har gjort en noe men bare virker fornøyd med livet. Enda rarere å få mannen sin til å spionere for å bekrefte mistankene. Da er vel han litt samme ulla som henne antar jeg(eller en kjempetøffel), og når to så mistroiske og irritable mennesker er sammen hører jeg varselklokker kime. Særlig når de ikke engang har barn som gjør hverdagen hektisk og alt egentlig burde vært fryd og gammen. Er ikke det litt rart da, dere? Tror dere virkelig at de kan ha det helt bra sammen? Tenk så mye de bitcher om folk de kjenner når de er alene!  Å være så opptatt av andre er vel et tegn på at man ikke har det så bra selv, er det ikke? <-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------....Hvis du har en kollega som er like sladrete som deg kan det være sånn hun tenker om deg og ditt liv. Liker du det?

Vi har barn på vei, og alt er ikke fryd og gammen 100 % av tiden, nei, men jeg går altså ikke rundt og forteller alt og alle hvor fantastisk alt er hele tiden. Tror nok vi har det langt bedre enn kollegaen min, som av en eller annen grunn tror det er en konkurranse om å framstille ting som mest mulig fantastisk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en kollega på jobb som HELE TIDEN snakker om familien sin, barna, mannen osv. Og alltid i strålende godt humør, det virker utvilsomt som den mest lykkelige familien på jorden.

Men så har det seg slik at samboeren min kjenner mannen hennes litt, og de var på et felles arrangement i romjulen, og jeg ba ham "fiske litt" angående dette. Hvilket han gjorde, da de begge var godt fulle, og mannens historie var visst en ganske annen. Det var problemer, kona var bitchete og han omtalte det som at at han titt og ofte spurte seg hvorfor han holdt ut, men med tre barn er det vanskelig.

Er dette unikt, eller er det vanlig å fremstille det slik denne dama gjør overfor omgivelsene?

Jeg tror nok til en viss grad at det er vanlig. Nå prøver jeg ikke å snakke overdrevent mye om mannen og huset og katten og resten av privatlivet (vil jo ikke irritere folk heller), men i den grad jeg sier noe - så er det vel stort sett utelukkende positivt. Eventuelt noe morsomt - av typen dumme feil vi har gjort som ble en morsom historie som vi begge ler av. Krangel, uenighet og negativitet tar jeg definitivt ikke med meg inn på pauserommet på jobb altså. Det handler jo først og fremst om respekt for partner. Skittentøyvasken tar vi eventuelt hjemme - ikke på jobben. 

Så er det selvsagt noen som har et større behov enn andre for å vise seg og skryte. Det kan det jo være mange grunner til. Ikke det mest sjarmerende trekket, men vi har jo alle våre feil. 

Jeg synes dog det er helt unormalt å begynne å fiske etter sladder om andres privatliv på den måten. Når du gjør det, virker det som du har er behov for å få bevis for at hun ikke er så lykkelig som hun sier. Hvorfor spiller det noen rolle for deg? Ja, kanskje er det ikke perfekt. Men kanskje opplever også mann og kone det ulikt. Og jeg synes mannen er mye kjipere som går å baksnakker sin kone - enn konen som smører litt tykt på om hvor flott de har det.

Anonymkode: 6a729...b73

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til at jeg begynte å lure var at jeg overhørte en telefonsamtale mellom henne og mannen ute litt før jul, dette var på et såkalt "stillerom", men som er like ved der jeg sitter hvor det er så lytt at jeg hører alt, og stemningen i den samtalen var så utrolig negativ at det var så åpenbart at her er det noe som samsvarer svært dårlig med det inntrykket hun gir.

Hvorfor fremstille det som fantastisk når det skurrer, i stedet for å bare ikke si så mye om det, som de fleste andre? Ingen som maser så mye om barna og mannen som  hun gjør.

Det kan være en form for "overlevelsesstrategi", hun fremstiller det bedre og mer harmonisk fordi å fortelle sannheten svir for mye. Og det er en form for håp om at det skal bli som hun forteller. Ønsketenkning som fungerer som en trøst. 

Jeg kjenner det igjen, mine kolleger fikk en helt annen versjon av privatlivet mitt enn det som var de kalde fakta: at jeg ikke hadde det bra i det hele tatt i et mislykket samliv. 

Ikke noe smart å gjøre såklart, men heller ikke noe du trenger snuse for mye i. Med mindre du bryr deg om henne og er bekymret for hvordan hun egentlig har det. Men jeg får ikke det inntrykket ut fra det du skriver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen kvinner er slike men ikke alle. Har flere venner/bekjente som legger ut bilder på SoMe av lykkelige stunder med familien bl.a, fordi de vet hva folk leter etter, som de sier. Jeg er ikke sånn. Har jeg en dårlig dag, så sier jeg det om noen spør, og har jeg en din dag, så sier jeg det også. Skjønner meg ikke på folk som må late som om de er lykkelige hele tiden, når de ikke er det.

Anonymkode: 3902f...db8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at du er så opptatt av hvordan andre har det i sine forhold. Og har lært at menn kan fortelle hvor dritt ting er når de er på fylla men utelate egne feil og årsaker til at ting er slik. 

Føler du deg bedre nå som mannen hennes sier at ting ikke er på topp? Ga det deg litt tilfredstillelse?

Anonymkode: 2e479...a39

• Liker 3
Skrevet

Det er kanskje en forsvarsmekanisme fra hennes side? Hun føler kanskje at det blir mer sant om hun hele tiden sier at alt er så bra? Synes du heller skal glede deg over ditt eget forhold (som jeg antar går bra?) enn å kose deg med andres problemer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn på vei, og alt er ikke fryd og gammen 100 % av tiden, nei, men jeg går altså ikke rundt og forteller alt og alle hvor fantastisk alt er hele tiden. Tror nok vi har det langt bedre enn kollegaen min, som av en eller annen grunn tror det er en konkurranse om å framstille ting som mest mulig fantastisk.

Det som gnager deg er visst at hun vinner denne konkurransen med sitt lykkelige liv.

Så satt du der med dine ører på stilk og hørte en samtale som ikke var ment for deg, og fikk mannen din til å spørre ut mannen hennes. Nå tror du at hun ikke har det så bra likevel, og du velter deg i skadefryd! 

Fysj, så ekkel du er. Et lite menneske. Burde du ikke heller gledet deg over det når du trodde hun hadde det bra, og følt medfølelse når du skjønte at det hadde hun ikke? Og når du i stedet føler misunnelse mot hennes lykke og fryd over hennes ulykke, bør du ikke skamme deg litt over din egen smålighet? I stedet løper du på kg for å få utløp for sladretrangen.

Anonymkode: def7e...90f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig, har et familiemedlem jeg ikke ser så ofte. Legger daglig ut bilder på sosiale medier om hvor fint det er, mye familiebilder etc. Sa for et par dager siden at der kunne det jo vært koselig å feire jul en gang og fikk vite at rotet fløt over i hjemme. Vi hadde også en julemiddag med dem i romjulen hvor ungene var bråkete og umulig å kontrollere og dama virket sur på mannen konstant. 

Anonymkode: 30a44...571

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...