AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Vi skal holde vår første barnehagebursdag om et par dager, og jeg lurer litt på hva som er vanlig å gjøre. Hun blir 4 år, og førstemann i sitt kull i barnehagen. Dermed også første som inviterer til bhg-bursdag, så jeg har ikke noen å hente inspirasjon fra. Bursdagen holdes på formiddagen en helg, og det blir Max 10 jenter (noen netttopp fylt 3, mens andre snart 4). Det eneste jeg er sikker på at det blir er fiskedam. dere mer erfarne mødre, hva pleier dere å gjøre på en barnebursdag? Anonymkode: a47e4...8c7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Serverer mat, passer på at ingen krangler, slår hverandre eller ødelegger ting og ellers lar ungene leke. De trenger ikke så mye opplegg. Når de er så små som 4 år er det vel vanlig at noen foreldre blir med også.
Luckiness Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Kjøp tykkere type papirduk. La barna få tegne på den med fargeblyanter. Så har de noe å gjøre dersom de blir rastløs før-under-etter maten. Bruk engangsfat, glass og bestikk dersom du ikke orker å vaske alt etterpå og/eller er redd før knusing. Quiz. Fungerer kanskje best dersom det er flere foreldre med. Så kan dere dele inn i lag og en forelder "styrer" hvert lag. Så blir laget enig om svaret og alle lag får komme med sitt svar.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 Når de er fire funker det best å bare la dem leke fritt. Det er stas å vise fram rommet sitt og det er stas å leke med andres leker. Gjem bort det dere er redde for av «finere» leker. Server pølse og sjokoladekake. Foreldre er ofte med på fireårsdager. Anonymkode: af0d2...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Glemte en ting: fiskedam eller lignende på slutten hvor de får en «godtepose» (trenger ikke være godteri oppi) Fint for å markere at festen er slutt. Anonymkode: af0d2...ce3
atropos Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 I vår barnehage fungerer alle bursdager sånn her; frilek pølse/pizza gaveåpning Fiskedam med godtepose kake frilek til det er slutt. vi har vært i 8 stk siste året og alle er slik. Ungene synes det er gøy og det hele tar 2-3 timer
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Samme som de over! Jeg hadde aldri vært med på en barnebursdag før (som voksen), så jeg hadde forbredt en del aktiviteter vi kunne gjøre for å få 2,5 time til å gå unna. Men barna lekte så fint selv, og det var veldig stas å se/vise bort leker, så vi lot dem bare holde på. Tiden fløy avgåre! Det ble gaveåpning, pølser, kake, (papirduk til tegne på under måltidet var stas) og fiske godteposer. Det hele var veldig hyggelig, og ikke på langt nær så kaotisk og stressende som jeg hadde forventet. Anonymkode: 28698...270
Arkana Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 Slik har det foregått her: Gjestene ankommer, bursdagsbarnet åpner gavene etterhvert. Vi unngår alt av pakkeleker da det tar for lang tid og de som har fått gitt pakken sin første blir gjerne lei og forlater ringen innen de siste, som nå er kjempelei av å vente, har gitt sin. Når alle har ankommet blir det servert noe middagsaktig (pølser, pizza, kyllingnuggets, pizzasnurrer e.l.). Deretter er det frilek før det blir servert kake. Vi pleier å ha en bursdagskake, gjerne pyntet etter tema, med lys på og vi synger bursdagssang mens kaken blir båret fram og bursdagsbarnet blåser ut lysene. I tillegg til denne kaken har vi gjerne muffins og evt også gelé m/vaniljesaus også (det er fint å bruke gjennomsiktige engangsglass og ha gelé i ulike farger lagvis i glasset.). Man trenger ikke så mye, min erfaring er at barnehagebarn er småspiste. Etter kakene er det mer frilek. Min erfaring er at barnehagebarn ikke trenger noe særlig organiserte leker. Når det er ca 20-30 minutter igjen av bursdagen får barn har vi skattejakt, fiskelek, piñata e.l. hvor godteposene er premien (fiskeleken er stor suksess og vi pleier å ha en tulleting de får på kroken først, f.eks. en bleie, smokk, gammel sokk, appelsinskall osv, det blir møtt med mye latter). Min erfaring er at det ikke er behov for organiserte leker. Det er stas bare å være på besøk hos andre og leke med leker man kanskje ikke har selv.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 Vi hadde vår første barnehagebursdag i fjor høst. Ca slik ble dagen: Kl 13: Gjestene ankommer, og sønnen vår viste frem lekene sine og rommet sitt til barna. Hos oss var gjestene veldig presise og alle var på plass få minutter over kl 13. Hadde noen vært forsinket, ville vi tatt gaveåpningen på denne tiden for å ha litt program. Kl 13.10: Vi serverte pølser i brød med vann/saft/brus. Ungene skravlet i vei mens de spiste. Kl 13.30 - 14.00: Gaveåpning først (rett etter maten) og frilek. Vi hadde satt frem mange lekekasser i stua, og ellers lekte ungene på rommet til sønnen vår. Vi voksne passet på at alle ble inkludert og hadde noen å leke med, men ellers ordnet se seg veldig bra selv. Kl 14.00: Vi samlet alle ved bordet igjen for bursdagssang og serverte kake og rød gele med vaniljesaus. Kl 14.15: Skattejakt. Vi hadde gjemt flere lapper rundt forbi i huset, og "plutselig" fant et av barna en lapp der det var et hint til hvor det kunne være en skatt. Hintet førte til en ny lapp, som førte til enda en lapp, før ungene til slutt fant et skattekart. Dette syns de var skikkelig stas, og alle hylte av begeistring mens vi holdt på. Skatten hadde vi gjemt ute i hagen, så vi hadde klar spader til alle og gikk ut for å grave. Skatten viste seg å være godteposene Etter det spiste ungene godteri sitt og lekte mer frem til bursdagen ble avsluttet kl 15. I vår barnehage har de fleste bursdagene vært i helgene og med en varighet på 2 timer. Det har vært typisk 12 - 14 eller 13 - 15. Anonymkode: edf65...f84
RoH Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 Masse gele blir aldri feil, også fantastisk kake som skal ødelegges. Alle jenter stiller med obligatorisk rosa strutteskjørt, mens gutta i rutete skjorter og sleik, savner BH barn
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 Her har det også foregått sånn ca som andre over beskriver. Dersom du skal ha bursdagen hjemme ville jeg ryddet vekk leker og ting man er redd for. Og leker med lyd hadde jeg også ryddet bort. Taler av erfaring, første bursdagen her hadde jeg ikke ryddet bort noe, tenkte ikke så langt, og det ble så mye lyd for oss voksne at det var helt grusomt. Barna lager mye lyd i seg selv også. Anonymkode: 3ffcc...7d1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #12 Skrevet 2. januar 2018 Ts her. Takk for mange gode innspill. Besøket varer i to timer. Det blir nok pølser og sjokoladekake. Flere lag gelé i gjennomsiktige glass høres også ut som en god ide. Arrangerte leker er altså helt ut? Vi har snakket en del om det, og tenkte at det var noe vi burde ha. Vi tenkte at såpass små kanskje ville trenge litt starthjelp på å komme igang med leken, og sikre at alle får være med. Men, det er ikke nødvendig altså? Det er jo bare bra det. Anonymkode: a47e4...8c7
Arkana Skrevet 2. januar 2018 #13 Skrevet 2. januar 2018 Det er ikke ut med leker, du kan gjerne ha det, men det er ikke nødvendig for å underholde barna. To timer går overraskende fort, med to bordsettinger og tid til lek innimellom og så går det kanskje 15 minutter i starten før alle har kommet i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #14 Skrevet 2. januar 2018 Danseleken pleier å være populært. man danser, og stopper musikken, og den som ikke stopper, er ut, helt til det er én igjen. Greit at de som er ute bare danser ved siden av/andre enden av rommet, så blir det ingen tapere. Anonymkode: aac86...3dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå