Gå til innhold

Adopsjon

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Samboer og jeg vurderer adopsjon. Har fått noen papirer fra ulike selskaper. Er det noen som har adoptert her? Hvilke land er det dere opplever som mest aktuelle? Jeg føler man må ha litt gode følelser for landet, og jeg har ikke det for Kina. Ellers er jeg litt skeptisk til Colombia av personlige årsaker og tidligere erfaringer. Vi har vært sammen i over ti år, har ett barn og er under 40.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi venter på å få tildelt et barn fra Sør-Afrika. Tenkte også på Thailand eller Sør-Korea, men via litt tilfeldige omveier ble det Sør-Afrika. Er veldig fornøyd med Verdens Barn som organisasjon, de har hjulpet oss mye og holdt oss oppdatert hittil. Ville absolutt tatt en telefon til dem eller en annen organisasjon for råd om valg av land.

Jeg har også hørt mye positivt om InorAdopt. Taiwan er et program mange anbefaler, og så har de nettopp fått et nytt samarbeidsland (tror det er Burkina Faso), noe som betyr kort ventetid.

Lykke til med veien videre :)

Anonymkode: f5973...e4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har adoptert to barn fra Colombia og veldig gode erfaringer med både Adopsjonsforum og myndighetene i Colombia. De fleste barna i Colombia bor i fosterhjem før de blir adoptert, noe som jeg ser på som veldig positivt. Våre to var i fantastiske fosterhjem og det er veldig godt å vite at de har vært omgitt av mye kjærlighet før de kom til oss. Alle personene vi møtte i Colombia hadde en genuin omsorg for barna og det var rørende å se hvor opptatt de var at barna våre skulle ha det bra. Ventetiden i Colombia kan være veldig kort og raskeste sak i 2017 var på ca ett år inkludert prosessen i Norge.

Lykke til videre😃

Anonymkode: db9b8...2e1

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Takk for svar :) Ett år høres ikke så lenge ut. Hvor gamle er barna når de adopteres?

Tenker forresten litt på India siden vi har reist mye rundt der og har en forkjærlighet for landet. Noen som har erfaring med Verdens Barn og India?

Endret av Geirfuglen
AnonymBruker
Skrevet
På ‎04‎.‎01‎.‎2018 den 13.47, Geirfuglen skrev:

Takk for svar :) Ett år høres ikke så lenge ut. Hvor gamle er barna når de adopteres?

Tenker forresten litt på India siden vi har reist mye rundt der og har en forkjærlighet for landet. Noen som har erfaring med Verdens Barn og India?

Ser ikke ut som om noen av organisasjonene samarbeider med India (akkurat nå). Googlet det litt, og det var snakk om noen regelendringer i India som skapte problemer, og så fikk ikke organisasjonene tillatelse fra norske myndigheter for videre samarbeid (norske myndigheter er veldig strenge på at andre land har prosesser som er forsvarlige). Verdens Barn har klaget på avslaget, men det ser ikke ut som det er ferdig behandlet ennå. Du kan eventuelt høre med dem?

Generelt kan regelendringer alltid skje, som får konsekvenser for søkere. Men dette kan organisasjonene mye om, og de veileder dere videre.

Ellers fikk vi tilsendt julebrev før jul, der det ligger mye helt fersk informasjon fra de forskjellige landene. Det finnes sikkert noe tilsvarende på InorAdopt og Adopsjonsforums hjemmesider.

Hyggelig å lese om anonym brukers opplevelse i Colombia. Vi har også venner som nettopp har vært i Colombia, de var veldig fornøyde de også. Mitt inntrykk er at mange tror at adopsjon tar veldig lang tid. For noen tar det lang tid, men for mange er ventetiden overraskende kort. Men man må jo igjennom en prosess i Norge også, så det kan være greit å komme i gang med det.

AnonymBruker
Skrevet

Har god erfaring med Adopsjonsforum. Og hvis man er villig til å ta imot barn med spesielle behov er det nesten ikke ventetid. Vårt barn er nesten døv på det ene øret og var over normal adopsjonsalder da det kom til oss. En av grunnene til at de valgte oss til akkurat dette barnet er at jeg kan kommunisere på barnets morsmål (snakker ikke flytende, men klarer meg bra i daglige situasjoner).

Anonymkode: 7ef22...378

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er adoptert fra Colombia, jeg var to år da jeg kom hjem til foreldrene mine:) De brukte adopsjonsforum og de var/er meget fornøyde med dem :-) Min eldre søster, som er foreldre mine sitt biologiske barn, fikk meget god oppfølging fra adopsjonsforum og var på et par treff for andre som  også skulle få adoptivsøsken. 

Anonymkode: 619e5...b84

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis man er villig til å ta imot barn med spesielle behov er det nesten ikke ventetid.

Anonymkode: 7ef22...378

Ja, Verdens Barn søker fra tid til annen etter foreldre til barn med spesielle behov (det trenger ikke være så alvorlig. For tidlig født, litt forsinket utvikling, en liten misdannelse på hender/føtter, svaksynt, operert hjertefeil. Søskengrupper og barn over 5 år havner også i spesielle behov-gruppen tror jeg). Da kan man faktisk bytte land, så lenge man fyller kravene. Sikkert samme system hos de andre organisasjonene.

Så litt på InorAdopt sine sider. Det stemmer at de nettopp har begynt å samarbeide med Burkina Faso, og hvis dere er åpne for litt eldre (friske) barn er det ikke noen ventetid overhodet. 1-2 års ventetid for babyer (samme som Taiwan, som er et program jeg har hørt mye positivt om).

Men det er også andre typer krav, om alder, biologiske barn, religiøs tilhørighet. Og pass på hentereisen! I noen land kan man hente barnet på to uker, andre krever en lengre reise, noen krever til og med to. Så det er mange momenter å ta med i vurderingen, det er ikke alltid at ventetid er det viktigste når alt kommer til alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...