Gå til innhold

Kan der det at sædcellene ikke må kjempe være grunn til at IVF er så lite suksessfult?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en undring om IVF. Jeg har fått med meg at IVF ofte er lite suksessfult, at de fleste må igjennom fler forsøk for å lykkes. Ved IVF legges sæd sammen med egg i en skål. Kan grunnen til at IVF ikke funker så bra være at sædcellene ikke må kjempe:klo:? I en normal befrukting må sædcellene svømme langt og møter på masse hinder. De svakeste cellene dør, og kun de sterkeste når fram. Av flere hundretusen sædceller er der kanskje 100 igjen ved egget. «Survival of the fittest» 

Ved IVF slipper de kampen. En sædcelle som ellers ikke hadde nådd fram på vanlig vis, får nå befruktet egget og ikke er egnet. Det samme med ICSI, da tar de en sædcelle som virker frisk, men man vet jo aldri

Anonymkode: 13d0e...e86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du det fra at IVF er lite suksessfullt? 73% vil lykkes innen de 3 forsøkene man får dekket, og 50% vil lykkes etter max 2 forsøk. Jeg synes ikke akkurat det er lite suksessfullt. 

Anonymkode: 7b139...788

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du "fått med deg" at det er lite suksessfult? De fleste må også gjennom flere prøveperioder for å bli gravid på vanlig måte, også. Men noen blir gravid i første PP, og noen blir også gravid ved første IVF-forsøk.

Dine teorier om hvorfor det ev. skal være lite suksessfullt er nok ikke annet enn tøv. Om egget blir befruktet, så blir det befruktet. Det er da ikke sædcellen som videre vil være problemet, men derimot kvaliteten på egget m.m.

Anonymkode: 50c2b...3c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Det er jo bare å ta en tur innom prøvedagbok seksjon det. Der flere har hatt mange mislykkede forsøk og sørger. Ei vrninne av meg som er 31 barn hatt 6 mislykka forsøk og 6 sorger,

https://www.advancedfertility.com/ivf-implantation-failure.htm denne artikkelen sier at det er 50% sjangs å lykkes om du er ung, og kun 12 % om du nermer deg 40. Vil ikke si at 50 og 12% er høyt

AnonymBruker
Skrevet

IVF har en god suksessrate, alt tatt med i beregningen.

Du må ta med i betraktningen at de fleste ikke blir gravid på første forsøk på naturlig vis heller, selv når kvinnen har normal eggløsning og han har normalt aktive svømmere. Det er fåtallet som blir gravid etter en måned. 

IVF brukes jo nettopp når noen ikke er blitt gravid på naturlig vis, som regel etter å ha prøvd etter min. ett år, og det da er en grunn til at det ikke er blitt befruktning. Enten ved sviktende eggløsning eller få/inaktive sædceller, eller en annen faktor. Da ville det vært unaturlig at man ble gravid ved første IVF-forsøk.

Anonymkode: 9bd4d...58d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det er jo bare å ta en tur innom prøvedagbok seksjon det. Der flere har hatt mange mislykkede forsøk og sørger. Ei vrninne av meg som er 31 barn hatt 6 mislykka forsøk og 6 sorger,

https://www.advancedfertility.com/ivf-implantation-failure.htm denne artikkelen sier at det er 50% sjangs å lykkes om du er ung, og kun 12 % om du nermer deg 40. Vil ikke si at 50 og 12% er høyt

Du må nok hente informasjonen din fra andre kilder... Prøverdagbokseksjonen er selvsagt fylt opp av folk som sliter med prøvingen, ikke med dem som surfer igjennom med null problemer. Så om du bruker historier derfra som anekdotisk bevis, gjenspeiler de langt ifra virkeligheten. 

50% er langt høyere enn ved "naturmetoden". Det er under 25% sannsynlighet for å bli gravid en måned med "vanlig" prøving. Og at sjangsen for å lykkes reduseres med alder er da også helt naturlig, og har sammenheng med at både mengde og kvalitet på eggene går bratt nedover. Det gjelder jo også ved naturmetoden, og ikke bare ivf. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok hente informasjonen din fra andre kilder... Prøverdagbokseksjonen er selvsagt fylt opp av folk som sliter med prøvingen, ikke med dem som surfer igjennom med null problemer. Så om du bruker historier derfra som anekdotisk bevis, gjenspeiler de langt ifra virkeligheten. 

50% er langt høyere enn ved "naturmetoden". Det er under 25% sannsynlighet for å bli gravid en måned med "vanlig" prøving. Og at sjangsen for å lykkes reduseres med alder er da også helt naturlig, og har sammenheng med at både mengde og kvalitet på eggene går bratt nedover. Det gjelder jo også ved naturmetoden, og ikke bare ivf. 

For ikke å glemme at det er mange grunner til man er barnløs. Mitt problem feks var at kroppen behandlet det befruktede egget som en inntrenger den ville bli lvitt, så hadde abort på abort på abort selv om det ikke var noe galt med egg eller sæd. Når de fant ut av årsaken så satt baby på neste forsøk. Er gravid med nummer to nå.

Så ts, hele ivf greiene er mye mer komplisert enn det virker som du tror. Uansett er suksessraten utrolig høy.

Anonymkode: abbcc...257

AnonymBruker
Skrevet

IVF er veldig suksessfullt, og de aller fleste blir gravide kjappt innen 3 forsøk. Ved normalt samleie blir færre gravide innen 3 "forsøk" enn ved IVF. Ved et normalt samleie er det 25% sannsynlig å bli gravid, med metodrn de brukte på meg hadde jeg 50% på å bli gravid. 

Jeg prøvde i to år med naturmetoden og en gang med prøverør og blei gravid på første forsøk, så IVF var altså 24 ganger mer effektivt. 

Sæden går gjennom en renselsesprosess hvor alle cellene med lav fungering lukes vekk og bare de supre, kjappe, spenstige cellene fikk bli med videre i prosessen. Så embryene som brukes ved IVF er etter din logikk egentlig super celler, de har overlevd uthenting med nål, sæden overlevd i kopp, renselsesprosess og både egg og sæd har vært sterke for å klare og overleve utenfor kroppen og eventuell frysing og opptining.  Har man mange befruktede egg å velge mellom tar man det som har utvikla seg "finest" og som skårer høyest på flere målkrav. Så sæden og eggene som velges ut er definitivt de sterkeste av de sterkeste!! 

Anonymkode: d3bbc...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Tror heller det er det at en tar cellene ut av kroppen som forringer dem litt. De har bedre forhold inne i kvinnekroppen. 

Anonymkode: 0ff02...978

AnonymBruker
Skrevet

Søk på Medicus og suksessrate så får du masse tall for sannsynlighet for graviditet inndelt i alder. Alle tallene er over 25% for hvert enkeltforsøk, så sannsynligheten for graviditet ved IVF er altså større enn med normalt samleie. Selv for de over over 40 år er sannsynligheten for positiv graviditetstest på over 30% på første forsøk, så tallene dine stemmer ikke TS

TS sin teori er helt grunnløs. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror heller det er det at en tar cellene ut av kroppen som forringer dem litt. De har bedre forhold inne i kvinnekroppen. 

Anonymkode: 0ff02...978

De blir jo ikke forringet. Hvor har du det fra?

Anonymkode: 45b74...8db

AnonymBruker
Skrevet

Blei stillt fra TS gitt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er like stor sjans for å bli gravid med assistert befruktning som på helt vanlig måte. Man trenger ofte flere forsøk når man blir gravide på vanlig måte også.

Grunnen til at assistert befruktning ender i mislykkede forsøk, er selve utfordringen parene har med å bli gravide. Dårlige egg, dårlige sædceller, endometriose etc.

Det er heller ikke slik at sædceller som normalt ikke ville nådd frem, blir brukt i for eksempel ICSI. De sitter på laboratoriet og velger ut de sædcellene som ser friskest og sprekest ut. De kan se veldig mye på en sædcelle ved å observere den litt. De ser på fasongen og svømmeferdigheten. Derfor er det alltid friske og spreke sædceller som blir brukt.

Anonymkode: f64d7...c98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...