Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette, annet enn å kanskje få noen konstruktive innspill? Jeg er 25 år gammel, akkurat ferdig utdannet jurist, og forsøker å skaffe meg en jobb. Jobbmarkedet er vanskelig som nyutdannet med et karaktersnitt på litt over C (men ikke i nærheten av B). Tingen er den at jeg alltid har båret på en drøm om å bli jordmor, men det endte opp med at jeg ble jurist. 

Jeg funderer nå på om jeg skal søke meg inn på sykepleien til høsten, og forsøke å nå drømmen om å bli jordmor. Jeg håper noen har litt tanker de ønsker å dele om dette er lurt, eller om jeg heller bør satse på å få meg en juriststilling og fortsette i den retningen. Jeg skjønner at ingen kan si hva det rette for meg vil være, men noen innspill hadde vært veldig fint.

På forhånd: takk!

Anonymkode: 82fa4...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du spørre deg selv om drømmen er basert på fiksjon eller virkelighet. Har du erfaring fra lignende yrker, ønsker du å jobbe turnus, hva er dine planer for egen familie osv. 

Kanskje det ville være lurt å prøve seg som jurist og få en formening om den hverdagen først?    

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Først må du spørre deg selv om drømmen er basert på fiksjon eller virkelighet. Har du erfaring fra lignende yrker, ønsker du å jobbe turnus, hva er dine planer for egen familie osv. 

Kanskje det ville være lurt å prøve seg som jurist og få en formening om den hverdagen først?    

Det tenker jeg også. Økonomisk er det også lite lurt, men det vet du vel allerede. 

Det Gjøksuppe skriver om turnus etc er viktig. Jobb er ikke bare lønn, det er arbeidsforhold også. Arbeidstider, vakter, stress, turnus... En ting er å legge opp livet etter vaktplanen når du er 25 og singel. Kanskje ikke like greit når du har partner, barn, er 40 og har et barn som skal på svømming, et som skal på fotballkamp, mens sistemann er syk, og din partner må fikse det alene fordi du har vakt, og det kan ingen rokke ved. Jeg snakker her av erfaring, med en mann som jobber turnus. Det er en belastning på hele familien. 

Anonymkode: fca3b...635

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Jeg har en del å tenke gjennom, og deres svar hjelper veldig i forbindelse med   dette. Jeg har heldigvis noen måneder på meg før jeg må ta et standpunkt til om jeg skal starte på nytt studie. Jeg heller nok mest mot å forsøke meg som jurist, og forhåpentligvis får jeg snart en jobb. Takk for hjelpen!

Anonymkode: 82fa4...252

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg TS, jeg vurderer selv å ta en annen utdanning rett etter den utdanningen jeg har fullført fordi det er så presset arbeidsmarked nå :( Nå har jeg søkt i ett år, og tenker jeg likevel kunne brukt tiden til å studere noe annet i mens.. Håper du finner noe innenfor jussen, om du ikke trives kan du alltids studere sykepleie. 

Anonymkode: 72ca1...17f

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ta sykepleien og bachelor i offentlig ledelse og administrasjon samtidig nå, så står du supersterkt med tanke på jobb som avdelingsleder og lignende på alle avdelinger av et sykehus. 

Du vet helt sikkert at du må jobbe et år eller to som sykepleier før du starter på videreuddannelsen som jordmor. 

Eller hva med å prøve å søke jobb innenfor helse som jurist ? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må da heller ikke jobbe på sykehus for å jobbe som jordmor. Det finnes jo jordmødre som følger opp svangerskap og som jobber normal arbeidstid ved helsestasjoner. Dette kan jo være et alternativ dersom det ikke er fødselen som står høyest i kurs.

Tøft av deg å i det hele tatt velge å tenke annerledes, TS! Lykke til! :)

Anonymkode: 5ec5d...0b1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...