AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Er det noen som har tips til å bli bedre? Jeg tenker veldig dårlig under press, og er fryktelig dårlig til å gi greie svar på stående fot. Jeg har tidligere hatt et par intervjuer for sommerjobber og relevante deltidsjobber under studiene, men jeg fikk ingen av dem. Jeg er snart ferdig utdannet og må da gå på "skikkelige" jobbintervjuer. Hvordan skal jeg klare det? Hva kan jeg gjøre for å bli bedre? Studiet jeg har gått på gjør at en blir en generalist, så uansett hvilke jobber jeg søker på vil jeg måtte gå på intervju for stillinger hvor jeg ikke egentlig kan noe detaljer (siden vi ikke er spesialiserte). Hjelper det å jobbe seg gjennom slike lister med vanlige spørsmål, og å skrive ned sånn ca. hva en ville ha sagt? Jeg er veldig flink til å ha presentasjoner, og selv om jeg vet at et jobbintervju ikke skal være en slik presentasjon så vil det kanksje hjelpe litt uansett? Er veldig flink på å "øve inn" ting og få det til å høres ut som om jeg snakker helt naturlig / som om det ikke er innøvd. Anonymkode: de3d0...787
ablaze Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Du må øve. Du lager en liste over vanlig stilte spørsmål (Internett) og skriver ned svaret du ville gitt.. Så øver du det inn og på intervju nr. 3 eller 4 sitter svarene så godt at du virker godt forberedt. Viktig her er positive og negative ting om deg selv - disse må være gjennomtenkte og helst smarte (negative ting som egentlig er ganske positive)
Aviale Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Jeg gjorde som @ablaze skriver da jeg skulle på intervjuer for "skikkelig" jobb i fjor, det fungerte fint. Jeg søkte opp de mest vanlige jobbintervju-spørsmålene og øvde/fant ut hva jeg kunne svare på dem. Jeg var glad jeg gjorde det, for i flere av intervjuene fikk jeg spørsmål som var vanskelige å komme med gode svar på der og da. Spesielt spørsmål som oppfordrer til å skryte av seg selv syns jeg var vanskelige - men da spørsmålet "hvorfor skal vi ansette akkurat deg?" kom, hadde jeg et godt svar! Det kan også være greit å tenke på hva du faktisk forventer av arbeidsplassen din, det kan du også få spørsmål om. Ellers er det noe som kommer med trening, og alle er nervøse, det er helt normalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå