Gå til innhold

Kan smerter i underlivet være ufarlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er absolutt ikke ute etter noe diagnose eller lignende, men lurer bare på om smerter som er litt av og på i underlivet fint kan være ufarlige. Jeg har hatt det i 4-5 mnd., men det er ikke sterke smerter, helst ubehag og "stikking", gjerne på venstre side av underlivet/magen. Jeg har litt problemer med tarmen, og lurer på om dette kan påvirke? Skal bestille legetime i morgen, men er bare utrolig redd for å miste muligheten til å få barn eller lignende :( 

Fastlegen min er en mann, og vil helst ha en kvinne til å ta gynekologisk undersøkelse. Er det "frekt" å ringe å si at jeg helst ønsker dette?

Er ellers 22 år gammel og har lite fysiske plager utenom dette.

Anonymkode: 3ba6b...6d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt ok å be om en kvinne til å ta slike undersøkelser, men vit at mannlige leger også er fult kapable til å ta en slik undersøkelse. Du velger helt selv. Det er et spørsmål de er vandt til å få, så det er overhodet ikke frekt å be om det. 

Selvsagt kan smerter i underlivet være ufarlig. Stort sett er de det, men det er alltid lurt å få sjekket. Be om en time hos legen som du har tenkt, så får du nok svar på det du lurer på :)

AnonymBruker
Skrevet

Smerter i underlivet er som regel ufarlig. Mest sannsynlig så blir du henvist til en gynekolog fordi man ønsker å bruke ul for å se på eggstokkene i slike tilfeller. Cyster på eggstokkene er veldig vanlig og nesten alltid ufarlig. Det stikker når de vokser og er blitt store og det kan gjøre veldig vondt når de sprekker, men det er ikke farlig. 

Anonymkode: a2fcf...7d3

AnonymBruker
Skrevet

Mine smerter i livmor viste seg være en uoppdaget UVI. Ufarlig. 

Anonymkode: 6ad26...1eb

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, altflyter skrev:

Det er helt ok å be om en kvinne til å ta slike undersøkelser, men vit at mannlige leger også er fult kapable til å ta en slik undersøkelse. Du velger helt selv. Det er et spørsmål de er vandt til å få, så det er overhodet ikke frekt å be om det. 

Selvsagt kan smerter i underlivet være ufarlig. Stort sett er de det, men det er alltid lurt å få sjekket. Be om en time hos legen som du har tenkt, så får du nok svar på det du lurer på :)

Tusen takk :) Jeg ringe og måtte vente leenge for å få tid hos den eneste kvinnelige legen, så fikk time til fredag hos en mannlig, men tenker jeg vil høre om henvisning til en gynekolog, fordi det føles som det er eggstokkene det gjør vondt i :) 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smerter i underlivet er som regel ufarlig. Mest sannsynlig så blir du henvist til en gynekolog fordi man ønsker å bruke ul for å se på eggstokkene i slike tilfeller. Cyster på eggstokkene er veldig vanlig og nesten alltid ufarlig. Det stikker når de vokser og er blitt store og det kan gjøre veldig vondt når de sprekker, men det er ikke farlig. 

Anonymkode: a2fcf...7d3

Tusen takk for beroligende svar :) Håper jeg får en henvisning. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine smerter i livmor viste seg være en uoppdaget UVI. Ufarlig. 

Takk for svar :) Hadde du ingen symptomer utenom smerter i livmor?

AnonymBruker
Skrevet

For å bryte ned fordommene dine: jeg fikk gynekologisk undersøkelse hos min fastlege, en 50 år gammel muslimsk mann. Hadde ingen betenkeligheter med det og han var veldig flink. Smerter i underlivet er vel noe de fleste har fra tid til annet, og det er som regel helt ufarlig. Hvis du er bekymret er det greit å få det sjekket så du kan slappe av

Anonymkode: bee4c...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på grunn av mye ståing og gåing på jobb så ryggen og hoftene mine blir slitne. Litt som at man kan få migrene av ryggsmerter.

Anonymkode: f4184...a7b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :) Jeg ringe og måtte vente leenge for å få tid hos den eneste kvinnelige legen, så fikk time til fredag hos en mannlig, men tenker jeg vil høre om henvisning til en gynekolog, fordi det føles som det er eggstokkene det gjør vondt i :) 

Tusen takk for beroligende svar :) Håper jeg får en henvisning. 

Takk for svar :) Hadde du ingen symptomer utenom smerter i livmor?

Jo fikk voldsomme ryggsmerter i tillegg (korsrygg) og oppsøkte da lege. Men startet kun med smertestikk på høyre side i livmor i sommer/høst. Så gikk nok noen mnd med ubehandlet uvi 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Er absolutt ikke ute etter noe diagnose eller lignende, men lurer bare på om smerter som er litt av og på i underlivet fint kan være ufarlige. Jeg har hatt det i 4-5 mnd., men det er ikke sterke smerter, helst ubehag og "stikking", gjerne på venstre side av underlivet/magen. Jeg har litt problemer med tarmen, og lurer på om dette kan påvirke? Skal bestille legetime i morgen, men er bare utrolig redd for å miste muligheten til å få barn eller lignende :( 

Fastlegen min er en mann, og vil helst ha en kvinne til å ta gynekologisk undersøkelse. Er det "frekt" å ringe å si at jeg helst ønsker dette?

Er ellers 22 år gammel og har lite fysiske plager utenom dette.

Smerter er kroppens måte å si i fra om at noe er galt, uten at kroppen kan si hva som er galt. 

På venstre side av magen/underlivet har vi endetarmen. Har du problemer med tarmen kan dette lett forklare smerter. 

Anonymkode: 80c60...4a8

AnonymBruker
Skrevet

Fint at du tar dette med lege. Som en annen skriver; smerte er kroppen sin måte å fortelle deg at noe ikke er som det skal. Men det betyr ikke at du har noe som er veldig, veldig farlig. 

Jeg har gått til både kvinnelige og mannlige gynekologer, og som et fellestrekk kan jeg si at kvinnene er langt mer hardhendte enn mennene. 

Anonymkode: 34575...691

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...