Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå lest boken til Gro Nylander om tiden etter fødselen. Ble sjokkert over hvor mye hun skriver om amming. Er det opp til henne, skal jo ungen henge på puppen i seks måneder, uten noe form for flaske!!!!Jeg har planer om å venne babyen til flaske med morsmelk, eller morsmelk erstatning, slik att vi kan bruke en barnevakt i ny og ne, og att også min mann skal kunne mate, men dette er jo ifølge henne helt forferdelig å gjøre!!!Ble helt sjokka jeg.....er jo ikke alle som får til å amme heller....Hva syns dere om hennes synspunkter og bøker??

Gjest Anonymous
Skrevet

:Nikke:

Sambo kjøpte den boka når jeg var ca 5 uker, det ente med at jeg kastet boken i veggen så :evil: ble jeg .

Det er jo ren skjær skremmesel propaganda.

De første 3 mnd er jo ofte fylt med uro og hun hjelper ikke, jeg ble vettaskremt, selv om jeg har et barn fra før :roll:

Har egentlig kuttet ut og lese boka, har lest litt her og der hvis det er npoe konkrekt jeg lurer på. Har også lest det om amming og jeg er nok ingen dugelig mor i hennes øyne tror jeg

Skrevet

Jeg har ikke lest bøkene hennes, og jeg har heller ingen planer om å gjøre det. :wink: Mitt inntrykk fra venninner er at det er et voldsomt ammepress, jo sårere brystvorter og jo mer en "strever" med ammingen jo "bedre mor" er en.

Jeg tenker også som deg Jens, at jeg vil venne barnet til flaske på et tidlig tidspunkt, og jeg kommer IKKE til å ha dårlig samvittighet for det.

Skrevet

godt å høre flere er enig med meg.......... :)

Skrevet

Tror det er veldig mange som enig med deg Jens og dere andre.

Jeg har begge bøkene til Nylander og synes hun skriver veldig mye bra, men jeg klarer også å se litt mellom fingrene noe av det hun skriver, og ikke følgt hennes oppskrift fra a til å, men tørt å stole på meg selv. Kanskje derfor jeg ikke blir sinna på henne??

Men hun har mange gode enkeltråd som jeg har hatt stor nytte av.

Skrevet

Jeg leser bøkene til Nylander på samme måte som Cilla.

Jeg venter min førstefødte og har derfor ingen erfaring med amming, men som de fleste andre der jeg litt nervøs for hvordan dette skal gå. Jeg skal prøve å få det til, men går det ikke så har jeg mange venner som ble født opp på MME uten å få alvorlige men av den grunn.

Jeg har selv vært på fødselsforberedende kurs der jordmoren sa at det står mye bra i Nylanders bøker, men at man må huske på at hun er sentral i "ammebevegelsen". Norske kvinner er på topp i ammestatistikkene og Nylander vil selvfølgelig at det skal forbli slik. Derfor er hennes retningslinjer strengere enn hva du vil få av de fleste andre helsearbeidere du møter. Nylander anbefaler fullamming i 6 mnd, mens jordmoren på kurset sa at man godt kunne bruke litt MME fom 4. mnd. Dette fører visst også til at barnet lettere sover gjennom natten.

Skrevet

Jeg har to barn fra før som jeg har gitt litt ekstra morsmelk eller erstatning på flaske innimellom om kvelden fordi de ikke var fornøyde med det jeg hadde å tilby om kvelden. Det er vanligvis mindre melk om kvelden enn om morgenen.

Dette har gjort at det har vært lettere for oss å ha barnevakt noen timer en sjelden gang siden barna har tatt flaske. Jeg har venninner som har hatt store problemer med å komme seg ut litt fordi ungene deres aldri har fått flaske og de er ikke kjekt å være så bunden.

Kommer til å vende også dette barnet til å ta flaske og anbefaler andre å gjøre det også. Ammingen har gått fint for det... :-)

Skrevet

Jeg likte boka godt!!

Men ....

Hun er selvsagt veldig gira på amming. Jeg tror hun har mange gode poenger. Alle får selvsagt ikke til amming, og det blir fine unger av flaske, men det kan jo være lurt å vite hvilket valg man gjør. Jeg tenker i alle fall at jeg ønsker å prøve å få til ammingen ordentlig før jeg prøver unger på flaske. Uansett må man jo finne ut hva som passer for enselv. DEt nytter ikke å skulle amme dersom det bare medfører en sur og grinete mamma. Da tror jeg flaska er bedre.

Boka er veldig ammefiksert, men leser man lenge nok synes jeg nyansene kommer fram.

Jeg liker som sagt boka som jeg har fått i gave fra min svigermor som er jordmor.

Skrevet

Noen som har lest Anna Wahlgren....? :wink:

Anbefales, men husk saltklypa..... :ler:

Skrevet
Noen som har lest Anna Wahlgren....? :wink:  

Anbefales, men husk saltklypa..... :ler:

:Nikke:

Skrevet

Nylander skriver mye bra, MEN det blir veldig rosenrødt mye av det hun skriver. Ofte er det faktisk ikke så lett som hun skal ha det til. Med 1.mann slet jeg i 3 uker før jeg følte at jeg fikk "dreisen" på ammingen. Jeg var på tur ned i en barselsdepresjon fordi jeg følte meg mislykket som mor, fordi jeg ikke fikset dette. Heldigvis gikk det bedre med nr.2. Ingen av ungene ble fullammet i 6 måneder. Les boken, men husk at det blir veldig ensidig det hun skriver. Bøkene hennes kalles ikke amme-bibelen for ingenting

Skrevet

Det er vel ikke direkte feil å anbefale fullamming til ungen er 6 mnd heller. Det er vel det helsepersonell i Norge også anbefaler? Har ikke lest den boken dere snakker om, så jeg kan ikke uttale meg om den. Enig i at det blir helt feil hvis mødre føler seg presset til å amme i seks mnd, og føler seg mislykkede hvis de ikke greier det. Men om en får det til, så er vel det fint.

Skrevet

Det går vel mer på at hun ikke ser noe annet alternativ for amming, det må være tungtveiende årsaker før en starter med morsmelkserstatning, og har en litt problemer rmed ammingen kan hennes bibel gjør ting vondt verre.

Skrevet

Har kjøpt og lest denne boken. Helt klart at hun er fokusert på amming, men synes også at hun får frem at mødre som av en eller annen grunn ikke kan amme barna sine, ikke er noen verre mødre enn andre.

Jeg har lyst å amme, men får litt angst av å lese denne boken, for det virker så utrolig komplisert, så mye som må gjøres på en sånn og sånn måte. Mannen min mener at det bare er å "smokke" babyen opp til brystet og så går resten av seg selv. Men etter det jeg leser så virker det så vanskelig.

Jeg skal i alle fall prøve, og håper at jeg får det til. Men jeg nekter å føle meg som en dårlig mor dersom det viser seg at jeg ikke kan amme babyen min.

Skrevet

Mange sliter veldig med å få til ammingen. Noen er så heldig at det "sitter" med en gang. Jeg tror man sparer seg selv for mange bekymringer hvis man forbereder seg på at amming kan være komplisert å få til. Men de fleste fikser det til slutt. De første 3 ukene grudde jeg meg til hver gang jeg skulle amme - så vanskelig syntes jeg faktisk at det var. Men sakte men sikkert fikk jeg det til. Bare husk at amming er mat og ikke religion.

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også boka og ja det fokuseres mye på amming og det er jo bra, men feilen er at mange mødre som ikke får til amminga føler seg så mislykket. Det er ikke gitt at småtten vil ta pupp eller man kan få en liten som min, hun hang i puppen konstant. Synes det er en veldig grei bok jeg.

Skrevet

Men husk at når ammingen fungerer, så er et faktisk det aller enkleste. Jeg fullammet til 6 måneder, og syntes det ble mye mere styr etter at han begynte å spise mat. Og Jens: at du fullammer betyr ikke at barnet henger i puppen hele dagen. Det er stort sett bare i begynnelsen tilbud og etterspørslel er helt synkronisert. Så det Nylander anbefaler er ikke nødvendigvis en byrde, etter mine erfaringer.

Skrevet

Enig. Amming er jo det enkleste når det fungerer. En slipper å tenke på koking av flasker og riktig temperatur på melken, f.eks. Og så har du jo med deg mat overalt. Umulig å glemme å ta den med ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...