Gå til innhold

Søvn- og arbeidsfordeling i foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er for tiden i permisjon med en skjønn gutt på snart året. Skal tilbake i jobb om noen uker. Barnet har hele tiden sovet dårlig, både på dagtid og på natt. Starter dagen klokken fem. Det krever en del innsats å holde ham sovende, og det blir mange oppvåkninger i løpet av natta. Kort fortalt. 

Jeg har lenge vært sliten på grunn av søvnmangel. Merker at kropp, hode og humør er tungt. Har også bedt mannen min om å få sove et par timer ekstra ved flere anledninger, men det blir aldri noe av. 

Her er det jeg som tar alt nattevåk og tidlige morgener, også i helger og i ferier. Mannen har flyttet inn på gjesterommet for sin søvns skyld. Alle andre oppgaver som følger med en baby faller også på meg. Far underholder imidlertid barnet mens jeg gjør husarbeid. Jeg er misfornøyd med søvn- og arbeidsfordelingen, som har blitt helt annerledes enn det jeg ble forespeilet da vi planla barn. 

Det jeg lurer på er hva man kan forvente av mannen når man selv er i permisjon, både generelt og når barnet over tid sover dårlig. 

Hilsen sliten mamma.

Anonymkode: 1a125...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er ikke kommet så langt i permisjonen enda, men her tar far jenta vår i helgene slik at jeg kan sove litt uforstyrret noen timer på morgenen, bare vekker meg for mating. I tillegg tar han Evt. Bleieskift på natta. Vet også om flere som har løsningen med at far tar en natt ila uka, ettersom far tåler å være trøtt en dag på jobb istedenfor at mor skal være trøtt hele uka. 

Men tenker det handler litt om søvnmønsteret til barnet og. Hvis man har et barn som man får lagt på dagen, så må mor være flink å legge seg når barnet sover.. synes det blir feil å prioriere f.eks kafé besøk på dagtid å forvente hjelp på natta. Men ingen er jo tjent med at mor er helt ødelagt! Synes du kan forvente litt mer av mannen din.., men om det ikke blir endring får han forhåpentligvis kjenne på det når du begynner å jobbe, for da sjekker du så klart inn på gjesterommet😄

AnonymBruker
Skrevet

Vi har stort sett delt likt, men nå hadde vi flaskebarn og egentlig lite nattevåk. Uansett bør dere ha hver deres "sovemorgen" i helger og ferier. Husarbeid er det heller ingen grunn til at det er bare du som skal gjøre.

Anonymkode: 4eeae...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du la han gjør dette fordi? La han har barnet alene en lørdag mens du tar deg inn hos en venn eller hotell slik du får sove. 

Anonymkode: af028...79b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det likt ang. natt og søvn. Det er helt ok for meg da mannen skal på jobb, mens jeg skal være hjemme. Han kjører mye bil og benytter tunge maskiner, så jeg vil helst at han er opplagt på jobb. Mannen sover på gjesterommet for å få sove godt, og da slipper jeg også å ta hennsyn til ham om natten. I helgene er det fortsatt greiest at jeg tar natten da barnet er vant med meg og roer seg bedre med meg. Samt at jeg ikke klarer å sove uansett om jeg hører barnet er missfornøyd. Mannen sover igjennom det meste. Oftest lar jeg mannen sove ut litt i helgen, men når jeg har behov for å sove ekstra tar han begge barna mens jeg sover et par timer uforstyrret. 

Nattevåk og å være hjemme er unektelig veldig slitsomt, men mange mødre virker å glemme hvor slitsomt det også kan være for far å jobbe hele dagen for så å komme hjem å bli møtt av en haug med plikter og en kone som vil avløses. 

Når han skal i perm regner jeg med at det blir som  det var med første barnet; han tar over hovedansvaret on natten mens jeg trår til i de situasjoner jeg føler det er lettest å bare gjøre det selv. Annenhver morgen i helg/ferier. 

Husarbeid når vi begge er hjemme  blir nokså 50/50, han er med barna mens jeg fikser eller motsatt. Det blir tatt litt automatisk/på sparket ettersom vi ser det trengs, og er ikke noe vi planlegger. Men en nokså god del av husarbeidet blir gjort mens jeg er hjemme på dagen. Forventer ca det samme av ham når han er i perm, men han gjør nok mindre husarbeid på dagtid enn meg.

Tror det viktigste er å gjøre ting så enkelt og behagelig som mulig for begge. At man ikke fører regnskap over hvem som gjør mest og hvem som er mest skiten, av og til er litt skjevfordeling kanskje det greieste. For oss funker det bra slik, men det er jo slett ikke sikkert set passer skik for dere.

Anonymkode: ed6de...889

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror han har godt av en skikkelig pappaperm 😀

Hos oss har nok jeg tatt langt det meste av baby og hus når jeg har vært hjemme, men da forventer jeg selvsagt det samme når far overtar permisjonen. Den som må på jobb har hatt førsterett på søvn, men da er det en selvfølge at det gjelder uavhengig av om det er mor eller far.

Anonymkode: 37463...e75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man ikke fører regnskap over hvem som gjør mest og hvem som er mest skiten, av og til er litt skjevfordeling kanskje det greieste. For oss funker det bra slik, men det er jo slett ikke sikkert set passer skik for dere.

Oida..hvem som er mest sliten, og det passer slik for dere.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen bør delta på lik linje som deg. Når han er hjemme i perm, så tar han nattevåk. Du skal jo på jobb. Bare rett og rimelig det!

Men! Ville snakket med han nå, om forventingene dine og hva han ser for seg skal skje i pappapermen. Hvis ikke tror jeg dette kan ende stygt. men du må sette krav til han!

Anonymkode: 8fab5...54e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg i perm: jeg tar netter og tidlige morgener. I helgene sover vi utpå en dag hver.

han i perm: Jeg tar fremdeles nettene (ammer), men overlot baby til pappa hvis baby ikke roet seg etter pupp (heldigvis ikke så ofte). Pappa tok tidlige morgener. I helgene sov vi utpå en dag hver.

Husarbeid: der er det nok dessverre jeg som gjør 90% uavhengig av hvem som er i permisjon... 

Du må stille krav til ham. Å sove en morgen hver i helga er noe du bør starte med med en gang. Nytter ikke å si at «det ble bare ikke slik» - lørdag morgen tropper du opp på soverommet hans med baby og gir deg ikke før han står opp. Det er HELT urimelig at du skal ta HVER morgen i helgene.

Anonymkode: 1db71...3e3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig vil gjøre en statement, så krever du at han tar babyen begge dagene i helgene også. Men vil ikke anbefale det egentlig, for pappapermen går fort, og da blir det ingen lik fordeling etter permisjonen.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må stille krav til ham. Å sove en morgen hver i helga er noe du bør starte med med en gang. Nytter ikke å si at «det ble bare ikke slik» - lørdag morgen tropper du opp på soverommet hans med baby og gir deg ikke før han står opp. Det er HELT urimelig at du skal ta HVER morgen i helgene.

Dette! Når jeg skal sove ut går jeg ut der han sover, leverer ham babyen, snur og går tilbake til senga mi. Om jeg skulle vente på at han sto opp av seg selv (selv om det er avtalt på forhånd) måtte jeg ventet lenge. 

• Liker 2
Skrevet

Var helt likt her! 

I starten ble vi enige om at feks når mini våkna for mat på natt så mat jeg men samboern lagde flaske. Funka dårlig for han sover så tungt!! 

Den ene gangen(og siste) så ba jeg han lage flaske, og han svarte ja. Sovna igjen så jeg spurte igjen så siern «jamen jeg lagde jo akkuratt!» - eh nei, det drømte du! 

Så jeg gadd ikke bry meg lenger. Nå sover han heldigvis på nettene(2 år)

Skrevet

Men i helgene tok vi å stod opp med han hversin dag slik den andre fikk sove da. Nå gjør vi det ikke lenger, men det er fordi mini sover somregel lenge i helgene

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Når jeg skal sove ut går jeg ut der han sover, leverer ham babyen, snur og går tilbake til senga mi. Om jeg skulle vente på at han sto opp av seg selv (selv om det er avtalt på forhånd) måtte jeg ventet lenge. 

Dette gjør jeg også. Med førstemann leverte jeg han på sengen til pappaen kl 06.00 hver morgen i ukedagene, snudde og gikk og la meg igjen. Da fikk jeg sove 1-1,5 time til før han gikk på jobb. 

I helgene stod jeg som regel opp selv og var våken med baby til pappaen stod opp av seg selv i 8-9 tiden. Så gikk jeg og la meg igjen. Evt at vi tok annen hver morgen, dette byttet vi på. 

Babyen vi har nå sover godt på dagen, så nå står jeg bare opp selv og legger meg når baby tar første lur. 

Har aldri forventet hjelp på natten bortsett fra da førstemann var nyfødt og måtte ha flaske hver tredje time og jeg måtte pumpe meg i tillegg. Men det at han har sovet hver bidige natt i to år mens jeg har vært våken hver bidige natt i to år gir meg sterke kort på hånden på dagtid mtp søvn

Anonymkode: b6650...09b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...