Gå til innhold

Barnehagesekk

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Er på utkikk etter en fin barnehagesekk. Ikke som han går med foreløpig, men tenker jo at det er fint å ha noen år. Er det noen som har tips til noen fine, litt klassiske? Vet om Fjällräven og Blafre. 

Skrevet

Vil anbefale å ha bryststropp så skulderstroppene ikke sklir ned. Hadde Fjellräven, men gikk over til Bergans da guttungen ville bære sekken selv. 

Skrevet

Vi har Beckmann urban mini til 2-åringen. Veldig fornøyd med den, hun har den på selv til/fra bilen, etter eget ønske. Klips foran så skulderstroppene sitter der de skal, passe størrelse til matboks og et skift etc, regntrekk i bunnen, godt polstret og så er den ganske fin, synes jeg. 

Skrevet (endret)

Skal den kun være fin å se på, eller skal barnet faktisk kunne bruke den til noe? (Siden du trekker frem "designsekker" som Blafre og Fjällräven.)

Vi har hatt barnehagesekk til våre fordi de trengte sekk å ha tingene sine i når barnehagen var på tur. (Og de bar sekken selv.) Barnehagen gikk på turer allerede fra barna kunne gå selv, gjerne korte små turer, som ble lenger ettersom barna ble større og kunne gå lenger. Vanen med å bære egen sekk fikk de med fra starten av.

De viktige tingene med en barnehagesekk for våre barn har derfor vært:
Ikke for stor. (Så den sitter greit på ryggen.)
Bryststropp som kan lukkes. (Så den ikke sklir av skuldrene.)
Bærestropper med polstring, som gir god bærekomfort. (Justerbare!)
Plass til det barnet skal ha med seg.
Lett, så det ikke blir tungt å bære.

Vi endte med en "billigvariant" kjøpt i sportsbutikk på Nordby, fordi det var den vi likte best. (Den er mindre enn mange av de kjente i Norge.) Men hadde nok kjøpt Bergans om jeg måtte kjøpe en av de Norske.

Sekken vi hadde til våre barn var av følgende merke:

https://www.stadium.se/sport/ryggsackar/241378104/everest.mfn-bp-kids-8-l.black-orange

Endret av Susan Sto Helit
La til link for å vise hva slags type sekk vi hadde
  • Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Takk for tips! Tenkte en som er praktisk i tillegg ja, men gjerne litt fin. Ikke med bilde/mønster av noe som er stas fra barne-TV akkurat nå og som går ut på dato, men noe han kan bruke til det blir litt slitt og som det er plass til det mest nødvendige i. Han har en liten sekk nå, men jeg synes ikke jeg får med alt han trenger i den. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du skulle gå for fjellreven har blant annet denne skulderreim: https://www.fjallraven.no/kanken-kids

Anonymkode: 323bd...317

Mente brystreim...

Anonymkode: 323bd...317

AnonymBruker
Skrevet

Må bare spørre, hva bruker de barnehagesekkene til? Jeg har en 2-åring i barnehagen og hun har aldri hatt behov for det. De får alle måltider i barnehagen så hun har aldri med noe mat, og ekstra klessift ligger alltid i kurven hennes.

Anonymkode: 44c44...04d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre, hva bruker de barnehagesekkene til? Jeg har en 2-åring i barnehagen og hun har aldri hatt behov for det. De får alle måltider i barnehagen så hun har aldri med noe mat, og ekstra klessift ligger alltid i kurven hennes.

Når de skal ut på tur. Da må de bære sin egen matpakke, drikke, gjerne ha med noe tørt tøy i sekken, osv. 

Anonymkode: 8e363...56b

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også en 2-åring, de har med frokost hjemmefra så vi har matboksen oppi der pluss ekstra skift hvis det forrige ble sendt med hjem. De legger også småting oppi, ting de har laget osv. Dessuten er hun veldig stolt når hun går med sekk!

• Liker 1
Skrevet

Datteren min hadde Bergans fra hun begynte i barnehagen 10 mnd gammel. Tror hun brukte den på turdager i begynnelsen av 1.klasse også. Da jeg ga den bort etter fem-seks år var den like fin! God å ha på seg også, i følge henne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bruker ikke sekk i bhg vær heller, all mat får de der, skift ligger fast på plassene dems, og når de går turer har de voksne sekk.

Anonymkode: 703f5...247

Skrevet

Her bærer toåringen egen sekk på tur i bhg, med mat, vann, kakao, ekstra skift, bleie og en liten pakke våtservietter, i tilfelle avføring.

Skrevet

Hvis barna bærer egne sekker på tur (det gjør de her) må du velge en sekk som er god for ryggen. Fjellräven og andre "designsekker" synes nok mange er fine å se på, men de er ikke gode å bære så unngå dem (det er også barnehagens erfaring), i allefall på turdagene. Vi har en Samsonite Sammies som brukes til vanlige dager hvor de ikke skal på tur og den da i praksis kun skal frakte matboks til og fra bilen og så har vi en Bergans Jr 12liter til turdager. Den er veldig god og skolebarna bruker den på turdager på skolen også. 

Skrevet

Vi kjøpte en ti liters sekk med polstrede skulderstropper, bryst og livreim, trekk, refleks osv på hos Ark.

De går turer minst en gang i uka i barnehagen hun går i og da bærer de selv drikke o.l.

Prøvde å finne bilde av den men den er nok utgått, ser forresten at de har 40% avslag på sekker nå... 

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Ja, også synes jeg det er kjekt å ha en sekk eller noe selv også, når jeg tar med ting fram og tilbake. Noe man kan lukke. Vi må også ha med matpakke, yoghurt osv.

Skrevet

En venninne av meg var veldig opptatt av at jeg skulle kjøpe "skikkelig" sekk til min da han gikk i barnehagen, med tanke på at kunne bruke den i første klasse etc. De brukte sekken da de gikk på tur med matpakke og termos og litt klær.
Han fikk en sekk som han syntes var fin, med brystrem og justerbare skulderreimer.

Når de begynner på skolen, vil - og får  de fleste ny sekk i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

En venninne av meg var veldig opptatt av at jeg skulle kjøpe "skikkelig" sekk til min da han gikk i barnehagen, med tanke på at kunne bruke den i første klasse etc. De brukte sekken da de gikk på tur med matpakke og termos og litt klær.
Han fikk en sekk som han syntes var fin, med brystrem og justerbare skulderreimer.

Når de begynner på skolen, vil - og får  de fleste ny sekk i alle fall.

De vokser også ganske mye fra de er 1 år til de er 6 år, så det skal VELDIG MYE til for å finne en sekk som er god å bære både som 1 åring og som 6 åring.

Vi valgte å kjøpe sekk som var god å bære fra 1 år til 4-5 år, og en som passet godt fra 3-4 år og til de var ferdige med barnehage. (Ungene har såpass mellomrom at vi klarte oss med to barnehagesekker, men da i to forskjellige størrelser.

Ny sekk til første skoledag er en selvfølge hos oss.

Anonymkode: de09a...a11

Skrevet

Vi har Bergans til det ene barnet og Osprey til den andre (den siste fikk vi i gave, ellers hadde vi ikke kommet på den selv, men veldig fornøyd med den). Barna bruker bare disse på turdager i bhg, evt til overnatting hos besteforeldre en natt o.l. Jeg syns de rommer for lite til å være nyttige til å frakte ting fram og tilbake på en vanlig dag. Enten fraktes så lite at jeg bare kan ta det i hånda (matboks) eller så skal vi ha med alt utetøyet hjem og da bruker vi heller en sånn stor pose fra Ikea e.l.

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk en Bergans (Nordkapp tursekk, minste størrelse med bryst og hoftereim) til første barn, nå 8 år senere bruker det yngste skolebarnet vårt den ennå på turdager og lignende. Den er akkurat passe til et sitteunderlag, matboks, flaske og ekstra votter. Også fin til leker ved andre anledninger. Og den er like pen!

Anonymkode: 8a10b...fd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...