AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Vi endrer jo oss ikke stort mentalt sett fra vi er 25 år gamle. Så hvorfor er det sånne normer om at folk på 30+ ikke kan gjøre ditt og folk på 50+ ikke kan gjøre datt? Som f.eks når man som 30 åring får høre at man er for gammel for å vanke med jevnaldrende venner på utesteder. Anonymkode: 856cf...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Kanskje ikke du har endret deg mye mentalt siden du var 25, men de fleste andre gjør det. De fleste på 30 er på vei til å skape karriere/familie, dermed er det ikke lengre så norm(alt) at de henger på utesteder i like stor grad som når de var 25. Anonymkode: 3b70d...ec5 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje ikke du har endret deg mye mentalt siden du var 25, men de fleste andre gjør det. De fleste på 30 er på vei til å skape karriere/familie, dermed er det ikke lengre så norm(alt) at de henger på utesteder i like stor grad som når de var 25. Anonymkode: 3b70d...ec5 Jeg er 27, så litt tidlig å si. Men jeg har lest at man er ferdig mentalt utviklet i alderen 25-27, og har hatt samtaler med godt voksne mennesker som sier det er rart å se et rynkete fjes i speilet, siden det ikke samsvarer med det indre. Så kun fordi det har spasert 5 vintere er man plutselig tragisk om man drar ut, og må holde seg hjemme. Man har ett, kort liv, hvorfor må det være så aldersbetinget? Og hvem har bestemt disse normene? Anonymkode: 856cf...1b1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 Det kommer an på hvor man er i livet. Jeg festa mye til jeg var 27... så roet jeg meg, fikk samboer, ble forlovet,,gift og fikk barn. Dritlei av uteliv ... syns bare det er travelt og bråkete. Nå nyter jeg familielivet. Det betyr ikke at jeg har blitt kjedelig og voksen. Men jeg har litt andre interesser. Anonymkode: 3f8f0...d1f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 7 minutter siden, Ta mère said: 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi endrer jo oss ikke stort mentalt sett fra vi er 25 år gamle. Så hvorfor er det sånne normer om at folk på 30+ ikke kan gjøre ditt og folk på 50+ ikke kan gjøre datt? Som f.eks når man som 30 åring får høre at man er for gammel for å vanke med jevnaldrende venner på utesteder. Anonymkode: 856cf...1b1 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Dette er veldig kulturbetinget. I noen land er det helt vanlig at også eldre går ut (da mer på kafé / pub og ikke nattklubb), mens det i de samme landa er svært uvanlig at eldre folk drar på lange turer i skog og mark, som i Norge. Ja, i USA ble ikke de på 30+ sett ned på, var veldig spredt i alder på utestedene der. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kommer an på hvor man er i livet. Jeg festa mye til jeg var 27... så roet jeg meg, fikk samboer, ble forlovet,,gift og fikk barn. Dritlei av uteliv ... syns bare det er travelt og bråkete. Nå nyter jeg familielivet. Det betyr ikke at jeg har blitt kjedelig og voksen. Men jeg har litt andre interesser. Anonymkode: 3f8f0...d1f Det er greit nok, er ikke så mye ute som før jeg heller. Men poenget er at aldersnormene er så strenge, selv om det ikke plager andre hva andre bruker tiden sin på. Anonymkode: 856cf...1b1
Maleficenta Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke du har endret deg mye mentalt siden du var 25, men de fleste andre gjør det. De fleste på 30 er på vei til å skape karriere/familie, dermed er det ikke lengre så norm(alt) at de henger på utesteder i like stor grad som når de var 25. Anonymkode: 3b70d...ec5 Hæ er da normalt at 30 åringer går ut på utesteder...
Maleficenta Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 17 minutter siden, Ta mère skrev: 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi endrer jo oss ikke stort mentalt sett fra vi er 25 år gamle. Så hvorfor er det sånne normer om at folk på 30+ ikke kan gjøre ditt og folk på 50+ ikke kan gjøre datt? Som f.eks når man som 30 åring får høre at man er for gammel for å vanke med jevnaldrende venner på utesteder. Anonymkode: 856cf...1b1 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Dette er veldig kulturbetinget. I noen land er det helt vanlig at også eldre går ut (da mer på kafé / pub og ikke nattklubb), mens det i de samme landa er svært uvanlig at eldre folk drar på lange turer i skog og mark, som i Norge. 30 åringer karakteriseres ikke som eldre
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Ta mère skrev: Akkurat nå, Maleficenta skrev: 30 åringer karakteriseres ikke som eldre I primitive jegersamfunn nærmer de seg raskt, jo. Så dette er svært kulturbetinga. Tror også du vil se ganske stor forskjell på dette punktet på bygdefester (skrekkeksempel Tysfjord!) og utelivet i større byer. Sist jeg sjekket lever de fleste av oss ikke i jeger- og sankesamfunn. Anonymkode: 63dd3...c2a
Hjertefisk Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi endrer jo oss ikke stort mentalt sett fra vi er 25 år gamle. Så hvorfor er det sånne normer om at folk på 30+ ikke kan gjøre ditt og folk på 50+ ikke kan gjøre datt? Som f.eks når man som 30 åring får høre at man er for gammel for å vanke med jevnaldrende venner på utesteder. Anonymkode: 856cf...1b1 Det har med at folk har forventninger til hva som er sosialt akseptabelt å gjøre når man er en viss alder. Oj har du bikket 30? Hva gjør du på byen? Skulle ikke du vært hjemme og foret babyen din eller vært på trilletur med barselsgruppa? Mennesker er flokkdyr. Vi gjør det alle andre gjør, stort sett. Om noen andre gjør noe annet så er de rare. Men man kan jo drite i det hvis man vil.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 Har ikke vært på nattklubb siden jeg var i slutten av 20-årene. Pub kanskje et par ganger i året siden da, og da bare for en øl eller to. For min del anser jeg festlivet for en fase som hører unge voksne til, jeg har mer fornuftige ting å bruke tiden min på enn å rølpe om kveldene og være fyllesyk på formiddagene. Anonymkode: 5d6a6...990 1
Maleficenta Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 13 minutter siden, Hypnosee skrev: Det har med at folk har forventninger til hva som er sosialt akseptabelt å gjøre når man er en viss alder. Oj har du bikket 30? Hva gjør du på byen? Skulle ikke du vært hjemme og foret babyen din eller vært på trilletur med barselsgruppa? Mennesker er flokkdyr. Vi gjør det alle andre gjør, stort sett. Om noen andre gjør noe annet så er de rare. Men man kan jo drite i det hvis man vil. Er veldig vanlig å være singel og barnløs i 30 åra. De aller fleste i vår kultur får sitt første batn etter de har bikka 30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå