Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trenger litt inspirasjon for å komme ut av en sirkel av middagsretter som lages om og om igjen, så da spør jeg dere: Hva er din favorittmiddag?

Har du en oppskrift du vil dele? :)

Endret av KaDust
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lett; har ingen oppskrift, men...Kjøttkaker. Enkelt og greit. Okse eller kalkunkjøtt. Jeg liker alt tilbehør også, som flatbrød, erterstuing, tyttebær, makkaroni og litt grønnsaker. 

blogg-kj%C3%B8ttkake-1.jpg

Endret av Wonders
Skrevet

Denne soppgratengen er nok favorittmiddagen min fortiden 😊

• Liker 2
Gjest Cocosa
Skrevet

En av hverdagsfavorittene: laks gratinert i ovnen med sesamfrø, olje og chili. Stekte potetbåter (hjemmelaget) med olje og ønsket krydder. Blomkålmos og eplesalat. Salaten lager jeg ved å skjære opp en gul løk i tynne skiver, legger det i eddik i 10 min og skyller godt av med vann etterpå. Legg i en skål sammen med tynne skiver av grønne epler og frisk chili. Nam! 

Skrevet

Pasta Alfredo :)

pasta med fløte, smør og parmesansaus (+hvitløk, salt og pepper)

evt Nudler med sterk pastasaus

kjøttdeig, hvitløk, chilli, vann, tomatpuré, soya, koriander og spisskummen (oppskrift fra bloggen til Fru Timian)

• Liker 1
Skrevet

Har tidligere delt en kylling i pita oppskrift som er veldig godt (marinaden som jeg bruker er det som gjør at kyllingkjøttet smaker så godt).

Ellers synes jeg det er veldig godt med ovnsbakt laks med grønnsaker (https://godfisk.no/oppskrifter/laks/laks-og-gronnsaker-i-ovn/).

Eller hva med fiskepakke som også er veldig sunt og godt? Oppskrift: https://trinesmatblogg.no/recipe/fiskepakke-med-limedressing-video/

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Noe jeg syns er veldig godt er stekt ris, blandet med erter, gulerot, sopp, paprika, løk og chorizo pølse.

Skrevet

Synes denne oppskriften på laks er skikkelig god. Bruker som oftest å ha quinoa eller couscous til.

Og salmalaks med avokado, ris og ponzusaus er godt og veldig raskt.

Skrevet

Så mange gode fiskeretter :sikle: Er veldig glad i fisk!

Er det noen som har tips til kjøtt-retter?

AnonymBruker
Skrevet

Enchiladas. Uten tvil.

Anonymkode: 66f5b...4fa

• 3 år senere...
Skrevet

Vegetar taco 👍🏻

Anonymkode: 08adb...c69

• Liker 2
Skrevet

Pasta vongole. Med hjerteskjell eller vongoleskjell, hvitvin, olivenolje, chili, hvitløk og masse bladpersille. 

Skrevet

Ostesufle, enchiladas, onepot pasta med linser.

Anonymkode: fb532...6f3

Skrevet

Vanskelig å velge, men jeg er veldig glad i italiensk inspirert mat. Så alt fra lasagne, pizza, pasta er favoritter hos meg. Men det er jo også noe de fleste lager ganske ofte.

Av andre ting så er jeg veldig glad i kokt røkt torsk, med gulrøtter og poteter. Og hjemmelagd falafel i pitabrød med masse zatziki og friske grønnsaker.

• Liker 1
Skrevet

Vegan sushi🤤🤤 lagde også en nydelig vegan viltgryte i går som jeg absolutt skal lage igjen. Herregud så god den var

Anonymkode: 6d7c0...42a

Skrevet

Taco, sushi,hjemmelaget pizza, hjemmelaget Kebab:sikle:

Skrevet

Ørret med urtelokk og lune dillpoteter, servert med agurksalat og rømme,  

Anonymkode: 543e6...a3c

Skrevet

Foruten taco, pannekaker og medisterkaker, er mine nye favoritter stekt ris med eller uten kylling, og kylling i fløtesaus. Synes også hjemmelagde vårruller og børek er supergodt.

Skrevet

Pasta carbonara, bruker to egg, 25 gram revet ost, 250 gram bacon i tillegg til spagetti. Det burde holde til 1-2 stk

Anonymkode: bb39b...87c

Skrevet

Vestafrikansk peanøttsuppe

1 stk rødløk

2  hvitløksfedd

1 stk rød chili

1 ss ingefær

1 ss olje

0.5 ts kanel

0.5 ts paprikapulver

2.5 ss peanøttsmør

1 ss tomatpuré

0.5 stk søtpotet, stor

0.5 boks hermetiske tomater

0.5 boks kokosmelk

2.5 dl grønnsakskraft, eller vann

50 g spinat

0.5 stk lime, eller 1/2 sitron

0.5 klype salt og kvernet pepper, smak til!

0.5 håndfull peanøtter, til topping

0.5 bunt koriander, til topping

2 dl ris, til servering

Slik lager du vestafrikansk peanøttsuppe

Finhakk rødløk, chili, hvitløk og ingefær. Varm opp litt olje i en stor gryte. Surr ingrediensene i ca. 5 minutter, eller til det har blitt mykt og blankt, og begynner å lukte godt. Tilsett kanel, paprika og peanøttsmøret. Rør det godt sammen.

Skrell søtpoteten og del den i små terninger. Ha søtpoteten over i gryta sammen med tomatpuré og rør rundt i ca. 5 minutter, eller til søtpoteten får litt stekeskorpe. Tilsett så en boks hermetiske tomater, kokosmelk og vann eller grønnsakskraft.

Gi suppen et oppkok under lokk før du skrur ned temperaturen så det bare småputrer uten lokk. La suppen putre i 20-25 minutter, til søtpoteten er helt gjennomkokt. Ønsker du en ekstra yukk suppe kan du mose noen av søtpotetbitene med en potetstapper, eller kjøre en stavmikser et par ganger i suppen.

Smak til med salt, pepper og lime- eller sitronsaft. Helt mot slutten tilsetter du spinaten. Skru av varmen og rør inn.

Server gjerne med ris

Pad thai 

250 g risnudler

150 g fast tofu

2 gulrøtter

1/4 rødkål

1/2 rødløk

60 g (ca. 1 dl) usalta peanøtter

2-3 vårløk

1 neve frisk koriander

Pad thai saus

2 ss tomatpuré

3 ss soyasaus

2 ss tahini

2 ss agavesirup, lønnesirup eller brunt sukker

3-4 ss konsentrert tamarind paste

2 cm ingefær

1 rød chili

2 fedd hvitløk

1-2 dl av kokevannet fra nudlene

SLIK GJØR DU

Kok opp vann og hell over risnudlene, tilsett 1 ts salt, og la dem stå til de er al dente i cirka 5-10 minutter.

Begynn med å lage sausen. Stek finhakket chili, hvitløk og ingefær i ett minutt i en varm wok eller stekepanne. Tilsett tomatpuré, tahini og soyasaus, og stek videre i 1-2 minutter. Tilsett nudelvann og tamarind. Gi sausen et kjapt oppkok. Smak til med agavesirup, lønnesirup og soyasaus og eventuelt mer tamarind. Kok i 2-3 minutter.

Del tofuen i store terninger, og stek på litt høy varme i 3-4 minutter med en spiseskje nøytral olje. Tilsett en spiseskje soyasaus på slutten av steketiden.

Snitt gulrot i tynne staver, finsnitt rødkål og rødløk. Ha gulrot, rødkål og rødløk i pannen sammen med tofuen. Wok eller stek i 2-3 minutter.

Grovhakk peanøttene med kniv. Bland halvparten av peanøttene, nudler og pad thai saus, og stek videre 2-3 minutter til alt er rykende varmt.

Legg middagen opp på to tallerkener, press limesaft over, pynt med resten av peanøttene og vårløk 

Anonymkode: 69e74...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...