Gå til innhold

Hvordan få barn på 15 måneder til å spise vanlig middag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på 15 måneder, og vi sliter litt med overgangen til "vanlig" mat. Han er glad i brød, og spiser det til frokost og lunsj. Han er også glad i frukt og bær. Det vi sliter med er middag. Jeg lagde middagen selv til å begynne med, men da var den jo veldig most. Vi har etter hvert brukt mer av disse glassene vi kjøper i butikk, og han spiser alle typene. Men dette er jo relativt smakløst, og vi har prøvd lenge å få han til å spise litt av det vi spiser, men han nekter. Vi prøver jevnt og trutt både kjøttboller, kjøttkaker, fiskeboller, fiskekaker, pasta, pizza, diverse grønnsaker, og egentlig det meste, men vi er forsiktige med saltet. Han snur hodet og skyver maten bort med hånden. Nekter å smake. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få det til. Han nekter også å drikke melk. Litt rart egentlig, for jeg ammet til han var 14 måneder. Den melken er jo lunken og smaker annerledes enn kald kumelk, men jeg synes det er pussig likevel. Er det noen som kan gi meg noen råd til hvordan jeg kan få til disse tingene? 

Anonymkode: 83ec1...f13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får han lov til å sitte med maten selv? Slik at han kan kjenne på den og ta smaking i eget tempo? 

Anonymkode: 1877d...1da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får han lov til å sitte med maten selv? Slik at han kan kjenne på den og ta smaking i eget tempo? 

Tja, det kommer an på. Han får av og til karbonader, pastaskruer eller lignende i biter som han kan plukke selv, men hvis jeg gir ham en skål gryterett og en skje så havner 95% på gulvet eller på han selv, så han blir som regel matet.

AnonymBruker
Skrevet

La han ha en skje selv, samtidig som dere mater han litt innimellom.

Anonymkode: 9535e...8b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lag mat som er i biter og la ham spise selv. Lag ekstra så du har til dagen etter om dere skal ha mat som må spises med skje selv. 

Jeg mater min på 11 mnd mes skje, mens han selv har egen skje og forsøker å mate seg selv.  Uten at han får egen skje går det dårlig. Blir selvsagt søl men det får vi tåle. 

Anonymkode: 48356...bfa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

dropp gryteretter og lag middager som han kan få biter av og sitte å spise selv. 

Anonymkode: 2e0eb...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har to skjeer, en i hver hånd også har jeg en som jeg mater han med. Det blir MYE gris. Men det at han får styre med det selv og spise både med skje og hender (noen ganger dytter han hele ansiktet i tallerkenen også) motiverer han til å smake og spise. Han er vannfast liksom, så vi bare vasker han etterpå. Han må jo lære å spise selv og da blir det gris.

Ellers så synes han det er gørrstas å stikke mat på gaffel. Sitter gjerne å pusler med det samtidig som vi mater han. 

Bare mating fra oss derimot er å be om trass. Han vil klare selv.

Anonymkode: c4228...4c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg prøver å legge ulike ting i biter på fatet hans, men da bare unngår han å spise. Han rører ikke maten, bare sitter og tuller litt, før han reiser seg opp i stolen og vil ned på gulvet. Sliter skikkelig med dette. Hva gjør man når barnet nekter å smake liksom? Han er for liten til å forstå mine forklaringer til hvorfor han skal smake på.

Gjest GoldenLioness
Skrevet
På 1.1.2018 den 17.52, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn på 15 måneder, og vi sliter litt med overgangen til "vanlig" mat. Han er glad i brød, og spiser det til frokost og lunsj. Han er også glad i frukt og bær. Det vi sliter med er middag. Jeg lagde middagen selv til å begynne med, men da var den jo veldig most. Vi har etter hvert brukt mer av disse glassene vi kjøper i butikk, og han spiser alle typene. Men dette er jo relativt smakløst, og vi har prøvd lenge å få han til å spise litt av det vi spiser, men han nekter. Vi prøver jevnt og trutt både kjøttboller, kjøttkaker, fiskeboller, fiskekaker, pasta, pizza, diverse grønnsaker, og egentlig det meste, men vi er forsiktige med saltet. Han snur hodet og skyver maten bort med hånden. Nekter å smake. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få det til. Han nekter også å drikke melk. Litt rart egentlig, for jeg ammet til han var 14 måneder. Den melken er jo lunken og smaker annerledes enn kald kumelk, men jeg synes det er pussig likevel. Er det noen som kan gi meg noen råd til hvordan jeg kan få til disse tingene? 

Spises det ut av glasset? Mos middagen deres og bytt innhold?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han spiser middagsglass, så hadde jeg fortsatt med det en liten stund til. Så hadde jeg prøvd på nytt med maten dere spiser. Vår spiser ikke mat som er blandet. Alt må ligge hver for seg🙄 

Anonymkode: 19be1...62e

AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress med det, gi det tid. Fortsett å tilby vanlig middagsmat han kan spise selv hver dag, men vil han ikke ha er ikke de glassene noen krise. Jeg begynte med å lage masse deilig babymat selv, styrte og ordnet til den store gullmedaljen, moste og frøs ned nok til en hel barnehage, men ville han ha det? Neida! Han brakk seg. Knep munnen sammen :fnise: En lenger periode var det middagsglass som gjaldt, men plutselig likte han det ikke lenger og begynte å spise vanlig mat til vår store overraskelse.

I dag er han 3 år og spiser i perioder alt fra indisk til thai, andre perioder er han på streikern og spør bare etter risgrøt og pølser:bond: 

Anonymkode: ff6c6...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere når han ikke vil spise det da?  Gir dere han noe annet?

Anonymkode: c75ca...fa2

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med en på 15 mnd så må man jo nesten det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja man kan ikke sulte en 15 mnd gammel unge. Det med å nekte å servere noe annet fungerer bare når barnet er så stort at det forstår hvorfor den maten som står på bordet er det som skal spises. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke stress med det, gi det tid. Fortsett å tilby vanlig middagsmat han kan spise selv hver dag, men vil han ikke ha er ikke de glassene noen krise. Jeg begynte med å lage masse deilig babymat selv, styrte og ordnet til den store gullmedaljen, moste og frøs ned nok til en hel barnehage, men ville han ha det? Neida! Han brakk seg. Knep munnen sammen :fnise: En lenger periode var det middagsglass som gjaldt, men plutselig likte han det ikke lenger og begynte å spise vanlig mat til vår store overraskelse.

I dag er han 3 år og spiser i perioder alt fra indisk til thai, andre perioder er han på streikern og spør bare etter risgrøt og pølser:bond: 

Jeg prøvde masse fancy som matmuffins, innbakte horn, pannekaker og masse flotte greier. Han låste kjeven. Kyllingkjøttboller fra Prio? Ja takk :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Jeg prøvde masse fancy som matmuffins, innbakte horn, pannekaker og masse flotte greier. Han låste kjeven. Kyllingkjøttboller fra Prio? Ja takk :fnise:

Ja, det er typisk :P

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg prøver å legge ulike ting i biter på fatet hans, men da bare unngår han å spise. Han rører ikke maten, bare sitter og tuller litt, før han reiser seg opp i stolen og vil ned på gulvet. Sliter skikkelig med dette. Hva gjør man når barnet nekter å smake liksom? Han er for liten til å forstå mine forklaringer til hvorfor han skal smake på.

Det er bare å fortsette og legge det du vil han skal smake på fremfor han på tallerkenen. Tålmodighet!

Dette iflg. 8-barns mor Kate på tv. Hun mente at ungene nektet å spise f.eks. brokkolien kanskje de første 30-40 gangene hun la den på tallerkenene deres, men hun bare fortsatte og fortsatte å legge den der. Til slutt begynte de å smake og så spiste de det, når de var blitt vant til å se den der. For alle 8 endte det med at de spiste den.

Anonymkode: 8f2b7...607

AnonymBruker
Skrevet

Er han ikke vant til å spise brød selv? Og annen middagsmat? Når dere gir med middagsglass, får han ikke prøve selv da heller? La ungen spise på egenhånd, la han bruke fingerene eller skje. 

Anonymkode: d6008...c41

Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er han ikke vant til å spise brød selv? Og annen middagsmat? Når dere gir med middagsglass, får han ikke prøve selv da heller? La ungen spise på egenhånd, la han bruke fingerene eller skje. 

Anonymkode: d6008...c41

Ja, det kan hjelpe om maten kan spises uten bestikk ja. I barnehagen fant de fort ut at det vare bedre å la maten ligge på en tallerken foran han og ignorere han. Da spiste han av selg selv fremfor at de satt og «maste» på han :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått over fra glass og most mat på begge våre før ettårsalderen. I begynnelsen mye myk mat, som fiskekaker, fisk, kjøttkaker, kokte grønnsaker mv. De har ikke likt å bli matet, men i en mellomperiode gjorde vi som anbefalt over, en skje til barnet og en skje til forelder.

Sitter dere og spiser det samme selv? Det tror jeg har vært viktig for vår del. Vi sitter alle og spiser det samme, og vi voksne prater og spiser også uten at mating av barnet blir hovedfokuset. Får smake på alt mulig om de vil, fra fiskerogn til thai (med noe redusert kryddermengde). Alle barn er forskjellige, men dette har fungert for oss. 

Anonymkode: 1c991...cea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...