Gå til innhold

Lei av å forsvare ammingen.

Anbefalte innlegg

Gjest CorneliaOslo
Skrevet

Har en sønn på snart snart 14 mnd, som fortsatt ammer. Dette skjer 2 ganger om dag, og som regel bare hjemme hos oss. Pga allergi mot det meste a mat, har sykehuset sagt at jeg bør fortsette i alle fall til han er 1,5år. Det som irriterer meg, er holningene til de utenfor. "hærregud, har han ikke sluttet med puppen ennå" "det er vel kanskje på tide med avvenning snart" og "synes det er ekkelt at et så stort barn ammer". Er lei av å måtte forsvare at jeg ammer, før han var 1år var jo tonen en helt annen, da var det så flott. Vel, da fikk jeg sagt det, bare få ut litt frustrasjon. Jeg forstår jo at folk velger å slutte tidligere, det hadde jeg også gjort om det ikke var for allergien, men synes likevel ikke det er nødvendig å kritisere de som velger, eller er nødt til å gjøre ting litt annerledes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke bry, lett og si, men folk blander seg oppi alt. Vi har 4 barn og alle spør: skal dere ha fler nå eller? vi er så lei at vi har begynt og si: hvertfall 2 til det stopper kjeften å de som spør.

Du kan jo f.eks si skal hvertfall amme 1 år til :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner hva du mener. Desuten så er jo ikke barnet ditt SÅ stort heller lissom.. Verre om det hadde nermet seg 2-3 års alderen. Amm videre du. Disse menneskene har jo ikke peil rett og slett. Og for å være erlig, så trenger dem ikke si det til deg at dem synes det er ekkelt. Noen ting sier man ikke rett og slett.

Det er rart det der. Folk bare MÅ legge seg opp i hvor lenge man ammer og om man ammer. Jeg har fått mye negativ respons når jeg sier at jeg ikke vil amme når babyen min kommer. Sist jeg fikk barn ammet jeg, og det var et sannt helvette. Nå vet jeg heller ikke om jeg har evnen til å amme lengre heller pga. en ganske stor brystreduksjon jeg hadde for noen år tilbake...

Men en ting er sikkert... den som våger å legge seg opp i om jeg ammer eller ikke når den tid kommer, vil få et "passende" svar tilbake. Jeg nekter at andre skal fortelle meg hva jeg skal og ikke skal gjøre.....

Skrevet

Jag tycker inte heller att ditt barn är så gammalt.

Jag ammar fortfarande min son på 13 månader. Två gånger om dagen. Tidigt på morgonen och direkt efter jobbet.

Även om vi är duktiga i både Sverige och Norge på att amma så har vi kvar till WHOs rekommendationer att man ska amma barnen i två år.

Bröstmjölk och ammning ÄR bra - både för barnet och mamman. Så länge ni båda vill amma och barnet inte är äldre tycker jag gott ni ska fortsätta.

Jag hade tänkt amma till sommaren kanske. Då har han fått lite extra bröstmjölk och hjälp till immunförsvaret över dagis/barnehagestarten.

Skrevet
Även om vi är duktiga i både Sverige och Norge på att amma så har vi kvar till WHOs rekommendationer att man ska amma barnen i två år.

Jeg har oppfattet at dette i stor grad gjelder barn i land der evt barnemat blir blandet ut med skittent vann, mme koster masse penger som fattige ikke har råd til å de rasjonerer på mengden osv.

Skrevet

Jeg har oppfattet at dette i stor grad gjelder barn i land der evt barnemat blir blandet ut med skittent vann, mme koster masse penger som fattige ikke har råd til å de rasjonerer på mengden osv.

Jo det är nog sant.

Vi i norden har också rätt så bra kontroll på att ge våra barn näringsrik kost och bra dryck (även om det finns mammor med Coca-cola i tåteflaskan och pizza till en 2-åring). Vi ger AD-droppar i Sverige och Tran i Norge.

Rekommendationerna säger inget om när det är lämpligt att sluta. Eller olämpligt att fortsätta heller.

Det är i alla fall trist att någon ska behöva höra mas om att sluta amma ett 13-14 månaders gammalt barn.

Precis som det är trist att nedkommentera de som inte kan amma...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo det är nog sant.

Vi i norden har också rätt så bra kontroll på att ge våra barn näringsrik kost och bra dryck (även om det finns mammor med Coca-cola i tåteflaskan och pizza till en 2-åring). Vi ger AD-droppar i Sverige och Tran i Norge.

Rekommendationerna säger inget om när det är lämpligt att sluta. Eller olämpligt att fortsätta heller.

Det är i alla fall trist att någon ska behöva höra mas om att sluta amma ett 13-14 månaders gammalt barn.

Precis som det är trist att nedkommentera de som inte kan amma...

Er det prototypen på en dårlig mor om 2-åring får pizza til middag en gang innimellom? Er ikke dette litt hysterisk?

Vi har ihvertfall pizza til middag innimellom og da får han jo en pizzabit som oss andre sammen med litt tomat og agurk osv.. Syns ikke det er så ille jeg da.

Skrevet

Er det prototypen på en dårlig mor om 2-åring får pizza til middag en gang innimellom? Er ikke dette litt hysterisk?

Tror ikke det var ment til de som gir barna pizza en gang innimellom, men de som lar barna vokse opp på pizza og Cola. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke det var ment til de som gir barna pizza en gang innimellom, men de som lar barna vokse opp på pizza og Cola. :wink:

'

Det er jeg enig i, og cola i tåteflasken er jo helt hårreisende!

Skrevet

Precis så menade jag Clea.

Vi ÄR duktiga i Sverige och Norge på att ge sund mat till våra barn - även om det finns många skräckexempel. Det var dock INTE det den här tråden handlade om.

Gjest: vill du prata matvanor mm kan vi göra det i en annan tråd.

För övrigt: Att kritisera VISSA val som en del föräldrar gör. Må vara om det är att de inte ammar, ammar för länge, ger coca cola i tåteflaskan, aldrig ger barnen grönsaker etc betyder INTE att man kallar någon för en dålig mor. Även bra mödrar gör dåliga val, eller kanske inte perfekta idealistiska val

Skrevet

Bare fortsett å amme du. Selv ammet jeg Veesla daglig til ho var 18mnd. Ho fikk 2 ganger om dagen fram til 14mnd og 1 gang etter det. Rundt 18 mnd begynte vi å kutte det ut. Og tro meg, Vesla fikk vist at man fint kan trappe ned selv om man bare får en gang om dagen. (hver 2.dag, 1 gang i uka osv) Siste gangen ho fikk/tok var ho 20mnd.

Skrevet

Fortsett å amme du! Synes du er kjempeflink! Jeg ammet jentungen til hun var 2 år, dette passet veldig bra for oss, og vi storkosa oss med ammingen.

Selv om jeg fikk endel rare bemerkninger fra mannens familie...

Skrevet

Mamma ammet meg til jeg skrek på bussen "mamma æ vill ha pupp!", da ble hun så flau at hun sluttet :ler:

Men ingen av mine søsken ble ammet så lenge som meg, og jeg har vært den friskeste (og tykkeste :roll: ) av ungene..

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg ammer min snart 15 mnd gamle sønn 3-4 ganger om dagen.

Har tenkt å holde på til han er ca. 18 mnd.

Vil slutte FØR han kan si pupp... :ler:

Mayamor

Gjest Embla s
Skrevet
För övrigt: Att kritisera VISSA val som en del föräldrar gör. Må vara om det är att de inte ammar, ammar för länge, ger coca cola i tåteflaskan, aldrig ger barnen grönsaker etc betyder INTE att man kallar någon för en dålig mor. Även bra mödrar gör dåliga val, eller kanske inte perfekta idealistiska val

Enig! Stort sett gjør foreldre så godt de kan, og i de aller, aller fleste tilfeller er det mer en godt nok, selv om det ikke er "optimalt" på ethvert område! Derfor er det så viktig med god informasjon/opplysning til foreldre, slik at alle kan gjøre de optimale valg innenfor de rammene de ellers har :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Er så hjertens enig i at du bare skal fortsette å amme. Hvordan kan noen kritisere det, når man vet hvor bra det er?

Blås i andre og fortsett så lenge det er riktig for dere.

Og forresten, Furstina, så kan pizza være et fullverdig måltid. Tenk på en hjemmelaget pizza med masser av grønnsaker freksempel. Vet at det ikke var det du mente her, men måtte bare kommentere det...

Gjest Anti-ammer!
Skrevet

Et barn som kan gå og som har fått nesten alle tenner har vel ikke noe i puppen å gjøre? Hvis det er av medisinske grunner er det jo bare å skaffe en elektrisk bryst pumpe?? Når man ammer barnet så lenge så tror jeg man gjør seg selv en bjørne tjeneste.... er vel ikke mange dager dere kan ha hatt barnefri siden dere fikk barn??

Sett flere eksempler på barn som har blitt ammet lenge, og de har blitt noen skikkelig drittunger som henger i "sjørtene" til moren til de er konfirmert nesten.

Men som sagt... klart man vil at barnet skal få det best mulig, og da det til å med er anbefalt av legen så skjønner man jo det. Men flaske og pumpe hadde jeg følt som det beste, da er man ikke så bundet!

Skrevet

Amm med god samvittighet! det er tross alt noe av det beste du kan gi barnet ditt. Skjønner du er fortvilet over kritikken,for det er nok litt for mange rundt omkring som er flinke til å ytre sin mening uansett,både på godt å vondt. Hva du velger å gjøre er helt og holdent din egen sak, og skulle du få flere kommentarer så kan du jo si på en pen måte at dette har ingen andre med,og at det også er direkte uhøflig å komme med kritikk på den måten. :)

Skrevet

LoisLane: Näe, hemlagad norsk pizza med massa grönsaker och kanske en sallad till är bra. Jag tänker på de fettdrypande tunna svenska sakerna till pizza *ryser*

Anti-ammer!:

Så provocerande man kan vara då?

Amningen ger förövrigt inte bara bra föda utan också värme och trygghet hos barnet. Amningen gör att det utsöndras en massa bra hormoner hos mamman - som bland annat hjälper att reducera risken för bröstcancer/kreft och benskörhet.

Det finns många sätt att få dritunger på...

Visst är det lite "bundet" men så är det med barn - de vaknar på natten, de blir ledsna när de ramlar och de vill mysa i famnen när de är trötta.

jag ammar men har barnefri på jobbet. Jag har tid för mig själv en del kvällar, jag tränar, vi har gått på teater eller på pub - inte ofta men någon gång. Mer orkar jag inte, det är tröttande att ha ett litet glatt aktivt barn. Amningen tar ju inte hela dygnet - 5-10 minuter på morgonen, 5-10 minuter på kvällen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men bryst melk er bryst melk, om det kommer fra flaske eller pupp og jeg skal vel være enig i at når barnet er fylt over året er det vel greit og gi brystmelk fra flaske

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...